5 studiepoeng – vår/høst - Varighet 1 semester – Stavanger/Kristiansand
Kunstnerisk utviklingsarbeid og kritisk refleksjon (Artistic Research and Critical Reflection)
1 semester
5

Emneansvarlig: Per Zanussi
Program
Emnet inngår i ph.d.-program i kunstnerisk utviklingsarbeid ved Fakultet for kunstfag (UiA) og Fakultet for utøvende kunstfag (UiS).
Opptakskrav
Kandidaten må enten være tatt opp på et ph.d.-program for kunstnerisk utviklingsarbeid eller et kunstnerisk-vitenskapelig ph.d.-program som omfatter både en skriftlig og en utøvende/skapende dimensjon.
Undervisningsspråk
Norsk/Engelsk
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal kandidaten:
- være i kunnskapsfronten når det gjelder kunnskapssyn, relevant terminologi og begreper innenfor kunstnerisk utviklingsarbeid knyttet til eget fagfelt og praksis
- ha inngående forståelse for hvordan egen praksis har tilhørighet til en større diskurs og bredere samfunnsmessige forhold
- kunne anvende kritiske, teoretiske og analytiske kunnskapsperspektiver i eget kunstnerisk utviklingsarbeid
- kunne formidle og dele ny innsikt og kunnskap med fagfeltet
- utvikle språk, begrep og verktøy for kunnskapsoverføring utover egen praksis og eget fagfelt
Innhold
Emnet skal gi opplæring i teorier og metoder for kritisk refleksjon med utgangspunkt i kandidatens egen praksis og eget ph.d.-prosjekt. Opplæringen skal legge til rette for kritisk nærlesing og diskusjon av sentrale praksiser og tekster innenfor kunstnerisk utviklingsarbeid. Emnet skal fremme eksperimentering og utvikling av kandidatene som gode fagpersoner innen kunstnerisk utviklingsarbeid.
Emnet tar for seg følgende sentrale tematikker:
- Kritisk refleksjon
- Begrepsutvikling
- Skrivetrening
- Historisk-filosofiske strømninger
- Kunnskapsformer
Formidlingsformer
Emnet legger vekt på å opparbeide kunnskap om og begrepsapparat for å kunne engasjere seg i kunstfaglige diskurser utover egen faglige kontekst.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er samlingsbasert med fokus på workshop og dialog, hvor kandidaten bidrar med problemstillinger knyttet til eget ph.d.-prosjekt. Det avholdes to til fire heldagssamlinger. Læringsformene vil, i likhet med innholdet, bli tilpasset ph.d.-kandidatenes prosjekter.
Deler av undervisningen er obligatorisk. Disse delene fremlegges i Teams ved semesterstart.
Forventet arbeidsomfang er 27 timer pr. studiepoeng.
Vilkår for å gå opp til eksamen
- Godkjent fremmøte til obligatorisk undervisning
- Individuell muntlig presentasjon av skisse til eksamen.
- Forberedt kommentar til en annen ph.d.-kandidats presentasjon
Nærmere informasjon gis i Teams ved semesterstart.
Eksamen
Individuell muntlig eksamen på 45 minutter. Karakteruttrykk: bestått/ikke bestått.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med tillitsvalgte for ph.d.-kandidatene fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Teams.
Tilbys som enkeltemne: Ja
Ansvarlig fakultet
Fakultet for kunstfag, Universitet i Agder
Fakultet for utøvende kunstfag, Universitetet i Stavanger
Påmelding: Forskningskonsulent Elina Borg Björnström kontakt: elina.s.@bjornstrom@uis.no
Studieplan og emner
Oppstartssemester: 2023
-
Obligatoriske emner
-
Barns utvikling, lek og læring
Første år, semester 1
-
Natur, helse og bevegelse
Første år, semester 1
-
Kunst, kultur og kreativitet
Første år, semester 1
-
Praksis 1. trinn 25 dager
Første år, semester 2
-
Barns utvikling, lek og læring
Andre år, semester 3
-
Samfunn, religion, livssyn og etikk
Andre år, semester 3
-
Kunst, kultur og kreativitet
Andre år, semester 3
-
Praksis 2. trinn 25 dager
Andre år, semester 3
-
Barns utvikling, lek og læring
Tredje år, semester 5
-
Språk, tekst og matematikk
Tredje år, semester 5
-
Praksis 3. trinn 25 dager
Tredje år, semester 5
-
Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid
Tredje år, semester 6
-
Skolepraksis 3. trinn 5 dager
Tredje år, semester 6
-
Fordypningspraksis 4. trinn 10 dager
Fjerde år, semester 8
-
Bacheloroppgave
Fjerde år, semester 7
-
-
Fordypning: Velg mellom seks fordypninger ved UiS eller utveksling
-
Aktiv i naturen
-
Aktiv i naturen fordypning
Fjerde år, semester 8
-
-
Musisk praksis
-
Musisk praksis, bevegelse og samspill
Fjerde år, semester 8
-
-
Organisasjon og ledelse
-
Organisasjon og ledelse for barnehagelærere
Fjerde år, semester 8
-
-
Småbarnspedagogikk
-
Småbarnspedagogikk
Fjerde år, semester 8
-
-
Mangfold og tilhørighet
-
Mangfold og tilhørighet
Fjerde år, semester 8
-
-
Språk, kreativitet og mangfold
-
Språk, kreativitet og mangfold
Fjerde år, semester 8
-
-