Jonas ble student i voksen alder – nå er han snart lektor for 8-13. trinn

Det var ikke enkelt å sette seg på skolebenken igjen med hus og to barn, men det gikk bra likevel. Nå er det ikke lenge til Jonas Prestmo er ferdig utdannet lektor på 8-13. trinn med fordypning i nordisk.

Bildet viser en mann som smiler.
Jonas Prestmo studerer til å bli lektor for 8-13. trinn.

Jonas Prestmo går på lektorutdanning trinn 8.–13. trinn med fordypning i nordisk.

Hvorfor falt valget på lektorutdanningen?

– Jeg er en gammel student, og har tatt både en utdannelse og hatt et lite arbeidsliv før jeg begynte på Universitetet i Stavanger. Jeg er utdannet fysioterapeut. Etter turnusperioden jobbet jeg rundt åtte år som svømmetrener på fulltid. Hadde jeg valgt igjen, ville jeg nok gått for lektorutdanningen med en gang da jeg først og fremst er glad i å undervise. Gjerne i teoretiske og humanistiske fag.

Hva er grunnen til at du ville fordype deg i norskfaget?

– Jeg valgte nordisk fordi jeg trekkes mot den store bredden i faget. Slik jeg oppfatter det, inkluderer faget alt fra språkutvikling til litteratur, film, kunst, psykologi og historie, som jeg også er interessert i. Derfor ser jeg nordisk som et fag som favner bredt dersom en tør å være litt kreativ. Den store bredde i faget er dermed et stort pluss – selv om jeg også har inntrykk av at nettopp det kan være utfordrende i praksis. Det er uansett en oppgave jeg gleder meg til å ta fatt på.

Hva var forventningene dine før studiestart?

– Jeg tror jeg hadde svært få forventninger til studiet. Jeg var mest opptatt av å mestre fagene, og samtidig ha et godt familieliv med alt det innebærer. Det satt langt inne å bli fulltidsstudent med hus og to barn, men det har gått bra så langt.

Hva ønsker du å få ut av studiet?

– Jeg ønsker å få et godt kunnskapsgrunnlag som står i stil med pensum i ungdomsskole og videregående. Jeg håper også å få mange didaktiske tips og triks til å gjøre undervisningen variert og spennende. Klasseledelse er også et felt jeg tror det er viktig å jobbe godt med.

Har du noen planer for hva du ønsker å gjøre når du er ferdig med studiet?

– Jeg vil gjerne jobbe på videregående skole eller i ungdomsskolen.

Hva er årsaken til at valget falt på Universitetet i Stavanger?

– Det er mest praktisk ettersom jeg bor og er etablert her. Når det er sagt, tror jeg UiS må være en av de beste og fineste universitetene i landet.

Hvordan ser en typisk dag på campus ut for din del?

– Jeg er nok ingen tradisjonell student, men jeg går på forelesning og leser på campus om jeg har tid til det. Som regel må jeg videre til noe annet. På campus prater jeg alltid med min kjære kollokviegruppe som har møte en gang i uka for å høre hverandre i pensum. Jeg prøver alltid å få jobbet og lest så mye som mulig på formiddagen. Det er da hodet fungerer best.

Har du et stalltips til nye studenter?

– Litt klisjé kanskje, men vær deg selv og vær sosial. Jeg klarte ikke det i mine første studieår, og har forståelse for studenter som synes det er vanskelig. Er du på riktig studie, skal dette være den beste tiden i ditt liv, men du må selv ta det første skrittet og snakke med folk. Vær den som tar initiativ, lag kollokviegruppe og øv til dere kan spøke litt av faget. Det tror jeg er et godt tegn på forståelse, og ikke minst et godt lag.