Hopp til hovedinnhold

E-MBA250 Forretningsmodellinnovasjon og markedsutvikling

Markedet er i stadig endring, mens lærebøkene i markedsføring er skrevet for tradisjonelle bedrifter som produserer fra råvarer. Stilt overfor teknologiske nyvinninger, nye produkter og tjenester som sosiale medier, delingsøkonomi, big data og kunstig intelligens – hvordan kan bedrifter tilpasse seg?

Publisert: Endret:
Fakta
Studiepoeng

10

Nivå

Master

Undervisningsform

Samlingsbasert

Undervisningsspråk

Norsk

Antall studieplasser

35

Neste oppstart

Desember 2021

Søknadsfrist

1. november 2021

Pris

23.000,- + semesteravgift

"Ny teknologi og nye forretningsmodeller endrer markedet. Hva gjør du for å komme i forkant?"

professor Kenneth H. Wathne

Kursinnhold

Det er forretningsmodellen som beskriver hvordan virksomheter skaper og henter ut verdi i markedet. Den former hva en bedrift kan oppnå. Forretningsmodellinnovasjon er derfor avgjørende for om bedrifter kan oppnå lønnsomhet – og samfunnet trenger ledere som skjønner dette.

Dame som sitter med en datamaskin og bilder av grafer attmed hun_illustrasjon

Kurset introduserer deg for forretningsmodellkonseptet, og presenterer ulike typer forretningsmodeller.  Du får en praktisk innføring i markedsføring for eksisterende og fremvoksende forretningsmodeller. Markedsføring handler om prosesser knyttet til å skape, kommunisere og levere verdi i relasjon med kunden. I så måte definerer og leverer markedsføring virksomhetens verdiforslag til kunden. Selv om det finnes en rekke likheter på tvers av ulike typer virksomheter, krever god markedsføringsledelse en grundig forståelse av virksomhetens forretningsmodell.

Du får en innføring i grunnleggende markedsføringskonsepter og markedsføringsledelse for virksomheter som opererer innefor etablerte og nye forretningsmodeller. De ulike markedsføringskonseptene blir presentert med i utgangspunkt i forretningsmodellene.

I kurset benyttes caseeksempler fra en rekke ulike bransjer; inkludert olje og gass, shipping, detaljhandel, bygg og anlegg, finansiell tjenesteyting, media, konsulent- og ingeniørtjenester samt transport.

Målgruppe

Kurset passer for personer som søker kunnskap og praktiske ferdigheter knyttet til markedsføring innenfor eksisterende og fremvoksende forretningsmodeller. Enten som en del av en ny karrierevei, karriereutvikling, eller nye ansvarsområder. Kurset er åpent for Executive MBA-studenter og andre som kvalifiserer til opptak.

Undervisningssted

Oppgis senere.

Undervisningsdager

Undervisningsdatoene er:

1. samling: 9.- 10. desember 2021

2. samling: 6.- 7. januar 2022

3. samling: 3.- 4. februar 2022

Undervisningstiden er vanligvis mellom kl 08:30/09.00 - 16:00 (med forbehold om endringer).

Arbeidsform

Kurset avholdes over 3 samlinger à 2 dager og foregår på dagtid. Det veksles mellom forelesninger og diskusjoner av case i plenum.

Det tas forbehold om at undervisningen helt eller delvis kan måtte holdes via digitale plattformer, dersom det er påkrevd etter retningslinjer som gis med bakgrunn i koronasituasjonen. Du vil få beskjed om undervisningsform i opptaksbrevet.

Læringsplattformen Canvas blir benyttet aktivt i undervisningen samt til kommunikasjon mellom samlingene.

Det er nødvendig med egen PC for å kunne gjennomføre kurset. Det er en fordel om dette er en privat PC, fordi din jobb-PC kan ha installert brannmurer eller andre sikkerhetsbegrensninger som kan hindre deg i å logge på UiS sine digitale løsninger eller plattformer.

Eksamen/Vurdering

Eksamen består av 2 gruppeoppgaver:

1. Første gruppeoppgave leveres ut andre samling med innleveringsfrist siste samling. Løses i grupper på inntil 3 personer. Vekting 50%, og vurderes: karakter A-F.

2. Andre gruppeoppgave leveres ut siste samling med 1 måneds innleveringsfrist. Løses i grupper på inntil 3 personer. Vekting 50%, og vurderes: karakter A-F.

Opptakskrav

For å bli tatt opp til EMBA ved Handelshøgskolen ved UiS kreves:

a) Bachelorgrad, cand.mag.-grad, annen grad eller yrkesutdanning av minimum 3 års omfang, utdanning som i henhold til § 3-4 i lov om universiteter og høyskoler er godkjent som jevngode med ovennevnte grader eller utdanningsløp.

b) Handelshøgskolen ved Universitetet i Stavanger kan i spesielle tilfeller godkjenne andre dokumenterte kvalifikasjoner som helt eller delvis likeverdige med utdanningsløpene nevnt i a. – Opptak på bakgrunn av realkompetanse.

c) I tillegg kreves minst to års relevant yrkespraksis inn mot den tematikken som ligger i studieprogrammet.

Realkompetanse

For å kunne søke opptak på bakgrunn av realkompetanse kreves det minimum 60 studiepoeng fra tidligere studier.

Klikk her for å melde deg på kurset E-MBA250 Forretningsmodellinnovasjon og markedsutvikling.

Med forbehold om endringer.

Forelesere

Handelshøgskolen ved UiS



Avd. for innovasjon, led. og mark.føring
Professor
Handelshøgskolen ved UiS



Avd. for innovasjon, led. og mark.føring
Professor II

Kontaktpersoner

51833078
Divisjon for utdanning



UiS etter- og videreutdanning
Seniorkonsulent
51833728
Divisjon for utdanning



UiS etter- og videreutdanning
Seniorrådgiver

E-BØK180 - Bedriftsøkonomiske beslutningsproblemer (nettbasert - 5 studiepoeng)

Dette emnet tar for seg en rekke beslutningsproblemer som en bedrift må forholde seg til. Beslutninger tas på grunnlag a...

E-BØK170 Kostnadsstruktur, kalkulasjon og prissetting (nettbasert - 5 studiepoeng)

Dette emnet er helt grunnleggende i arbeidet med økonomistyring i bedrifter. Du vil lære hvordan en bedrifts kostnadsstr...

E-BØK150 Budsjettering og oppfølging (nettbasert - 5 studiepoeng)

I en verden der endringene skjer fortere og fortere, stilles det krav til at bedrifter har velfungerende planleggingssys...

E-BØK160 Analyse av finansregnskapet (nettbasert - 5 studiepoeng)

I dette kurset tar vi utgangspunkt i årsregnskapene til bedrifter og gjennomfører ulike analyser av den økonomiske situa...

E-BØK140 Grunnleggende regnskap og årsavslutning (nettbasert - 5 studiepoeng)

Dette kurset omhandler det som er helt grunnleggende for både for det eksterne regnskapet og det interne regnskapet/økon...

Tenker mer strategisk etter fullført EMBA

Hopp på! Det er budskapet fra Renate Brynhildsen til andre etter at hun mottok diplomet for sin Executive Master i Busin...

Steg i gradene med Executive MBA

Christian Lyse ønsket å ta et steg opp på karrierestigen, og bestemte seg for å ta en Executive Master of Business Admin...

E-MBA270 Endringsledelse

Endring er konstant – alt er i utvikling. Velbrukte floskler? Jo, men også sanne. Når endringer i marked og arbeidsliv s...

E-MBA260 Prosjektledelse

Kurset gir deg innføring i prosjektledelse i ulike virksomheter og for ulike typer projekter. Du lærer ulike metoder, te...

E-MBA300 Masteroppgave

Masteroppgaven skal være et uttrykk for studentenes evne til å kombinere relevant arbeidserfaring med faglige innsikt i ...

E-MBA100 Lederskap og mestring

Målet for en leder er å oppnå gode resultater for den organisasjonen eller avdelingen vedkommende skal lede, samtidig so...

E-MBA220 Kontrakt og leverandørrelasjoner

Kurset gir deg kunnskaper om utvikling og gjennomføring av kontrakts- og leverandørstrategier. Kontrakt- og leverandørre...

E-MBA200 Adferdsøkonomi

Nyere forskning viser at vi ofte går i mentale feller når vi gjør økonomiske beslutninger. Det er vanlig å tenke for kor...

Executive Master in Business Administration

Med en Executive Master in Business Administration posisjonerer du deg for en ledende stilling. Er du allerede leder, vi...

E-MBA240 Strategisk HRM

Dette kurset gir deg en grundig innføring i teorigrunnlaget for strategisk og konkurransedyktig personalledelse. Du får ...

E-MBA120 Strategisk økonomistyring

Kurset setter deg i stand til å bruke moderne teknikker innenfor økonomisk styring i et strategisk perspektiv. Det legge...

Reiser fra Østlandet for å ta Adferdsøkonomi i Stavanger

Handelshøgskolen ved UiS er den eneste i landet som tilbyr faget Adferdsøkonomi som etter- og videreutdanning. Noen av d...

En enorm berikelse å ta Executive MBA

Stina Hetland Golf hadde aldri trodd hun skulle ta hele mastergraden da hun startet på det første kurset. Etter tre års ...

Fra elektriker til daglig leder?

Carl-Johan Almestads erfaring som elektriker var gull verdt i stillingen som prosjektleder. Nå krever daglig leder-ambis...