Hopp til hovedinnhold

Idrettsvitenskap – master

Med master i idrettsvitenskap kan du arbeide som trener, leder eller rådgiver i organisasjoner knyttet til Norges Idrettsforbund. Studiet gir muligheter innen offentlig sektor (lærer i skolen – forutsatt undervisningskompetanse) og rådgiver i helsefremmende og forebyggende arbeid. Masterprogrammet er samlingsbasert og i perioder arbeidskrevende.

Publisert: Endret:
Fakta
Varighet

2 år / 4 semestre

Antall studieplasser

20

Studiepoeng

120

Undervisningsspråk

Norsk

Søknadsfrist

15. april via lokalt opptak

Master i idrettsvitenskap gir deg økt teoretisk og forskningsbasert kunnskap innenfor arbeidsområdet idrett og fysisk aktivitet. Hovedfokus er rettet mot sentrale faktorer knyttet til læring av og prestasjonsutvikling i idrettslige aktiviteter.

Du kvalifiseres i aktuelle idrettsvitenskapelige metoder og analyser, og studiet skal fremme evner til kritisk faglig refleksjon. Masteroppgaven er et selvstendig vitenskapelig arbeid innenfor det valgte fordypningsområdet.

Masterstudiet i idrettsvitenskap gir deg verktøy som kan gi barn og unge reelle læringsmuligheter innenfor idrett, og grunnlag for varig bevegelsesglede.

I tillegg vil utdanningen kunne brukes i privat sektor – kommersiell undervisning/rådgiving knyttet mot treningsbransjen, turisme eller helsefremmende og forebyggende tiltak. Dersom du tar praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) etter fullført studieløp, vil du få kompetanse til å undervise i kroppsøving i grunnskolen og i idrettsfag/kroppsøving i den videregående skolen .

Mastergraden vil også være en grunnkvalifikasjon som kan gi mulighet til opptak på ulike doktorgradsprogram, deriblant fakultets doktorgradsprogram.

Du er kanskje også interessert i:

Hva kan du bli?

Strukturen i masterprogrammet fremmer både en bred idrettsvitenskapelig kompetanse og en fordypning i et valgt forskningsområdet.

Studentene vil derfor kvalifisere til ulike yrkesroller etter endt utdanning.

Aktuelle arbeidsgivere i kan være:

• organisasjoner som er knyttet til Norges Idrettsforbund – i roller som trener, sportslig eller daglig leder på ulike nivå (klubb, krets, region og særforbund)

• offentlig sektor – lærer på idrettslinjer i den videregående skole eller kroppsøving i skolen (forutsatt undervisningskompetanse), rådgiver for helsefremmende og forebyggende tiltak på kommunalt og fylkeskommunalt nivå

• privat sektor – kommersiell undervisning/rådgivning knyttet mot treningsbransjen, turisme eller andre helsefremmende og forebyggende tiltak

Fullført studium kan kvalifisere for å søke opptak på ulike doktorgradsprogram.

Mastergraden kan også være en grunnkvalifikasjon som kan gi mulighet til opptak på ulike doktorgradsprogram.

Dette studiet gir ikke undervisningskompetanse. Studenter som ikke allerede har undervisningskompetanse og som ønsker dette, må ta praktisk pedagogisk utdanning (PPU) for å oppnå kompetanse til å undervise i kroppsøving i grunnskolen og idrettsfag/kroppsøving i den videregående skolen.

Hva lærer du?

Alle studieprogram ved UiS har definerte mål for hva du skal lære gjennom studieløpet. Les mer om læringsutbyttet for dette studieprogrammet.

En kandidat med fullført og bestått studium vil ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten skal ha

  • avansert kunnskap om sentrale begreper, eksisterende teorier og ulike fagretninger i idrettsvitenskap
  • spesialisert kunnskap om fremmende og hemmende faktorer i fysiologiske-, psykologiske-, pedagogiske prosesser innenfor idrett og fysisk aktivitet
  • anvende idrettsvitenskapelig kunnskap på nye områder i faget 
  • inngående kunnskap om forskningsdesign og forskningsprosessen innen kvantitative og kvalitative metoder knyttet til idrettsvitenskapelige problemstillinger.

Ferdigheter

Kandidaten skal kunne

  • analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere idrettsfaglige resonnementer
  • anvende idrettsvitenskapelig kunnskap til å fremme mestring, prestasjon, fysisk kapasitet og god helse i et livslangt perspektiv
  • arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning i idrettsfaget
  • utarbeide, begrunne og gjennomføre et selvstendig idrettsvitenskapelig forskningsprosjekt

Generell kompetanse

Kandidaten skal kunne

  • analysere og forholde seg til relevante faglige og forskningsetiske problemstillinger
  • formidle omfattende selvstendig arbeid ved hjelp av idrettsfagets uttrykksformer både til spesialister og til allmennheten
  • bidra til å utvikle forskningsbasert idrettspraksis og kommunisere faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner i idrettsvitenskap
  • bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser i fagfeltet

Opptakskrav

Bachelorgrad med 80 studiepoeng i idrettsfag.

Idrettsfag:

  1. grunnleggende fag i idrettsvitenskap: anatomi, fysiologi, bevegelseslære (biomekanikk), aktivitetslære, idrett og samfunn
  2. fag knyttet til idrettslige aktiviteter: ballaktiviteter, svømming og livredning, turn, dans, kampsport osv.
  3. fag knyttet til friluftsliv, eks: friluftsliv i nærmiljøet, kystfriluftsliv, friluftslivledelse, naturguiding osv.
  4. fag knyttet til fysisk aktivitet
  5. «bindestrekfagene», eks: idrettspsykologi, idrettsernæring, idrettspedagogikk, idrettsadministrasjon, sport marketing osv.
  6. fag knyttet til trening og prestasjon, eks: treningslære, treningsledelse, coaching, PT

Ikke idrettsfag: fag knyttet til helsevitenskap; fag i kiropraktor utdanning; fag i naprapat utdanning; fag i fysioterapi utdanning

Det er satt en nedre karaktergrense for opptak på 3,0.

Hvordan søke?

Søknadsfrister, språkkrav, dokumentasjonskrav mm.

Poenggrenser

Lurer du på hvilket snitt man trengte tidligere år for å få opptak? Poenggrenser fra tidligere år

Kontakt

Ved spørsmål om opptak til studiet, kontakt masteropptak@uis.no

spørsmål og svar SOS

Ofte stilte spørsmål

Her har vi samlet noen av vanligste spørsmålene vi får om å ta master i idrettsvitenskap ved Universitetet i Stavanger.

Samlingsdatoer for studieåret 2021-22

Høsten 2021 er det samlinger for emnene MID 400 og MID 401.

Nærbilde av rekke med studenter i forelesningssal

Uke 32 (9.-11. august)

Uke 36 (6.-8. september)

Uke 40 (4.-6. oktober)

Uke 42 (18.-20. oktober)

Uke 44 (1.-3. november)

Samlingene starter kl. 10.15 på mandager, og kl. 08.15 på tirsdager og onsdager.

Våren 2022 blir det åtte dagssamlinger i MID 402 Aktivitetsanalyse i idrettsvitenskap, og åtte dagssamlinger i MID403 Prestasjonsutvikling – Fysisk trening og coaching.

Her finner du fullstendig oversikt over samlingdatoene (pdf).

Studieplan og emner
Allerede student på dette programmet? Her finner du hele studieprogrambeskrivelsen
  • Obligatoriske emner

    • Forskningsmetode og vitenskapsteori

      Første år, semester 1

      Forskningsmetode og vitenskapsteori

      Studiepoeng: 15

    • Fysisk aktivitet og helse

      Første år, semester 1

      Fysisk aktivitet og helse

      Studiepoeng: 15

    • Aktivitetsanalyser i idrettsvitenskap

      Første år, semester 2

      Aktivitetsanalyser i idrettsvitenskap

      Studiepoeng: 15

    • Prestasjonsutvikling - Fysisk trening og Coaching

      Første år, semester 2

      Prestasjonsutvikling - Fysisk trening og Coaching

      Studiepoeng: 15

    • Masteroppgave

      Andre år, semester 3

      Masteroppgave

      Studiepoeng: 60

Utveksling

Ved å reise til en av våre partnerinstitusjoner i utlandet som en del av studiet har du mulighet til å få en unik utdanning. I tillegg til økte karrieremuligheter, vokser du som person og får se faget ditt fra en ny vinkel. Alt om utveksling

Utvekslingssemester

2. semester



Hvorfor et utenlandsopphold?

Det faglige tilbudet ved våre samarbeidsuniversiteter i utlandet kan ha ulike faglige profiler, slik at et utenlandsopphold gir deg en god mulighet til å skreddersy studiene etter dine ønsker og interesser.



Opplegg for utvekslingen

Konseptet utveksling er å finne et emnetilbud ved en av UiS sine samarbeidsuniversiteter i utlandet som du kan få innpasset i graden din ved UiS. Du søker om forhåndsgodkjenning av emnene før du reiser.



Kontaktperson



Veiledning og forhåndsgodkjenning av emner:

Studiekoordinator Karen Elizabeth Gilje Woie, Hulda Garborgs hus



Generelle spørsmål om utveksling: Utvekslingsveilederen i Digital studentekspedisjon



 

+
Utveksling
  • Alle land

    Syddansk Universitet

    Odense er en nydelig by på den frodige øya Fyn i Danmark. Byen har 200.000 innbyggere, og er med sin sentrale plassering i syd-Danmark regionens ledende by innen forskning og kultur. Som student i Odense vil du virkelig oppleve at «det er deilig å være norsk i Danmark».

    Aarhus Universitet

    Blant mer enn 17.000 universiteter på verdensbasis, har Aarhus kommet på topp 100-listen på flere rangeringer.

    University of Jyväskylä

    Jyväskylä Universitet er Finlands ledende innen lærerutdanning. Det er også det eneste universitetet med eget fakultet for «sport and health sciences».

    San Diego State University

    San Diego State University (SDSU) ligger helt sør i California, på grensen til Mexico, og bare et par timers kjøretur fra Los Angeles. Dette er en svært populær utvekslingsdestinasjon for UiS-studenter.

    State University of New York College at Brockport

    State University of New York at Brockport (SUNY Brockport) ligger i Rochester, staten New York, kun én time fra Niagara Falls. Rochester-området er kåret til et av Amerikas beste steder å bo.

    Griffith University

    Griffith University er en populær utvekslingsdestinasjon for UiS-studenter. Universitetet er et særlig godt valg for studenter innen musikk/dans, hotell/turisme og business.

    University of Wollongong

    Queensland University of Technology

    Queensland University of Technology (QUT) er et av Australias største universitet med 40 000 studenter og en stor andel internasjonale studenter. Reis "down under" og bli en del av dette studentmiljøet du også!

  • Danmark

    Syddansk Universitet

    Odense er en nydelig by på den frodige øya Fyn i Danmark. Byen har 200.000 innbyggere, og er med sin sentrale plassering i syd-Danmark regionens ledende by innen forskning og kultur. Som student i Odense vil du virkelig oppleve at «det er deilig å være norsk i Danmark».

    Aarhus Universitet

    Blant mer enn 17.000 universiteter på verdensbasis, har Aarhus kommet på topp 100-listen på flere rangeringer.

  • Finland

    University of Jyväskylä

    Jyväskylä Universitet er Finlands ledende innen lærerutdanning. Det er også det eneste universitetet med eget fakultet for «sport and health sciences».

  • USA

    San Diego State University

    San Diego State University (SDSU) ligger helt sør i California, på grensen til Mexico, og bare et par timers kjøretur fra Los Angeles. Dette er en svært populær utvekslingsdestinasjon for UiS-studenter.

    State University of New York College at Brockport

    State University of New York at Brockport (SUNY Brockport) ligger i Rochester, staten New York, kun én time fra Niagara Falls. Rochester-området er kåret til et av Amerikas beste steder å bo.

  • Australia

    Griffith University

    Griffith University er en populær utvekslingsdestinasjon for UiS-studenter. Universitetet er et særlig godt valg for studenter innen musikk/dans, hotell/turisme og business.

    University of Wollongong

    Queensland University of Technology

    Queensland University of Technology (QUT) er et av Australias største universitet med 40 000 studenter og en stor andel internasjonale studenter. Reis "down under" og bli en del av dette studentmiljøet du også!

Presentasjon av fagmiljøet

Det idrettsfaglige miljøet ved UiS

Faggruppen for idrett er knyttet til Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk.

Fagmiljøet i Idrett/idrettsvitenskap er en liten faggruppe med et bredt nedslagsfelt, som bidrar aktivt i flere sentrale fagområder. Faggruppen bidrar til forskning tilknyttet toppidrett, hvor problemstillingene kan knyttes til følgende temaer: Fysisk prestasjonsevne, treningsbelastning, bevegelsesanalyse og biomekanikk, prestasjonspsykologi og coaching. 

Innen friluftsliv arbeides med friluftslivets verdier og roller i det norske samfunnet og eksperimenteres med friluftslivveiledning i utdanningen. I vår forskning fokuseres det på kroppsøvingslærerens profesjonsutvikling, kroppsøvingsdidaktikk og læringsiljø i kroppsøving. I tillegg forskes det på fysisk aktivitet og helse, både i og utenfor skolen.

Fagmiljøet er tilknyttet Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora ved UiS.

Lurer på du noe?

51831490
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora



Fakultetsadministrasjonen UH



Administrasjon IGIS
Rådgiver
51833536
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora



Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
Professor

Disse kan du møte som undervisere

51833536
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora



Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
Professor
51833448
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora



Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
Førsteamanuensis
51833563
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora



Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
Førsteamanuensis

Slik kan elever få mer fysisk aktivitet i teoretiske fag

Barna skal gjennom mye teori i mange fag. Derfor blir ikke fysisk aktivitet prioritert i skolen, viser ny forskning.

Flinke elevar blir favoriserte av gymlæraren

Lærarane har ofte bakgrunn frå idrett, der det er greitt å gje dei beste utøvarane mest merksemd, ifølgje forskar.

Elevar trivst betre om dei ikkje sit framfor pulten heile dagen

Både lærarar og elevar rapporterer om betre fysisk og psykisk helse, ifølge forsking.

Kvinner løper raskere før eggløsning

De ulike fasene i menssyklusen har mye å si for kvinners løpsprestasjon. Resultatene fra studien viser at det er signifi...

Aktive elever lærer bedre

Skoleungdom som får røre seg mer, lærer bedre. Mer fysisk aktivitet betyr bedre læringsmiljø; det slår til og med ut på ...

Fysisk aktivitet i teorifag gir flere venner

Fysisk aktivitet i teorifag kan øke læringen. Nå viser ny forskning at det også gir flere venner.

Flinke elever favoriseres i kroppsøving

De flinke elevene får mest støtte av kroppsøvingslæreren, viser doktorgradsarbeidet til Aron Gauti Laxdal.