- Dette er først og fremst en ledelsesutdanning

Bachelor reiselivsledelse og master i Servicve leadership in International business er perfekt for Øystein Haave. Han liker kultur og reise, men vil også ha en lederstilling.

Navn: Øystein Haave

Studier: Bachelor i Reiselivsledelse og pågående master i Service leadership in international business.

Portrett av masterstudent Øystein Haave
Øystein Haave er for tiden på utveksling i Ungarn.

Hvorfor valgte du å studere Reiseliv?

Jeg valgte å studere reiselivsledelse fordi jeg liker å reise og lære om andre kulturer. Å reise er noe jeg har gjort mye, og etterhvert skjønte jeg at dette var noe jeg ville utdanne meg innenfor. Samtidig har jeg lyst til å kunne ha en lederstilling, og da er reiselivsledelse perfekt. Det er en veldig innholdsrik og interessant bransje som inneholder flere elementer. En bred og faglig tung utdanning som reiselivsledelse åpner dørene for flere jobber. Jeg jobber deltid på Stavanger Lufthavn ved siden av studiene og ser for meg at flybransjen er noe jeg vil fortsette med fremover også.

Hva er det mest spennende du har gjort på studiet?

I de aller fleste fag jobber man mye med praktiske eksempler og man er mye på eksursjoner. Etterhvert i studieløpet kan man også velge de fagene man ønsker og da kan man virkelig spesialisere seg i det man ønsker. For meg har det mest interessante vært å dra på tur med "Lederlaboratorium". Vi ble utfordret på flere måter for å utvikle oss som ledere. Dette var et kjempekult og interessant fag!

Hva tror du kommer til å få mest bruk for i arbeidslivet fra studiet?

Dette er først og fremst en ledelsesutdanning, og det er den delen jeg vet jeg får mest bruk for. Jeg har lært mye relevant om bransjen generelt, og jeg kjenner allerede at jeg aktivt bruker teorier og praksis jeg har lært på studiet. I tillegg er NHS et anerkjent institutt og et kvalitetsstempel på CV-en.

Hva er drømmejobben?

Jeg vet nok ikke helt hva drømmejobben er enda, men jeg vet at jeg har lyst til å bli en god reiselivsleder. For meg er det viktig med en aktiv og variert hverdag, omringet av mennesker fra alle mulige steder.

I fremtiden håper jeg å jobbe i en bransje som er innovativ, bærekraftig og voksende. Forhåpentligvis blir jeg en leder som kan lære av mine ansatte, som gjør mye mer enn bare styring. Det er viktig å inkludere og samarbeide med sine ansatte.

Har du noen råd til de som skal starte nå?

Vær så aktiv som mulig i studietiden! Delta på alt av seminarer, turer og gjesteforelesninger for å få et enda dypere innblikk i forskjellige næringer. Det er også en god måte å knytte kontakter i arbeidslivet, som er uvurdelig når man søker jobb.

Det er også lurt å benytte seg av tilbudene til UiS og i Stavangerområdet, både faglig og sosialt. Det er en region med mange muligheter. Studiehverdagen handler om variasjon og samhold, og er man litt ekstra "på" kan man fort ende med masse venner, kollegaer og erfaringer.