Celine Lorentsen har en master i biologisk kjemi og fikk drømmejobben hos NordicDx

- Jeg hadde ikke fått denne jobben uten en master i biologisk kjemi, så fort jeg hadde levert masteroppgaven min var jeg ute i full jobb.

Kvinne på laboratorium. Foto.
Celine Lorentsen studerte biologisk kjemi og jobber nå hos NordicDx.

Navn: Celine Lorentsen
Studieprogram: Master i biologisk kjemi
Yrke og arbeidsgiver: Laboratorieleder i NordicDx

Hvorfor valgte du å studere biologisk kjemi ved UiS?

Jeg har alltid vært interessert i kroppens funksjoner og dens samspill. Tidligere har jeg tatt en bachelor i idrett med spesialisering i ernæring ved UiA. Jeg ønsket å få en dypere forståelse av hva som skjer på cellenivå i kroppens forskjellige tilstander, og da var biologisk kjemi ved UiS et naturlig valg. I tillegg kan jeg bli svært detaljfokusert, noe som kan bli ueffektivt i enkelte yrker, men som settes pris på i analyse- og labarbeid.

Hva satte du mest pris på med studietiden din ved UiS?

Jeg satte veldig pris på emneoppbyggingen. UiS tilbyr mange interessante emner i biologisk kjemi og det å kunne velge fag som interesserte meg spesielt, slik som kreftbiologi, var veldig motiverende. Og ikke minst engasjerte forelesere som virkelig brenner for faget sitt, og som gjør tung faglitteratur lett å forstå.

Hvilken del av studiet har du hatt mest nytte av i arbeidslivet?

Det at jeg valgte en masteroppgave med mye laboratoriearbeid gjorde meg veldig selvstendig og trygg på laben. Jeg ble trygg på gjennomføring av lange protokoller og feilsøking når ting ikke gikk som planlagt (noe det aldri gjør når du arbeider på lab). Jeg tror det å kunne være selvstendig på lab er viktig dersom man ønsker å komme raskt ut i jobb etter endt studie.

Hva liker du best med jobben din?

Variasjonen, ansvaret og det at jeg har innflytelse på hvilke retninger firmaet skal ta. Takket være NordicDx fikk jeg drømmejobben før jeg var ferdig med å studere og jeg anbefaler på det sterkeste å jobbe i et privat firma. NordicDx er et relativt nyoppstartet firma og på de 2,5 årene jeg har vært her har jeg lært mer enn jeg kunne drømme om. Alt fra å etablere et laboratorium, holde opplæringskurs og ha lederansvar, til søknadsskriving og andre ting jeg ikke visste jeg var i stand til å gjøre.

Tror du utdanningen din innen biologisk kjemi var viktig for jobben du fikk?

Absolutt. Jeg hadde ikke fått denne jobben uten master i biologisk kjemi, så fort jeg hadde levert masteroppgaven min var jeg ute i full jobb. Det er også lurt å starte jobbsøkerprosessen tidlig, gjerne ett år før du er ferdig som student.

Hva er dine topp tre råd til nye studenter ved UiS?

• Velg de fagene som interesserer deg mest, det er de fagene det er gøyest og enklest å bli god i og det holder motivasjonen oppe over tid.
  • Velg en bachelor- og masteroppgave med mye laboratoriearbeid.
  • Få dagslys og frisk luft hver dag uansett hvor hektisk du har det.