Christian studerer maskiningeniør Y-veien og jobber med 3D-printere

– Det er allsidig og spennende å jobbe med 3D-print.

Portrettbilde av mann med blå genser som smiler til kamera. I bakgrunnen er en 3D-printer. Foto.
Student Christian René Jakobsen Grashei

Navn og alder: Christian René Jakobsen Grashei, 25 år
Hjemsted: Stavanger
Her bor jeg nå: Figgjo
Dette studerer jeg nå: Maskiningeniør Y-veien

Jeg studerer maskiningeniør Y-veien fordi:

For å ha mulighet til å holde på med kule ting, for eksempel 3D-printing, som jeg vanligvis ikke hadde jobbet med. Det er i tillegg veldig kjekt å kunne diskutere med professorene. Jeg går også Y-veien for å utvikle meg faglig og teknisk ut fra bakgrunnen jeg har som industrirørlegger.

Mine favorittemner på studiet er:

Mattefagene (MAT100 og MAT200) er kjekke fordi der får vi et konkret spørsmål som gir et konkret svar. Forelesningene er interessante, og vi lærer nye ting hele tiden. Jeg liker også emnet produktutvikling og 3D-modellering (MSK220). I MSK220 modellerer vi deler helt fra bunnen av, og vi lærer å sammenstille, tegnsette og regne på operasjoner som inngår ved modellering. Vi får skolelisens på modelleringsprogram til PC, og vi kan derfor sitte hvor som helst og jobbe med modellering, noe som er veldig praktisk.

Har du en jobb i tillegg til studiene?:

Ja, jeg har tre studentassistentjobber. Jeg er assistent i MSK220 og i emnet Innføring i maskinteknikk (MSK100), men jeg er i hovedsak ansatt på laboratoriet der vi har 3D-printerne. På laboratoriet jobber jeg med å fikse og drifte printerne. Det kjekkeste med å jobbe på lab hos UiS er å få være en del av en sterk faglig avdeling, som jeg lærer utrolig mye av. For min del så gjør dette meg til en bedre ingeniør når jeg skal tilbake i arbeid etter studiene, og det gir meg et godt grunnlag for arbeidslivet som maskiningeniør.

Jeg hadde også en sommerjobb på UiS i fjor der jeg jobbet med forebyggende vedlikehold og drift av 3D-printere. Det er allsidig og spennende å jobbe med 3D-print. På UiS har vi mange ulike printere og kan printe mye forskjellig. På lab hjelper jeg for eksempel bachelor- og masterstudenter som skal printe modeller. Det hender også at bedrifter tar kontakt og spør om vi kan printe prototyper og modeller av ting de skal lage. I forbindelse med produktutvikling er det veldig greit å bruke 3D-print som et verktøy. Vi kan designe modeller til produktutvikling i mange former og varianter.

Dette er mitt beste studietips:

Ha rutiner som innebærer å være tidlig på campus. Delta i forelesninger og ha en god studiegruppe som du kan jobbe med.

Dette er min drømmejobb:

Jeg har lyst til å være på UiS og jobbe med de samme tingene som jeg gjør nå. Det vil si å jobbe med 3D-printing og måleteknikk. Jeg har også lyst til å jobbe med subsea (havbunnsinstallasjoner). For eksempel rørledninger og kabelinstallasjoner. Det er subsea jeg primært har jobbet med tidligere, så drømmen er å jobbe som ingeniør innen subsea.

Slik ble jeg kjent med medstudenter på UiS:

Gjennom fadderuken, og gjennom øvingstimer og fag. Jeg er også medlem i linjeforeningen Aksel og har blitt kjent med mange der. Vi var for eksempel nettopp på studietur sammen.

Dette liker jeg å gjøre på fritiden:

Jeg liker godt å spille golf og trene. I tillegg finner jeg på ting med medstudenter. Y-veien har for eksempel julebord sammen. Vi er tett knyttet sammen og ble det allerede på første året.

Dette er typisk Stavanger:

Varmt om sommeren og kaldt om vinteren. Det er også et godt uteliv her. Domkirken og sildefiske vil jeg også si er typisk Stavanger. Og ikke minst; halvt horn med ost, skinke og piffi som varmes i mikrobølgeovnen!

Interessert i kurs i 3D-printing?

Er du ingeniørstudent og interessert i et kurs i 3D-printing? Da kan du sende en e-post til Christian.