Ønsker du å lære om barns utvikling, lek og læring, og bidra til å gi barn en god oppvekst? Ønsker du å kunne arbeide litt samtidig som du studerer? Da bør du velge deltidsløpet for barnehagelærerutdanningen ved UiS!
4 år / 8 semestre
180
60
Generell studiekompetanse, men du kan også søke ut fra realkompetanse. Studiet krever politiattest. Spørsmål om opptak? Kontakt opptak@uis.no
2023: Alle kvalifiserte fikk tilbud om studieplass
15. april via Samordna opptak (NB: 1.mars for realkompetansevurdering).
Om studiet
Allsidig pedagogutdanning: Studiet forbereder deg til barnehagelærerrollen med fokus på barns utvikling og oppvekstmiljø. Du får bred kunnskap innenfor fagområdene barns lek og læring, natur og bevegelse, samfunn og livssyn, språk og matematikk, kultur og kreativitet, samt ledelse og samarbeid.
Samlings- og nettbasert: Det er fire til seks samlinger ved Universitetet i Stavanger hvert semester over fire studieår. Hver samling har tre til fire undervisningsdager. Studiet tilsvarer en arbeidsbelastning på 75% av fulltid med forventet arbeidsomfang på om lag 28 timer per uke. Studenter anbefales å holde annen jobb til maksimalt 60 % - stilling ved siden av studiet.
Spisskompetanse: Studiet tilbyr tre profiler innenfor digital kompetanse i barnehagen, bærekraft og tverrkulturell kompetanse. Ved å følge en av disse får du muligheten til å lære mer om et særlig område. Profilen er integrert i ordinær utdanning og starter første studieår. Tilbudet er adgangsbegrenset. Du får informasjon om tilbudet og kan søke etter studiestart.
100 dager praksis: Du har 100 dager med obligatorisk, veiledet praksis for å forstå barnehagelærerens rolle og barnehagehverdagen. Praksisoppholdet foregår i en av UiS' praksisbarnehager og er alltid en annen enn egen arbeidsplass, dersom du har jobb i barnehage. Her finner du svar på alt du lurer på rundt praksisstudiet.
Jobbklar: Etter studiet vil du være godt forberedt til å skape gode opplevelser, trivsel, lek og læring for barna i barnehagen.
Utveksling: UiS har flere avtaler som gjør det mulig å dra på kortere eller lengre utvekslingsopphold gjennom utdanningen. Hele siste semester kan gjennomføres som utveksling hvis du ønsker det.
Lignende studier:
Då eg sjølv fekk barn medan eg gjekk på skule for å bli barne- og ungdomsarbeidar, førte det til ein sterk motivasjon for å jobba med dei som trong meir støtte. Det var denne motivasjonen som dreiv meg i retning av barnehagelærarutdanning.
Hva kan du bli?
Med en barnehagelærerutdanning kan du jobbe som:
- barnehagelærer
- pedagogisk leder
- styrer i barnehage
Du kan også jobbe andre steder enn i barnehagen, som for eksempel i SFO, fritidsklubb eller tilsvarende barnerelaterte yrker og institusjoner.
Barnehagelærer bachelor åpner også for videre utdanning:
Bachelorgraden i barnehagelærer kvalifiserer blant annet til
I tillegg finnes det flere etter- og videreutdanninger skreddersydd til barnehagelærere.
Muligheten for faglig fordypning gjorde at jeg ønsket å studere videre på en master i barnehagevitenskap
Studieplan og emner
Oppstartssemester: 2024
-
Obligatoriske emner - barnehagelærer, deltid
-
Barns utvikling, lek og læring
Første år, semester 1
-
Kunst, kultur og kreativitet
Første år, semester 1
-
Natur, helse og bevegelse
Første år, semester 1
-
Praksis 1. trinn 25 dager
Første år, semester 2
-
Samfunn, religion, livssyn og etikk
Andre år, semester 3
-
Praksis 2. trinn 25 dager
Andre år, semester 3
-
Kunst, kultur og kreativitet
Andre år, semester 3
-
Barns utvikling, lek og læring
Andre år, semester 3
-
Barns utvikling, lek og læring
Tredje år, semester 5
-
Språk, tekst og matematikk
Tredje år, semester 5
-
Praksis 3. trinn 25 dager
Tredje år, semester 5
-
Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid
Tredje år, semester 6
-
Skolepraksis 3. trinn 5 dager
Tredje år, semester 6
-
Bacheloroppgave
Fjerde år, semester 7
-
Praksis 4. trinn 10 dager
Fjerde år, semester 7
-
Fordypningspraksis 4. trinn 10 dager
Fjerde år, semester 8
-
-
Fordypning: Velg mellom seks fordypninger ved UiS eller utveksling
-
Utveksling 1 semester - 30 studiepoeng
-
Aktiv i naturen
-
Aktiv i naturen fordypning
Fjerde år, semester 8
-
-
Musisk praksis
-
Musisk praksis, bevegelse og samspill
Fjerde år, semester 8
-
-
Organisasjon og ledelse
-
Organisasjon og ledelse for barnehagelærere
Fjerde år, semester 8
-
-
Småbarnspedagogikk
-
Småbarnspedagogikk
Fjerde år, semester 8
-
-
Mangfold og tilhørighet
-
Mangfold og tilhørighet
Fjerde år, semester 8
-
-
Språk, kreativitet og mangfold
-
Språk, kreativitet og mangfold
Fjerde år, semester 8
-
-
Læringsutbytte
Alle studieprogram ved UiS har definerte mål for hva du skal lære gjennom studieløpet. Les mer om læringsutbyttet for dette studieprogrammet.
Etter fullført barnehagelærerutdanning skal kandidaten ha følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse, som grunnlag for pedagogisk arbeid i barnehagen og videre kompetanseutvikling og utdanning på mastergradsnivå.
Kunnskaper
Kandidaten
- har kunnskap om barnehager i Norge, herunder barnehagens egenart, historie, samfunnsmandat, lovgrunnlag og styringsdokumenter
- har bred kunnskap i pedagogikk og i barnehagens fagområder, om ledelse og tilrettelegging av pedagogisk arbeid og om barns lek og læringsprosesser.
- har bred kunnskap om hvordan barns danning foregår, om moderne barndom, barnekultur, barns ulike oppvekstvilkår, bakgrunn og utvikling i et samfunn preget av språklig, sosialt, religiøst, livssynsmessig og kulturelt mangfold.
- har bred kunnskap om barns språkutvikling, flerspråklighet, sosiale, fysiske og skapende utvikling og gryende digitale-, lese-, skrive- og matematikkferdigheter.
- har bred kunnskap om barns rettigheter og om hva som kjennetegner et inkluderende, likestilt, helsefremmende og lærende barnehagemiljø.
- skal ha kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn og hvordan sette i gang nødvendige tiltak etter gjeldende lovverk.
- kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for barnehagelærerprofesjonen og kan oppdatere sin kunnskap innen fagområdet.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan bruke sin faglighet og relevante resultater fra FoU (forsknings- og utviklingsarbeid) til å lede og tilrettelegge for barns lek, undring, læring, og utvikling og til å begrunne sine valg.
- kan vurdere, stimulere og støtte ulike barns allsidige utvikling i samarbeid med hjemmet og andre relevante instanser.
- kan bruke sin faglighet til improvisasjon i lek, læring og formidling.
- kan vurdere, stimulere og støtte barns ulike evner, og ta hensyn til barns ulike bakgrunn og forutsetninger.
- kan fremme kreative prosesser og kultur- og naturopplevelser, med fokus på barns skapende aktivitet, helhetlige læring og opplevelse av mestring.
- kan anvende relevante faglige verktøy, strategier og uttrykksformer i egne læringsprosesser, i pedagogisk arbeid, i samhandling med hjemmet og relevante eksterne instanser.
- kan identifisere særskilte behov hos enkeltbarn, herunder identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten kunne etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglig og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets beste.
- kan lede og veilede medarbeidere, reflektere kritisk over egen praksis og justere denne under veiledning.
- kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling.
Generell kompetanse
Kandidaten
- har innsikt i profesjonsetiske problemstillinger, særlig knyttet til ansvar, respekt og maktperspektiver.
- kan planlegge, lede, gjennomføre, dokumentere, og reflektere over pedagogisk arbeid knyttet til barnehagens innhold og oppgaver i tråd med etiske krav og retningslinjer, og med utgangspunkt i forsknings- og erfaringsbasert kunnskap.
- mestrer norsk språk, både bokmål og nynorsk, på en kvalifisert måte i profesjonssammenheng.
- kan trekke globale, nasjonale, regionale, lokale og flerkulturelle perspektiver, preget av respekt og toleranse, inn i barnehagens arbeid.
- har endrings- og utviklingskompetanse, kan lede pedagogisk utviklingsarbeid og bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser for fremtidens barnehage.
- kan formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig, kan delta i faglige diskusjoner innenfor utdanningens ulike fagområder og dele sine kunnskaper og erfaringer med andre.
Praksis i utlandet
Som student på barnehagelærerutdanningen har du mulighet til å ha en praksisperiode i utlandet på et av disse stedene:
Utveksling
Ved å reise til en av våre partnerinstitusjoner i utlandet som en del av studiet har du mulighet til å få en unik utdanning. I tillegg til økte karrieremuligheter, vokser du som person og får se faget ditt fra en ny vinkel. Alt om utveksling
Alle studenter ved UiS skal ha muligheten til å ta deler av studiet sitt i utlandet. For studenter på deltidsprogram kreves det gjerne noen ekstra tilpasninger.
For utfyllende informasjon om opplegg, anbefalinger og kontaktperson, se Barnehagelærer bachelor - heltid.
Aktuelt fra Institutt for barnehagelærerutdanning
Ph.d.-kurs: Introduksjon til meta-analyse
Påmeldingsfrist er 29. april. Kurset er for doktorgradsstudenter. Arrangør er Kunnskapssenter for utdanning, ved Univers...
Sats på gode veilederordninger for nyutdannede barnehagelærere
Det er ikke i alle yrker man går rett fra studier og over til å ha lederansvar. Slik er det for mange nyutdanna barnehag...
Forskningsprosjekt skal bidra til innsikt i hvordan vi kan forberede barnehager på framtidige pandemier
Forskningsprosjektet EXPECT har som mål å utvikle kunnskap om erfaringene og konsekvensene av koronapandemien, slik at n...
Har utviklet praksissimulator for kommende barnehagelærere
Praksis er en avgjørende del av barnehagelærerutdanningen, men uforutsette hendelser, som en pandemi, kan resultere i at...
Forskningsprosjekt skal undersøke hva som skaper godt samarbeid mellom barnehager og flerspråklige foreldre
Hvilke faktorer gjør at forholdet fungerer bra mellom barnehagen og flerspråklige foreldre? En kommende, systematisk kun...
Kjersti Velde Helgøy er ny førsteamanuensis ved KSU
Skal arbeide med NB-ECEC-prosjektet og se nærmere på behov for kunnskapsoversikter om høyere utdanning.
FILIORUM-forskere del av nytt nordisk forskningssamarbeid
FILIORUM blir en sentral partner i et nytt prosjekt som skal gi kunnskap om hvilke barnehagepraksiser som bidrar til høy...
Vellykket gjennomføring av jubileumsutgaven av Norsk barnehageforskningskonferanse
Nærmere 200 deltakere fra hele Skandinavia deltok på den årlige barnehageforskningskonferansen i Stavanger 24.-26. oktob...
50 år med barnehagelærerutdanning i Stavanger
Det begynte med undervisning i mørke kjellerlokaler. I dag har Universitetet i Stavanger et av landets ledende kompetans...
Nytt tilbud til studenter med norsk som andrespråk
Nå skal studenter som har norsk som andrespråk få tilbud om ekstra oppfølging. Ordningen tar sikte på å gi studentene et...
Inkluderende forskningsprosjekt skal se nærmere på de matematiske utfordringer utviklingshemmede møter i dagliglivet
UiS-forskere skal utvikle matematikkressurser som hjelper barn med utviklingshemning å få den nødvendige matematiske for...
Kjønn spiller en rolle i hvordan fysisk aktivitet fremmes i barnehagen
En ny studie fra barnehageforskere ved Universitetet i Stavanger viser at mannlige og kvinnelige barnehageansatte stimul...
UiS-ansatt nominert til «Årets barnehageinspirator»
Per Einar Sæbbe underviser i samfunnsfag og fordypningen i organisasjon og ledelse på barnehagelærerutdanningen ved Univ...
Kva vil det seie å vere eit «normalt barn» i barnehagen?
Ein forskar fortel at ho høyrer barnehagetilsette ofte seier det slik: Eit normalt barn er eit rasjonelt barn som tenkje...
NordForsk-midler til prosjekt om digital lek i barnehagen
Barnehageforskere fra Universitetet i Stavanger har mottatt midler fra NordForsk til et samarbeidsprosjekt som skal unde...
PUST - Profesjonsfaglig utviklingsprosjekt i Stavanger og Tromsø
PUST er et treårig forskningsbasert kompetansehevingsprosjekt hvor målet er å utvikle og styrke barnehagepersonalets pro...
Mia skal forske på inkludering og teknologibruk i barnehagen
Mia Johansen (26) har nettopp signert en historisk kontrakt som medforsker i forskningsprosjektet DiCoTe ved Universitet...
Fjerde utgave av Norsk Barnehageforskningskonferanse vel gjennomført
26. – 28. oktober 2022 inviterte BARNkunne – Senter for barnehageforskning ved Høgskulen på Vestlandet til den årlige ba...
Digitalt bibliotek for ukrainske barn vokser stadig
Da krigen brøt ut i Ukraina og mange ukrainske barn og deres familier ble drevet på flukt, tok barnehageforskere ved Uni...
Elefantteateret: Et etterlengtet kulturtilbud for de aller minste
Ett år er gått siden Elefantteateret åpnet dørene for aller første gang. Siden da har teateret, som drives av FILIORUM-f...
FILIORUM-forskere med ny bok om barnehageutvikling
Barnehagen har de siste årene stått ovenfor en rekke nye reformer og endringer, og det stilles i dagens samfunn høye kra...
Ny rapport setter søkelys på tidlig innsats tidlig i livet
En ny rapport fra barnehageforskere ved Universitetet i Stavanger har sett på forhold som bidrar til å hindre og fremme ...
Flere vil ta master i barnehagevitenskap
Søkertallene til master i barnehagevitenskap ved UiS gikk opp med 44 prosent fra forrige gang, i sterk kontrast til ned...
Barbara Maria Sageidet er ny professor
Ph.d. Barbara Maria Sageidet ved Institutt for barnehagelærerutdanning, Universitet i Stavanger har fått kvalifikasjonso...
Bli studentassistent ved DDV
Er du nysgjerrig på bruk av multimedial teknologi i barnehage og skole? Har du lyst å lære mer om dette og prøve deg som...
Hverdagspraksiser: Bacheloroppgave setter søkelys på estetiske praksiser i barnehagen
Som barnehagelærer har det vært viktig for Elisabeth Pedrikke Johansen å bidra til å styrke de estetiske fagenes plass i...
Hvordan påvirker livets 1000 første dager barnets fremtid?
Å sørge for at barn har systemer rundt seg som støtter deres psykiske og fysiske utvikling i de 1000 første dagene av li...
Nytt EU-prosjekt setter søkelys på kulturell forståelse i barnehagelærerutdanningene
Barnehageforskere fra Universitetet i Stavanger er partnere i RECOdE, et nytt Erasmus+prosjekt som skal utvikle barnehag...
Barnehagelærerstudenter fordyper seg faglig fra første semester
- Jeg ser dette som en mulighet til å sitte igjen med en helt unik kompetanse når jeg er ferdig med utdanningen. Karina ...
Stor interesse for nylansering av tidsskriftet Nordisk barnehageforskning
Denne våren har FILIORUM, i samarbeid med BARNKunne, drevet tidsskriftet Nordisk barnehageforskning i ett år. Pågangen h...
FILIORUM-forskere tildelt nytt EU-prosjekt
Barnehageforskere fra Universitetet i Stavanger har sammen med fem europeiske partnere mottatt EU-finansiering til et ny...
Norske barnehager har et forbedringspotensial når det gjelder profesjonell læring og utvikling
En ny studie fra barnehageforskere ved Universitetet i Stavanger har sett på hvilken forståelse styrere har av barnehage...
Ny OECD-undersøkelse skal kartlegge arbeidshverdagen i norske barnehager
Barnehageforskere ved Universitetet i Stavanger har i samarbeid med forskningsinstituttet NIFU fått i oppdrag å gjennomf...
FILIORUM lanserer Ressursbank for barnehagen
Den digitale samlingen av ressurser skal bidra til kompetanseheving blant barnehageansatte og sørge for at ny og relevan...
Spontan bruk av utetid i barnehagen
En ny studie viser at barnehagelærere i varierende grad planlegger hvordan de skal bruke utetiden i barnehagen til forhå...
Har utviklet app for barns bevegelseslek
Fysisk aktivitet og lek er en viktig del av barnehagehverdagen. Nå har universitetslektor Synnøve Eikeland ved Institutt...
FILIORUM-forskere med ny bok om pedagogisk kvalitet i barnehagen
Hva kjennetegner barnehager med god kvalitet, og hvilke typer pedagogiske virksomheter tilbys barna i disse barnehagene?...
Millioner til forskning på digital kompetanseheving for barnehagelærere
Forskingsprosjektet DiCoTe, ledet av barnehageforskere fra FILIORUM og Institutt for barnehagelærerutdanning ved UiS, ha...
Hverdagspraksiser: Bacheloroppgave gir viktig innsikt i hvordan programmering kan brukes i barnehagen
Barnehagelærerstudentene Caroline Eltervåg og Liv Ingeborg Tengesdal har lenge vært interessert i hvordan digitale verkt...