Hopp til hovedinnhold

Idrettsvitenskap - master

Med master i idrettsvitenskap kan du arbeide som trener, leder eller rådgiver i organisasjoner knyttet til Norges Idrettsforbund. Studiet gir muligheter innen offentlig sektor (lærer i skolen – forutsatt undervisningskompetanse) og rådgiver i helsefremmende og forebyggende arbeid. Masterprogrammet er samlingsbasert og i perioder arbeidskrevende.

Publisert: Endret:
Fakta
Varighet

2 år / 4 semestre

Antall studieplasser

20

Søknadsfrist

20. april via lokalt opptak

Studiepoeng

120

Undervisningsspråk

Norsk

Poenggrense 2021:

Alle kvalifiserte søkere fikk tilbud om plass

Master i idrettsvitenskap gir deg økt teoretisk og forskningsbasert kunnskap innenfor arbeidsområdet idrett og fysisk aktivitet. Hovedfokus er rettet mot sentrale faktorer knyttet til læring av og prestasjonsutvikling i idrettslige aktiviteter.

Du kvalifiseres i aktuelle idrettsvitenskapelige metoder og analyser, og studiet skal fremme evner til kritisk faglig refleksjon. Masteroppgaven er et selvstendig vitenskapelig arbeid innenfor det valgte fordypningsområdet.

Masterstudiet i idrettsvitenskap gir deg verktøy som kan gi barn og unge reelle læringsmuligheter innenfor idrett, og grunnlag for varig bevegelsesglede.

Det moderne sportssenteret på campus tilbyr gode fasiliteter for læring og trening. I tillegg finnes det mange spennende aktivitetsarenaer i universitetets nærområde, som mulighet for ulike ballspill, surfing langs jærstrendene og kort vei til fjell med klatring og muligheter for skigåing.

I tillegg vil utdanningen kunne brukes i privat sektor – kommersiell undervisning/rådgiving knyttet mot treningsbransjen, turisme eller helsefremmende og forebyggende tiltak. Dersom du tar praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) etter fullført studieløp, vil du få kompetanse til å undervise i kroppsøving i grunnskolen og i idrettsfag/kroppsøving i den videregående skolen. Vi ser at noen studenter velger å ta PPU parallelt med siste året på mastergraden, når man skriver masteroppgaven. Dette vil være arbeidskrevende og vi anbefaler at du snakker med din studiekoordinator for å finne ut av om dette vil være aktuelt for deg.

Mastergraden vil også være en grunnkvalifikasjon som kan gi mulighet til opptak på ulike doktorgradsprogram, deriblant fakultets doktorgradsprogram.

Du er kanskje også interessert i:

Dette sier studentene:

- Jeg får bruke ny kunnskap i praksis med en gang

Magnus tar master i idrettsvitenskap mens han jobber på vgs.

-Nyttig erfaring med praksis på flere skoler

Iselin trives i variert hverdag som lektor i idrettsfag etter endt master.

-Idrett er både teoretisk og praktisk, det passer meg

Cahtrine tar PhD på unge toppidrettsutøvere

Hva kan du bli?

Etter at du har tatt en master i idrettsvitenskap er du kvalifisert for en rekke ulike yrkesroller.

Aktuelle arbeidsgivere kan for eksempel være:

• organisasjoner som er knyttet til Norges Idrettsforbund – i roller som trener, sportslig eller daglig leder på ulike nivå (klubb, krets, region og særforbund)

• offentlig sektor – lærer på idrettslinjer i den videregående skole eller kroppsøving i skolen (forutsatt undervisningskompetanse), rådgiver for helsefremmende og forebyggende tiltak på kommunalt og fylkeskommunalt nivå

• privat sektor – kommersiell undervisning/rådgivning knyttet mot treningsbransjen, turisme eller andre helsefremmende og forebyggende tiltak

Husk at dette studiet gir ikke undervisningskompetanse! Studenter som ikke allerede har undervisningskompetanse og som ønsker dette, må ta praktisk pedagogisk utdanning (PPU) for å oppnå kompetanse til å undervise i kroppsøving i grunnskolen og idrettsfag/kroppsøving i den videregående skolen.

Fullført studium kan kvalifisere for å søke opptak på ulike doktorgradsprogram.

Opptakskrav

For å søke opptak til masteren må du ha en fullført bachelorgrad i idrettsvitenskap eller tilsvarende, som inneholder 80 studiepoeng i idrettsfag.

Slik definerer vi idrettsfag i denne sammenhengen:

  1. grunnleggende fag i idrettsvitenskap: anatomi, fysiologi, bevegelseslære (biomekanikk), aktivitetslære, idrett og samfunn
  2. fag knyttet til idrettslige aktiviteter: ballaktiviteter, svømming og livredning, turn, dans, kampsport osv.
  3. fag knyttet til friluftsliv, eks: friluftsliv i nærmiljøet, kystfriluftsliv, friluftslivledelse, naturguiding osv.
  4. fag knyttet til fysisk aktivitet
  5. «bindestrekfagene», eks: idrettspsykologi, idrettsernæring, idrettspedagogikk, idrettsadministrasjon, sport marketing osv.
  6. fag knyttet til trening og prestasjon, eks: treningslære, treningsledelse, coaching, PT

Ikke idrettsfag: fag knyttet til helsevitenskap; fag i kiropraktor utdanning; fag i naprapat utdanning; fag i fysioterapi utdanning

Det er satt en nedre karaktergrense for opptak på 3,0.

Utfyllende regler for opptak

Søknad og opptak

Søknadsfrister

og annen informasjon om søking

Kontakt

Ved spørsmål om opptak til studiet, kontakt masteropptak@uis.no

Poenggrenser

Lurer du på hvilket snitt man trengte tidligere år for å få opptak? Poenggrenser fra tidligere år

spørsmål og svar SOS

Ofte stilte spørsmål

Her har vi samlet noen av vanligste spørsmålene vi får om å ta master i idrettsvitenskap ved Universitetet i Stavanger.

  1. Kan jeg ta PPU samtidig med MA Idrettsvitenskap? Enkelte studenter velger å ta PPU samtidig med MA Idrettsvitenskap. Dette er svært arbeidskrevende og vi anbefaler deg å snakke med studiekoordinator om dette.
  2. Hvordan er treningsfasilitetene på UiS? SiS sportssenter er åpen for alle studenter på UiS. Idrettsstudenter har ekstra tilgang fra kl.08.00 til kl.16.00 på alle hverdager. Se mer info her: Eit av Norges beste treningssenter
  3. Kan jeg dra på utveksling? Det vil være mulig å dra på utveksling allerede i 2.semester. Snakk med din studiekoordinator om dette! Les mer om utveksling fra UiS.

Samlingsdatoer for studieåret 2022-23

Høsten 2022 er det følgende samlinger i emnene MID400 (Forskningsmetode og vitenskapsteori) og MID401 (Fysisk aktivitet og helse) som er obligatoriske for 1. års studenter på master i idrettsvitenskap:

Nærbilde av rekke med studenter i forelesningssal

MID400 Uke 32 (8.-10. august)

MID401 Uke 35 (29.-31. august)

MID400 Uke 39 (26.-28. september)

MID401 Uke 40 (3.-5. oktober)

MID400 Uke 42 (17.-19. oktober)

MID401 Uke 44 (31. okt. -2. november)

Samlingene er fra kl. 08.15 - 14.00 alle dager.

Våren 2023 blir det åtte dagssamlinger i MID 402 Aktivitetsanalyse i idrettsvitenskap, og åtte dagssamlinger i MID403 Prestasjonsutvikling – Fysisk trening og coaching.

Læringsutbytte

Alle studieprogram ved UiS har definerte mål for hva du skal lære gjennom studieløpet. Les mer om læringsutbyttet for dette studieprogrammet.

En kandidat med fullført og bestått studium vil ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten skal ha

  • avansert kunnskap om sentrale begreper, eksisterende teorier og ulike fagretninger i idrettsvitenskap
  • spesialisert kunnskap om fremmende og hemmende faktorer i fysiologiske-, psykologiske-, pedagogiske prosesser innenfor idrett og fysisk aktivitet
  • anvende idrettsvitenskapelig kunnskap på nye områder i faget 
  • inngående kunnskap om forskningsdesign og forskningsprosessen innen kvantitative og kvalitative metoder knyttet til idrettsvitenskapelige problemstillinger.

Ferdigheter

Kandidaten skal kunne

  • analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere idrettsfaglige resonnementer
  • anvende idrettsvitenskapelig kunnskap til å fremme mestring, prestasjon, fysisk kapasitet og god helse i et livslangt perspektiv
  • arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning i idrettsfaget
  • utarbeide, begrunne og gjennomføre et selvstendig idrettsvitenskapelig forskningsprosjekt

Generell kompetanse

Kandidaten skal kunne

  • analysere og forholde seg til relevante faglige og forskningsetiske problemstillinger
  • formidle omfattende selvstendig arbeid ved hjelp av idrettsfagets uttrykksformer både til spesialister og til allmennheten
  • bidra til å utvikle forskningsbasert idrettspraksis og kommunisere faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner i idrettsvitenskap
  • bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser i fagfeltet

Studieplan og emner
Allerede student på dette programmet? Her finner du hele studieprogrambeskrivelsen
  • Obligatoriske emner

    • Forskningsmetode og vitenskapsteori

      Første år, semester 1

      Forskningsmetode og vitenskapsteori (MID400)

      Studiepoeng: 15

    • Fysisk aktivitet og helse

      Første år, semester 1

      Fysisk aktivitet og helse (MID401)

      Studiepoeng: 15

    • Aktivitetsanalyser i idrettsvitenskap

      Første år, semester 2

      Aktivitetsanalyser i idrettsvitenskap (MID402)

      Studiepoeng: 15

    • Prestasjonsutvikling - Fysisk trening og Coaching

      Første år, semester 2

      Prestasjonsutvikling - Fysisk trening og Coaching (MID403)

      Studiepoeng: 15

    • Masteroppgave

      Andre år, semester 3

      Masteroppgave (MID500)

      Studiepoeng: 60

Utveksling

Ved å reise til en av våre partnerinstitusjoner i utlandet som en del av studiet har du mulighet til å få en unik utdanning. I tillegg til økte karrieremuligheter, vokser du som person og får se faget ditt fra en ny vinkel. Alt om utveksling

Utvekslingssemester

2. semester



Hvorfor et utenlandsopphold?

Det faglige tilbudet ved våre samarbeidsuniversiteter i utlandet kan ha ulike faglige profiler, slik at et utenlandsopphold gir deg en god mulighet til å skreddersy studiene etter dine ønsker og interesser. 



Opplegg for utvekslingen

Konseptet utveksling er å finne et emnetilbud ved en av UiS sine samarbeidsuniversiteter i utlandet som du kan få innpasset i graden din ved UiS. Du søker om forhåndsgodkjenning av emnene før du reiser. 



Kontaktperson



Veiledning og forhåndsgodkjenning av emner:

Studiekoordinator Ida M. Eikaas, Hulda Garborgs hus



Generelle spørsmål om utveksling: Utvekslingsveilederen i Digital studentekspedisjon



 

Utveksling
  • Alle land

    Aarhus Universitet

    Blant mer enn 17.000 universiteter på verdensbasis, har Aarhus kommet på topp 100-listen i flere rangeringer.

    Griffith University

    Griffith University er en populær utvekslingsdestinasjon for UiS-studenter. Universitetet er et særlig godt valg for studenter innen musikk/dans, hotell/turisme og business.

    Queensland University of Technology

    Queensland University of Technology (QUT) er et av Australias største universitet med 40.000 studenter og en stor andel internasjonale studenter. Reis "down under" og bli en del av dette studentmiljøet du også!

    San Diego State University

    San Diego State University (SDSU) ligger helt sør i California, på grensen til Mexico, og bare et par timers kjøretur fra Los Angeles. Dette er en svært populær utvekslingsdestinasjon for UiS-studenter.

    State University of New York College at Brockport

    State University of New York at Brockport (SUNY Brockport) ligger i Rochester, staten New York, kun én time fra Niagara Falls. Rochester-området er kåret til et av Amerikas beste steder å bo.

    Syddansk Universitet

    Odense er en nydelig by på den frodige øya Fyn i Danmark. Byen har 200.000 innbyggere, og er med sin sentrale plassering i syd-Danmark regionens ledende by innen forskning og kultur. Som student i Odense vil du virkelig oppleve at «det er deilig å være norsk i Danmark».

    University of Jyväskylä

    Jyväskylä Universitet er Finlands ledende innen lærerutdanning. Det er også det eneste universitetet med eget fakultet for «sport and health sciences».

    University of Wollongong

  • Australia

    Griffith University

    Griffith University er en populær utvekslingsdestinasjon for UiS-studenter. Universitetet er et særlig godt valg for studenter innen musikk/dans, hotell/turisme og business.

    Queensland University of Technology

    Queensland University of Technology (QUT) er et av Australias største universitet med 40.000 studenter og en stor andel internasjonale studenter. Reis "down under" og bli en del av dette studentmiljøet du også!

    University of Wollongong

  • Danmark

    Aarhus Universitet

    Blant mer enn 17.000 universiteter på verdensbasis, har Aarhus kommet på topp 100-listen i flere rangeringer.

    Syddansk Universitet

    Odense er en nydelig by på den frodige øya Fyn i Danmark. Byen har 200.000 innbyggere, og er med sin sentrale plassering i syd-Danmark regionens ledende by innen forskning og kultur. Som student i Odense vil du virkelig oppleve at «det er deilig å være norsk i Danmark».

  • Finland

    University of Jyväskylä

    Jyväskylä Universitet er Finlands ledende innen lærerutdanning. Det er også det eneste universitetet med eget fakultet for «sport and health sciences».

  • USA

    San Diego State University

    San Diego State University (SDSU) ligger helt sør i California, på grensen til Mexico, og bare et par timers kjøretur fra Los Angeles. Dette er en svært populær utvekslingsdestinasjon for UiS-studenter.

    State University of New York College at Brockport

    State University of New York at Brockport (SUNY Brockport) ligger i Rochester, staten New York, kun én time fra Niagara Falls. Rochester-området er kåret til et av Amerikas beste steder å bo.

Presentasjon av fagmiljøet

Det idrettsfaglige miljøet ved UiS

Faggruppen for idrett er knyttet til Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk.

Fagmiljøet i Idrett/idrettsvitenskap er en liten faggruppe med et bredt nedslagsfelt, som bidrar aktivt i flere sentrale fagområder. Faggruppen bidrar til forskning tilknyttet toppidrett, hvor problemstillingene kan knyttes til følgende temaer: Fysisk prestasjonsevne, treningsbelastning, bevegelsesanalyse og biomekanikk, prestasjonspsykologi og coaching. 

Innen friluftsliv arbeides med friluftslivets verdier og roller i det norske samfunnet og eksperimenteres med friluftslivveiledning i utdanningen. I vår forskning fokuseres det på kroppsøvingslærerens profesjonsutvikling, kroppsøvingsdidaktikk og læringsiljø i kroppsøving. I tillegg forskes det på fysisk aktivitet og helse, både i og utenfor skolen.

Fagmiljøet er tilknyttet Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora ved UiS.

Lurer på du noe?

Rådgiver
51833624
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Fakultetsadministrasjonen UH

Administrasjon IGIS
Førsteamanuensis
51834504
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk

Disse kan du møte som undervisere

Førsteamanuensis
51833448
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
Førsteamanuensis
51833563
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk

Hva betyr fysisk aktivitet for læringen?

Kan man trene seg smart? To nye fra Kunnskapssenter for utdanning (KSU) ser nærmere på forholdet mello...

Slik kan elever få mer fysisk aktivitet i teoretiske fag

Barna skal gjennom mye teori i mange fag. Derfor blir ikke fysisk aktivitet prioritert i skolen, viser ny forskning.

Flinke elevar blir favoriserte av gymlæraren

Lærarane har ofte bakgrunn frå idrett, der det er greitt å gje dei beste utøvarane mest merksemd, ifølgje forskar.

Elevar trivst betre om dei ikkje sit framfor pulten heile dagen

Både lærarar og elevar rapporterer om betre fysisk og psykisk helse, ifølge forsking.

Kvinner løper raskere før eggløsning

De ulike fasene i menssyklusen har mye å si for kvinners løpsprestasjon. Resultatene fra studien viser at det er signifi...

Aktive elever lærer bedre

Skoleungdom som får røre seg mer, lærer bedre. Mer fysisk aktivitet betyr bedre læringsmiljø; det slår til og med ut på ...

Fysisk aktivitet i teorifag gir flere venner

Fysisk aktivitet i teorifag kan øke læringen. Nå viser ny forskning at det også gir flere venner.

Flinke elever favoriseres i kroppsøving

De flinke elevene får mest støtte av kroppsøvingslæreren, viser doktorgradsarbeidet til Aron Gauti Laxdal.