Hopp til hovedinnhold

E-MBA100 Lederskap og mestring

Målet for en leder er å oppnå gode resultater for den organisasjonen eller avdelingen vedkommende skal lede, samtidig som medarbeiderne trives, utvikler seg og bidrar til fellesskapets beste.

Publisert: Endret:
Fakta
Studiepoeng

10

Nivå

Master

Undervisningsform

Samlingsbasert

Undervisningsspråk

Norsk

Antall studieplasser

35

Neste oppstart

September 2022

Søknadsfrist

Søknadsfristen er utløpt.

Pris

23.000,- + semesteravgift

Har du en klar forståelse av hva lederrollen innebærer?

Professor og foreleser Aslaug Mikkelsen

Kursinnhold

Dette krever at lederen har en klar forståelse av lederrollen og klarer å ha fokus både på strategi, konkurranseforhold, samfunnets rammebetingelser og medarbeiderne som skal stå for verdiskapningen. I dette arbeidet kan en stille spørsmål om lederen, ansatte og andre interessenter har felles interesser.

Student PC

Medarbeidere ønsker for eksempel en følelse av identitet basert på deres personlige verdier, å utvikle kompetanse, nå mål og få tilbakemelding på sitt arbeid. Klarer arbeidsgiver både å innfri på disse punktene og skape resultater for virksomheten som eierne er fornøyd med? 

Ledelse kan forstås og defineres på ulike måter. Kurset "Lederskap og mestring" tar utgangspunkt i evidensbasert ledelse og fokuserer på bruk av den beste tilgjengelige vitenskapelige dokumentasjon for å fremme kvaliteten på lederes og organisasjoners beslutninger og praksis. Her vil vi vise fram hva forskning sier om lederskap og mestring og øve opp din evne til å praktisere evidensbasert ledelse, blant annet gjennom å stille kritiske spørsmål og diskutere alternative måter å utøve lederskap på.

Samtidig ønsker vi at du gjennom diskusjoner og oppgaver skal lære å kjenne ditt eget lederpotensial og videreutvikle dette i samhandling med medstudenter, og i gruppeoppgaver og presentasjonen av disse. Les hele emnebeskrivelsen her.

Kurset kan tas for seg selv eller som del av Executive Master in Business Administration ved Handelshøgskolen ved UiS.

Undervisningssted

Universitetet i Stavanger.

Undervisningsdager

Kurset har 3 samlinger à 2 dager.

Undervisningsdatoer høsten 2022 er under planlegging.

Arbeidsformer

Kurset gjennomføres som en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid, øvelser og plenumsdiskusjoner med case. De oppsatte forelesningene er ment som introduksjoner til ulike tema som studentene selv skal arbeide videre med gjennom case, selvstudier og gruppeoppgaver.

Undervisninger foregår på dagtid.

Læringsplattformen Canvas blir benyttet aktivt i undervisningen og mellom samlingene.

Kurset er lagt opp for fysisk deltakelse. Det tas forbehold om at undervisningen helt eller delvis kan måtte holdes via digitale plattformer, dersom det er påkrevd etter retningslinjer som gis med bakgrunn i koronasituasjonen.

Det er nødvendig med egen PC for å kunne gjennomføre kurset. Det er en fordel om dette er en privat PC, fordi din jobb-PC kan ha installert brannmurer eller andre sikkerhetsbegrensninger som kan hindre deg i å logge på UiS sine digitale løsninger eller plattformer.

Eksamen

Eksamen består av en obligatorisk muntlig gruppeeksamen (teller 25%) og en skriftlig hjemmeeksamen teller 75%). Begge eksamener har karakterskala A-F. Kandidaten må ha bestått gruppeeksamen for å kunne gå opp til skriftlig hjemmeeksamen.

Det er krav til tilstedeværelse på fire av seks samlinger.

Hjemmeeksamen deles ut siste undervisningsdag. Varighet: To uker.

Opptakskrav

For å bli tatt opp til EMBA ved Handelshøgskolen ved UiS kreves:

a) Bachelorgrad, cand.mag.-grad, annen grad eller yrkesutdanning av minimum 3 års omfang, utdanning som i henhold til § 3-4 i lov om universiteter og høyskoler er godkjent som jevngode med ovennevnte grader eller utdanningsløp.

b) Handelshøgskolen ved Universitetet i Stavanger kan i spesielle tilfeller godkjenne andre dokumenterte kvalifikasjoner som helt eller delvis likeverdige med utdanningsløpene nevnt i a. – Opptak på bakgrunn av realkompetanse.

c) I tillegg kreves minst to års relevant yrkespraksis inn mot den tematikken som ligger i studieprogrammet.

Realkompetanse

For å kunne søke opptak på bakgrunn av realkompetanse kreves det minimum 60 studiepoeng fra tidligere studier.

Vennligst merk at ufullstendige søknader vil ikke bli behandlet.

Med forbehold om endringer.

Foreleser

51833770
Handelshøgskolen ved UiS



Avd. for innovasjon, led. og mark.føring
Professor

Kontaktpersoner

51833078
Divisjon for utdanning



UiS etter- og videreutdanning
Seniorkonsulent
51833728
Divisjon for utdanning



UiS etter- og videreutdanning
Seniorrådgiver

E-BØK180 - Bedriftsøkonomiske beslutningsproblemer (nettbasert - 5 studiepoeng)

Dette emnet tar for seg en rekke beslutningsproblemer som en bedrift må forholde seg til. Beslutninger tas på grunnlag a...

E-BØK170 Kostnadsstruktur, kalkulasjon og prissetting (nettbasert - 5 studiepoeng)

Dette emnet er helt grunnleggende i arbeidet med økonomistyring i bedrifter. Du vil lære hvordan en bedrifts kostnadsstr...

E-BØK150 Budsjettering og oppfølging (nettbasert - 5 studiepoeng)

I en verden der endringene skjer fortere og fortere, stilles det krav til at bedrifter har velfungerende planleggingssys...

E-BØK160 Analyse av finansregnskapet (nettbasert - 5 studiepoeng)

I dette kurset tar vi utgangspunkt i årsregnskapene til bedrifter og gjennomfører ulike analyser av den økonomiske situa...

E-BØK140 Grunnleggende regnskap og årsavslutning (nettbasert - 5 studiepoeng)

Dette kurset omhandler det som er helt grunnleggende for både for det eksterne regnskapet og det interne regnskapet/økon...

Tenker mer strategisk etter fullført EMBA

Hopp på! Det er budskapet fra Renate Brynhildsen til andre etter at hun mottok diplomet for sin Executive Master i Busin...

Steg i gradene med Executive MBA

Christian Lyse ønsket å ta et steg opp på karrierestigen, og bestemte seg for å ta en Executive Master of Business Admin...

E-MBA270 Endringsledelse

Endring er konstant – alt er i utvikling. Velbrukte floskler? Jo, men også sanne. Når endringer i marked og arbeidsliv s...

E-MBA260 Prosjektledelse

Kurset gir deg innføring i prosjektledelse i ulike virksomheter og for ulike typer projekter. Du lærer ulike metoder, te...

E-MBA300 Masteroppgave

Masteroppgaven skal være et uttrykk for studentenes evne til å kombinere relevant arbeidserfaring med faglige innsikt i ...

E-MBA220 Kontrakt og leverandørrelasjoner

Kurset gir deg kunnskaper om utvikling og gjennomføring av kontrakts- og leverandørstrategier. Kontrakt- og leverandørre...

E-MBA200 Adferdsøkonomi

Nyere forskning viser at vi ofte går i mentale feller når vi gjør økonomiske beslutninger. Det er vanlig å tenke for kor...

Executive Master in Business Administration

Med en Executive Master in Business Administration posisjonerer du deg for en ledende stilling. Er du allerede leder, vi...

E-MBA240 Strategisk HRM

Dette kurset gir deg en grundig innføring i teorigrunnlaget for strategisk og konkurransedyktig personalledelse. Du får ...

E-MBA120 Strategisk økonomistyring

Kurset setter deg i stand til å bruke moderne teknikker innenfor økonomisk styring i et strategisk perspektiv. Det legge...

E-MBA250 Forretningsmodellinnovasjon og markedsutvikling

Markedet er i stadig endring, mens lærebøkene i markedsføring er skrevet for tradisjonelle bedrifter som produserer fra ...

Reiser fra Østlandet for å ta Adferdsøkonomi i Stavanger

Handelshøgskolen ved UiS er den eneste i landet som tilbyr faget Adferdsøkonomi som etter- og videreutdanning. Noen av d...

En enorm berikelse å ta Executive MBA

Stina Hetland Golf hadde aldri trodd hun skulle ta hele mastergraden da hun startet på det første kurset. Etter tre års ...

Fra elektriker til daglig leder?

Carl-Johan Almestads erfaring som elektriker var gull verdt i stillingen som prosjektleder. Nå krever daglig leder-ambis...