Ny videreutdanning for deg som er leder i barnehage eller skole

På tide med videreutdanning? Øk dine kunnskaper og ferdigheter i å lede arbeidet med å fremme trygge og gode læringsmiljø.

Published Endret

Tre barn i en skolegård tøyser og ler foran kamera. Foto: Elisabeth Tønnessen/Læringsmiljøsenteret, UiS
– Målet i barnehage og skole er at vi skal være med og fremme hvert enkelt barns utvikling, og det skal skje i trygge og gode læringsmiljø, sier emneansvarlig Cecilie Evertsen. Illustrasjonsfoto: Elisabeth Tønnessen/Læringsmiljøsentetet, UiS

– Målet i barnehage og skole er at vi skal være med og fremme hvert enkelt barns utvikling, og det skal skje i trygge og gode læringsmiljø. Dette arbeidet er ekstremt viktig og krever klok og stødig ledelse, sier emneansvarlig for videreutdanningen «Barnehage- og skolemiljø og ledelse», Cecilie Evertsen.

Portrettfoto av Cecilie Evertsen.
Evertsen forteller at hovedfokuset vil ligge på inkludering, forebygging og hvordan ledere kan lede det systematiske arbeidet med å fremme trygge og inkluderende barnehage- og skolemiljø. Foto: Elisabeth Tønnessen/Læringsmiljøsenteret, UiS

Hun forteller at hovedfokuset vil ligge på inkludering, forebygging og hvordan ledere kan lede det systematiske arbeidet med å fremme trygge og inkluderende barnehage- og skolemiljø.

– Men vi vil også gå gjennom hva vi bør gjøre når vi oppdager at et barn ikke har det trygt og godt, sier hun.

Link mellom praksis og forskning

Evertsen forteller at videreutdanningen skal støtte ledere i barnehager og skoler og gjøre dem enda bedre rustet til å drive systematisk inkluderingsarbeid.

– Gjennom året jobber alle med caser på egen arbeidsplass. Problemstillinger som kommer opp, diskuterer vi fellesskap gjennom året slik at alle kan lære av hverandre, forklarer Evertsen.

– Målet vårt er at de som tar videreutdanningen skal få med seg noe som kan brukes og utvikles på egen arbeidsplass.

Evertsen håper å kunne fylle hullet som mange opplever mellom teori og praksis.

– Ny forskning og teori er viktig, men det er like viktig at vi klarer å ta den i bruk og omgjøre den til noe nyttig for barna i barnehager og skoler, sier hun.

– Vi må se barnehage og skole under ett

Videreutdanningen bygger på det tidligere emnet «Skolemiljø og ledelse», men er bygget om for å inkludere alle som er ledere i barnehage, grunnskole og videregående skole.

– Vi må se barnehage og skole under ett. Det er mange forskjeller, men det er også mange likheter. Målet er at alle barn skal har det trygt og godt fra de begynner i barnehagen til de har fullført videregående opplæring, og her har vi alt å vinne på å lære av hverandre, sier slår Evertsen fast.

Tekst: Ina Midttveit, Læringsmiljøsenteret

Barnehage- og skolemiljø og ledelse

Les mer og søk plass

Målet er at alle barn skal har det trygt og godt, og her har vi alt å vinne på å lære av hverandre

Cecilie Evertsen

Flere nyheter fra Læringsmiljøsenteret

Ledig stilling som førsteamanuensis i pedagogisk psykologi

Fagområde for stillingen er pedagogisk psykologi med vekt på lærer-elev relasjoner og interaksjoner i skolen. Arbeidsste...

– Å jobbe med mobbeproblematikk er noe av det viktigste vi gjør

I Drangedal kommune har vonde fortellinger om mobbing preget lokalsamfunnet i mange år. Hvordan tar en kommune tak når s...

UiS-professor aktuell med nytenkende barnebok

Professor Natalia Ingebretsen Kucirkova er aktuell med barneboka «Den magiske nøkkelen», en fortelling om nøkkelen til k...

– En merkedag for SFO-ene over hele landet

Denne uka startet de aller første studentene som skal ta en bachelorgrad i skolefritidspedagogikk i Norge på UiS. – Dett...

– Kapasitetsbygging er en forutsetning for kvalitetsutvikling

Pål Roland er redaktør og medforfatter for en ny bok om ledelse og prosesser knyttet til kapasitetsbygging i utdanningss...

Hvor godt fungerer læringsappene som blir brukt i skolen?

Skjermen trenger ikke være en fiende, så lenge skolen, foreldre og barn vet hvordan den bør brukes, mener UiS-forsker.

Sniktitt: Dette er klart i SELMA

Fra barnehagestart nå snart skal rundt 50 barnehager i gang med SELMA. Gjengen bak prosjektet gleder seg enormt og invit...

Livsmestring på timeplanen - hvordan har det gått?

Hva betyr «livsmestring» i skolesammenheng? Hvordan er det tatt i bruk i skolen? Og kan det gis klarere anbefalinger for...

Viktigheten av sanser i lesingen

Den nye digitaliseringsstrategien har ført til en ny debatt om skjermtid og lesing i skolen. Det er andre spørsmål som e...

– For få norske barnebøker som viser ulike familieformer

Nå skal et nytt forskningsprosjekt undersøke om barn og unge i norske skoler og barnehager får lese bøker som handler o...

– Får være med læreren «inn» i klasserommet

I forskningsprosjektet INTERACT får lærere veiledning av egne spesialtrente «coacher». – Jeg er heldig som får veilede...

Gode søkartal til den nye SFO-utdanninga

Den nye bacheloren i skulefritidspedagogikk er eit av dei mest søkte studiane ved UiS. – Dette syner at UiS har treft ...

Er du russeforelder?

15 råd til deg fra en psykologspesialist og politiet.

Ønsker å endre læringsmiljø med spørsmålsapp

Hvordan kan man gjøre om på et utrygt læringsmiljø i en klasse der noen blir utsatt for mobbing til å bli ett som føles ...

Rektor: – Kompetanseløftet nytter

Det er fremdeles for mange barn og unge som opplever at de ikke er inkludert i det sosiale og faglige fellesskapet. Komp...

Nå kan du søke Norges første SFO-utdanning

Vil du bli en av de aller første skolefritidspedagogene som er utdannet i Norge? Da må du søke bachelor i skolefritidspe...

UiS-professor blant Norges fremste tech-kvinner

På den internasjonale kvinnedagen 8. mars, ble UiS-professor Natalia Kucirkova kåret til en av de 50 fremste tech-kvinne...

En god sofakrok kan faktisk føre til mer høytlesing

Tidligere forskning konkluderer med at lesing er viktig for barn og deres utvikling, men hva med foreldrene? Hva tenker ...

Foreldrenes betydning i arbeidet mot digital mobbing

Hvilken rolle har foreldrene i arbeidet mot digital mobbing? Det skal det internasjonale forskningsprosjektet PARTICIPAT...

Kva vil det seie å vere eit «normalt barn» i barnehagen?

Ein forskar kan seie det slik: Eit normalt barn er eit rasjonelt barn som tenkjer fornuftig og kontrollerer tankane, kje...

Meld deg på: Gi 5-åringene livsmestring med SELMA

Forskningsprosjektet SELMA gir barnehagene nyttige verktøy, slik at rammeplanen blir enda lettere å gjennomføre. Barneha...

Lytter til barnas stemme i forskningsprosjekt

Det var full fres på Vitenfabrikken da et nytt verktøy i forskningsprosjektet SELMA skulle testes ut og barnehagebarn va...

Slik kan russetiden bli mer inkluderende

Inndeling i russegrupper fører til mer utenforskap blant russen. Dette kan få store konsekvenser – både for de som står ...

New book: Inspirational Women in Academia

Stereotypical expectations prevail and harm the aspirations of many females working in academia, especially those with a...

Forskningsprosjekt skal gjøre undervisningen mer engasjerende

Lærer Olaug Ueland får tilbakemeldinger på undervisningen fra en personlig coach. Målet er at samhandlingen med elevene ...

Kvaliteten i barnehagene økte etter at de ansatte ble observert på jobb

Barnehageansatte opplevde høyere yrkesstolthet og samspillskvalitet etter at kommunen begynte å jobbe mer systematisk me...

Ny senterleder med store ambisjoner

Ulric Björck starter opp i stillingen som ny senterleder ved Læringsmiljøsenteret 1. mars 2023. – Det blir spennende, og...

Vil gi barn tilgang til digitale læremidler av høy kvalitet

Mange barn og unge bruker digitale læremidler daglig, men rapporter viser at mange av disse har minimal eller negativ læ...

Læringsmiljøkonferansen 2022 - se bildene her

- Det er vår felles oppgave å gi alle barn like muligheter for å nå sine drømmer og leve det livet de selv ønsker, sa st...

Digitalt bibliotek for ukrainske barn vokser stadig

Da krigen brøt ut i Ukraina og mange ukrainske barn og deres familier ble drevet på flukt, tok barnehageforskere ved Uni...

Norges første SFO-utdanning til UiS

UiS oppretter utdanning i skolefritidspedagogikk fra høsten 2023. – Med denne nye utdanningen fyller vi et helt konkret ...

Hva er fidelitetssjekklisten, og hvem er den for?

Alle lærerne og coachene i tiltaksgruppen i INTERACT får tilgang til «Fidelitetssjekkliste». – Dette er en sjekkliste fo...

– Elever ønsker anerkjennelse i møte med skolens rådgivere

Uklare politiske retningslinjer og få ressurser gjør at elever får tilgang til svært ulikt rådgivningstilbud i skolen. I...

Disse skolene er med i INTERACT

Totalt 12 skoler og 100 lærere fra Rogaland og Møre og Romsdal er med i forskningsprosjektet INTERACT. – Det er stort ...

Lar barn få utforske luktesansen sin

Luktutstillingen på Vitenfabrikken i Sandnes, som er lagt rundt eventyret om de tre små grisene, har blitt så populær at...

Program Læringsmiljøkonferansen 2022

Med tema "Inkluderende samhandling" legges det til rette for interessante foredrag og debatter. Se programmet her!

Hvordan kan en mangfoldig elevgruppe få en bedre skole?

En ny bok om elevmangfold gir flerfaglige perspektiver på hva som skal til for at en mangfoldig elevgruppe skal få en be...

Jobber sammen for barnas beste

– Gjennom SELMA-prosjektet blir ny forskning og kunnskap gjort tilgjengelig, og sammen bidrar vi til noe nytt for hele d...

Læringsmiljøkonferansen 2022

Inkluderende samhandling – hvordan ser dette ut i barnehage, skole og SFO? Hva betyr det egentlig, og hvordan få det til...

Viktig diskusjon om mobbedefinisjon på internasjonal konferanse

Over 1000 personer deltok på konferanse der diskusjon om mobbedefinisjonen stod sentralt. – Det er svært viktig med en k...