Jakob kapret drømmejobben – starter som trainee i august

Jakob Hummelsund Grung avslutter sykepleiestudiene ved Universitetet i Stavanger i vår, og går rett til en spennende toårig trainee-stilling ved Stavanger Universitetssjukehus (SUS).

Sykepleiestudent i uniform
Jakob blir sykepleier i trainee-stilling til høsten.

Jakob Hummelsund Grung (24) er straks ferdig med sin bachelorgrad i sykepleie, men han har allerede sikret seg fast jobb for de neste to årene.

24-åringen begynner på Stavanger universitetssjukehus i august i en såkalt trainee-stilling for nyutdannede sykepleiere.

– Fordelene ved å ha en trainee-stilling er at du får gruppeveiledning og individuell veiledning i mye større grad enn andre nye sykepleiere, sier han.

Får bred kompetanse

Stillingen går over to år der de som er nyutdannet rullerer på sengeposter innen fagfelt som medisin, kirurgi, psykiatri og akuttmottak for å nevne noe.

– Du får prøve et stort spekter av ulike ting som gjør at du får bred, tverrfaglig kompetanse etter to år, som igjen er veldig attraktivt på arbeidsmarkedet, sier Grung.

Kravene for å søke trainee-stilling er at du må ha fullført sykepleiestudiet, og ikke ha mer enn to års erfaring som sykepleier.

Jakob har allerede høstet verdifull erfaring fra tidligere helgestilling og som ekstravakt på SUS.

– Jeg trives veldig godt i yrket. Du får sett så utrolig mye, i tillegg til at det er veldig mange muligheter etter endt utdanning. Ikke minst at du kan jobbe utenfor Norges grenser. Det vil alltid være behov for sykepleiere, sier han.

SUS har gode erfaringer

SUS har hatt tilbud om traineestillinger  på medisinsk og kirurgisk avdeling noen år. Svært gode erfaringer gjør at ordningen nå er utvidet til å gjelde alle klinikker pluss bemanningssenteret ved sykehuset, der en rullerer mellom ulike klinikker. Suksessen med ordningen gjør at SUS nå ansetter flere traineesykepleiere enn noen gang

– Traineestillinger skal gi erfaring og trygghet fra forskjellige avdelinger og ulike pasientgrupper. Erfaring som trainee vil også være svært nyttig i møte med framtidens behov for fleksibel og variert kompetanse i helsevesenet. Målet er også at stillingene skal gi de nyutdannede sykepleierne lyst til å bli værende og jobbe lenge på SUS, sier utdanningssjef Anne Marie Joa på SUS som påpeker det store og voksende behovet for sykepleiere i samfunnet.

– Vi håper selvsagt også kjennskap til ordninger som dette og mulighetene i ordningen, skal gjøre at flere unge velger sykepleierutdanning, sier hun.

Les om traineeprogrammet ved Stavanger universitetssjukehus.