Hopp til hovedinnhold

Automatisering og elektronikkdesign, Y-veien

Y-veistudiet i automatisering og elektronikkdesign ved Universitetet i Stavanger bygger på relevant yrkesfaglig utdanning med fagprøve og fører fram til graden bachelor i ingeniørfag i løpet av tre år.

Publisert: Endret:
Fakta
Varighet

3 år / 6 semestre

Antall studieplasser

25

Studiepoeng

180

Søknadsfrist

15. april via lokalt opptak

Data- og elektrostudier ved UiS: Sigurd tar Y-veien!

Studenter ved Institutt for data- og elektroteknologi. Trym Ullestad, Marthe Dybdahl, Silje Rugsveen. Foto: Mari Løvås

Y-veisløpet er tilpasset søkere med fagbrev i elektro (elektriker, automatiker m.fl.).

Bachelorstudiet i automatisering og elektronikkdesign utdanner deg til elektroingeniør med kompetanse innen analog og digital elektronikk, mikrokontrollere (ARM-prosessoren), forskjellige typer programmeringsspråk (Python, C, Matlab), regulerings- og styringsteknikk (automatisering), robotteknologi, måleteknikk og datakommunikasjon. 

De fleste elektronikkemnene inneholder laboratoriearbeid med en blanding av praktisk og teoretisk oppgaveløsning, og dette arbeidet foregår ofte i grupper. Vi har også valgfag hvor du får anledning å spesifisere eget design av kretskortutlegg for prototypeproduksjon.

I løpet av studiet får du solid grunnlag av realfaglige emner som matematikk, fysikk og statistikk. Disse emnene gir deg de nødvendige redskap for å mestre de mer tekniske elektronikkemnene som kommer senere i studiet.

Videre lærer du deg grunnleggende kunnskaper om elektronikkomponenter og hva som trengs for å lage små datamaskiner ved bruk av mikrokontrollere. Du lærer deg forskjellige typer programmeringsspråk og laboratoriearbeidet knytter teori og praksis sammen. Du lærer også å utvikle kontroll- og styresystemer, som sammen med måleteknikk er viktig komponenter for å forstå hvordan industrielle automasjonssystemer fungerer.

I løpet av studiet skriver du flere tekniske rapporter som utvikler evnen til skriftlig kommunikasjon.

FNs bærekraftsmål 9: Innovasjon og infrastruktur

FNs bærekraftsmål er verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030. Med bachelor i automatisering og elektronikkdesign bidrar du direkte inn i bærekraftsmål nr 9: Innovasjon og infrastruktur. God infrastruktur er en forutsetning for en bærekraftig fremtid, og for norske bedrifter handler dette målet om å oppgradere infrastruktur og omstille næringslivet gjennom mer effektiv bruk av ressurser og større anvendelse av miljøvennlige teknologiformer og industriprosesser. Dette kan du bidra til med din kompetanse.

Data- og elektronikkstudentene har sin egen linjeforening (LED) hvor du kan bli kjent med studentene fra ditt eget kull og andre klassetrinn. I løpet av studiet kan du som data- og elektronikkstudent engasjere deg i forskjellige studentprosjekter som for eksempel ION Racing og UiS subsea.

TIlpasset studium

To av de realfaglige emnene i y-veistudiet er tilpassa yrkesfaglig bakgrunn og er lagt til det første semesteret. I disse emnene vil studentene få tett oppfølging for på best mulig måte å lære gode og nye arbeidsvaner som universitetsstudent og ikke minst å kunne oppnå nødvendig grunnlagskompetanse for etterfølgende emner.

Videre i studiet blir det etter hvert større innslag av elektronikk- og datatekniske emner, og i disse vil y- og s-veistudentene gå sammen. 

Hva kan du bli?

Automatisering brer om seg i industrien og spisskompetansen du tilegner deg på studiet er etterspurt i mange bransjer. Dette strekker seg fra klassiske instrumenterings- og automatiseringsselskaper, energi-, tele- og kommunikasjonsselskaper, til små teknologiselskaper som driver med utvikling og produksjon av elektronikk og kretskort. Som utdannet elektroingeniør kan du også jobbe i andre industrivirksomheter som olje- og prosessindustri, med fornybar energi eller i ulike konsulentselskaper.

Fullført studium kvalifiserer for opptak til 2-årig master i robotteknologi og signalbehandling.  

Hva lærer du?

Alle studieprogram ved UiS har definerte mål for hva du skal lære gjennom studieløpet. Les mer om læringsutbyttet for dette studieprogrammet.

En kandidat med fullført og bestått 3-årig bachelorgrad i elektroingeniørfag skal ha følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

 

Kunnskap

K1: Kandidaten har bred kunnskap som gir et helhetlig systemperspektiv på ingeniørfaget generelt, med fordypning innen elektrofaget. Kandidaten har kunnskap om elektriske og magnetiske felt, analog og digital elektronikk, datamaskinarkitektur, instrumenteringssystemer, reguleringsteknikk, signalbehandling og robotteknologi.

K2: Kandidaten har grunnleggende kunnskap innen matematikk, fysikk, statistikk, kjemi, programmering og relevante samfunns- og økonomifag, og hvordan disse kan integreres i elektrofaglig problemløsning.          

K3: Kandidaten har kunnskap om ingeniørens rolle i samfunnet, samt hvordan den teknologiske utviklingen som har vært innen elektrofaget preger dagens samfunn.

K4: Kandidaten kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor ingeniørfaget, og da spesielt med tanke på anvendelse av elektronikk og metoder innen automatisering, instrumentering, signalbehandling og robotteknologi.

K5: Kandidaten kan oppdatere sin kunnskap innenfor elektrofaget, både gjennom informasjonsinnhenting og ved å ha kjennskap til fagmiljøer og praksis.

 

Ferdigheter

F1: Kandidaten kan anvende kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid for å løse elektrorelaterte problemstillinger som inkluderer modellering, simulering og analyse, samt å gjøre begrunnede valg der det trengs.

F2: Kandidaten har ingeniørfaglig digital kompetanse innen programmering (Python, Matlab, Simulink, LabView, PLS, C), har praktisk kompetanse innen bruk av oscilloskop, multimeter, signalgenerator og oppkopling av utstyr, samt behersker forskjellige måletekniske prinsipper.

F3: Kandidaten kan identifisere, planlegge og gjennomføre elektrorelaterte prosjekter, arbeidsoppgaver, forsøk og eksperimenter både selvstendig og i team. Kandidaten kan videre dokumentere dette i rapportform.

F4: Kandidaten kan identifisere og bruke elektrofaglig informasjon til å belyse en elektrorelatert problemstilling.

F5: Kandidaten kan gjennom innovasjon og entreprenørskap bidra til å finne løsninger på elektrorelaterte problemstillinger med mål om å lage samfunnsnyttige produkter eller systemer

 

Generell kompetanse

G1: Kandidaten har innsikt i miljømessige, helsemessige, samfunnsmessige og økonomiske konsekvenser av produkter og løsninger innenfor elektrofaget og kan sette disse i et etisk perspektiv og et livsløpsperspektiv.

G2: Kandidaten kan identifisere sikkerhets-, sårbarhets-, personverns- og datasikkerhetsaspekter i produkter og systemer som anvender IKT.

G3: Kandidaten kan formidle til ulike målgrupper teknologiens betydning og konsekvenser.

G4: Kandidaten kan reflektere over egen faglig utøvelse, og kan arbeide både selvstending og i samarbeid med andre om ingeniørfaglige problemstillinger.

G5: Kandidaten kan bidra til utvikling av god praksis gjennom å delta i faglige diskusjoner innenfor fagområdet og dele sine kunnskaper og erfaringer med andre.

Opptakskrav

Relevant videregående yrkesfaglig utdanning med læretid i bedrift og fagprøve eller relevant videregående yrkesfaglig utdanning med fagprøve etter 3-årig skole og minst ett års praksis etter fagbrev.

Søknad: via lokalt opptak.

Søknadsfrist: 15. april.

Kontakt

Ved spørsmål om opptak, kontakt opptak@uis.no

Studieplan og emner
Allerede student på dette programmet? Her finner du hele studieprogrambeskrivelsen

Spørsmål og svar

Her har vi samlet noen av de vanligste spørsmålene om dette studiet?

Er det gode sjanser for å få jobb etter dette studiet?

Ja, det er veldig gode muligheter for jobb etter studiet, enten i leverandørindustrien, i konsulentselskaper eller i andre datatekniske bedrifter.

Lærer vi om kunstig intelligens i dette studiet?

Dersom du velger å gå videre på master vil du lære om kunstig intelligens.

Kan jeg ta studiet på deltid?

Ja, det kan du, men dette søker du om etter at du er tatt opp på studiet.

Er det mye matematikk i dette studiet?

Det er relativt mye matematikk i studiet siden matematikk fungerer som er verktøykasse til å forstå og beskrive de tekniske utfordringene du skal jobbe med.

Må man være flink i programmering?

Programmering er viktig i studiet, men du må ikke kunne programmere før du begynner hos oss. Du får opplæring og trening i programmering i veldig mange emner.

Utveksling

Ved å reise til en av våre partnerinstitusjoner i utlandet som en del av studiet har du mulighet til å få en unik utdanning. I tillegg til økte karrieremuligheter, vokser du som person og får se faget ditt fra en ny vinkel. Alt om utveksling

Utvekslingssemester

5. semester

Opplegg for utvekslingen

Vi anbefaler studenter å reise på et utvekslingsopphold i utlandet som en del av studiet. Et utenlands-opphold gir deg mulighet til å tilegne deg en unik kompetanse innenfor ditt fagområde, i tillegg til språkkunnskaper, internasjonal erfaring og økte karrieremuligheter. Studenter bør velge en institusjon som UiS allerede har inngått avtale med for å sikre en best mulig gjennomføring av utvekslingsoppholdet.

I 5. semester på bachelorprogrammet i automatisering og elektronikkdesign, y-vei, er det lagt til rette for et studieopphold i utlandet.

Det er satt opp 30 studiepoeng valgemner i 5. semester. I utlandet må du velge fag som gir en tilsvarende fordypning innen ditt fagområde, og disse må være godkjente før du reiser ut. Det er også viktig at emnene du skal ta i utlandet ikke overlapper med emner du alt har tatt eller skal ta senere i studiet. Et tips er å tenke på din spesialisering og ditt interessefelt.

Flere muligheter

I tillegg til de faglig anbefalte lærestedene som er listet opp under, har UiS en rekke avtaler med universitet utenfor Europa som er aktuelle for alle studenter på UiS med forbehold om at de finner et relevant fagtilbud. Innen Norden kan alle studenter benytte seg av Nordlys- og Nordtek-nettverkene. Finn ut mer.



Kontaktperson

Veiledning og forhåndsgodkjenning av emner:

Patricia Retamal



Generelle spørsmål om utveksling: Utvekslingsveilederen i Digital studentekspedisjon

+
Utveksling
  • Alle land

    Aalborg Universitet

    Aalborg Universitet (AAU) er kjent for å benytte seg av problembasert læring i grupper, noe som kan by på en spennende læringsprosess.

    University of Twente, Enschede

    Opplev Europa og det internasjonale studiemiljøet i Nederland. University of Twente er UiS sitt partneruniversitet i -nettverket og tilbyr utvekslingsmuligheter for mange studenter ved UiS. University of Twente er et moderne og innovativt campus-universitet som satser stort på entreprenørskap og har mer enn 9000 studenter.

    University of New Haven

    University of New Haven (UNH) ligger i New England, ikke langt fra Yale University, og scorer godt akademisk, særlig innen Engineering og Business.

    The University of Adelaide

    Universitetet i Adelaide ligger i Adelaide, Australias femte største by. Med sine 1.2 millioner innbyggere er Adelaide en trygg, kosmopolitisk by som er betraktelig rimeligere å bo i enn flere sammenlignbare byer i Australia. Universitetet er medlem av Group of Eight, en koalisjon av de åtte ledende universitetene i Australia.

    Queensland University of Technology

    Queensland University of Technology (QUT) er et av Australias største universitet med 40 000 studenter og en stor andel internasjonale studenter. Reis "down under" og bli en del av dette studentmiljøet du også!

  • Danmark

    Aalborg Universitet

    Aalborg Universitet (AAU) er kjent for å benytte seg av problembasert læring i grupper, noe som kan by på en spennende læringsprosess.

  • Nederland

    University of Twente, Enschede

    Opplev Europa og det internasjonale studiemiljøet i Nederland. University of Twente er UiS sitt partneruniversitet i ECIU-nettverket og tilbyr utvekslingsmuligheter for mange studenter ved UiS. University of Twente er et moderne og innovativt campus-universitet som satser stort på entreprenørskap og har mer enn 9000 studenter.

  • USA

    University of New Haven

    University of New Haven (UNH) ligger i New England, ikke langt fra Yale University, og scorer godt akademisk, særlig innen Engineering og Business.

  • Australia

    The University of Adelaide

    Universitetet i Adelaide ligger i Adelaide, Australias femte største by. Med sine 1.2 millioner innbyggere er Adelaide en trygg, kosmopolitisk by som er betraktelig rimeligere å bo i enn flere sammenlignbare byer i Australia. Universitetet er medlem av Group of Eight, en koalisjon av de åtte ledende universitetene i Australia.

    Queensland University of Technology

    Queensland University of Technology (QUT) er et av Australias største universitet med 40 000 studenter og en stor andel internasjonale studenter. Reis "down under" og bli en del av dette studentmiljøet du også!

Institutt for data og elektro

Kontakt oss

51831726
Det teknisk- naturvitenskapelige fakultet



Fakultetsadministrasjonen TN



Kontor for utdanningsadministrative tjenester
Rådgiver
51832025
Det teknisk- naturvitenskapelige fakultet



Institutt for data- og elektroteknologi
Professor

Studentliv i Stavanger

Ut på tur i Stavanger-regionen

Stavanger-regionen har ein svært variert natur, med gode opplevingar over alt. Frå lange, kvite strender til høge fjell ...

Den mer eller mindre ultimate guiden til å studere i Stavanger

Alt du lurer på om å studere på UiS (og litt til).

Stavanger - opplev byen og kulturen!

Er du på jakt etter et godt kultur- og uteliv, er Stavanger byen å være i. Tilbudet er rikt og variert, og du når ikke o...

Hvem fortjener Begeistringsprisen?

Hvert år deler Studentpresten, UiS, StOr og SiS ut en pris til en student, studentorganisasjon eller linjeforening som p...

Folken – studentane sitt kulturhus i Stavanger

Konsert? Teater? Quiz? Stand Up? På Folken, studentane sitt kulturhus i Stavanger, venter kanskje ditt livs konsertopple...

Du er kanskje også interessert i:

Automatisering og elektronikkdesign bachelor

Datateknologi bachelior