Otto tar en master i robotteknologi og signalbehandling

I løpet av studietiden har Otto engasjert seg i både faglige og sosiale tilbud. Dette har ført til tett kontakt med næringslivet, og nye vennskap.

En person står ved siden av en undervannsrobot.
Otto har vært med på å utvikle ROV-en til UiS Subsea.

Navn og alder: Otto Nessa Ljosdal, 25 år
Hjemsted: Tananger
Her bor jeg: Tananger
Dette har jeg studert tidligere: Automatisering og elektronikkdesign
Dette studerer jeg nå:Robotteknologi og signalbehandling

Hvorfor valgte du å studere robotteknologi og signalbehandling?

Kort fortalt så hadde jeg ikke lært alt jeg ville på bacheloren. På bacheloren lærer man mye grunnleggende, men jeg visste at det var mye mer å lære. Jeg synes muligheten til å lære mer var veldig spennende, og jeg får jobbe enda mer med roboter på masteren – som jeg synes er veldig gøy.

Hva liker du best ved utdanningen?

Noe av det kjekkeste er folkene. I tillegg er det mange spennende fag. Jeg liker for eksempel godt faget Videregående reguleringsteknikk med robotteknologi (ELE600). Her lærte vi blant annet mye om hvordan vi regner ut bevegelsene til en robot. For oss mennesker er det enkelt å plassere armen i en bestemt vinkel slik at vi kan plukke opp ting, men det er vanskeligere å regne seg frem til ulike vinkler en robot skal bevege seg i for å gjøre det samme.

Hvordan ser en studieuke ut for din del?

Jeg prøver å ha vanlige arbeidsdager på skolen, og er her fra kl. 08:00-16:00. Jeg går på forelesninger, eller så jobber jeg med innleveringer og prosjekter. Studiet krever at man jobber en del med fagene. Men det er også viktig å ha fritid, så det blir en tur innom Bokkafeen en gang iblant.

Kan du si litt om tematikken for masteroppgaven din?

Jeg skal skrive oppgaven sammen med en annen student – som jeg også skrev bacheloroppgaven med. Vi skal skrive om hvordan man kan optimalisere en ROV. For å kunne optimalisere en ROV, må du legge inn visse muligheter og begrensninger. Hvis du for eksempel skal kjøre ROV-en raskt fremover i samme retning, er det viktig at den ikke har for mye vannmotstand. En del av oppgaven vår blir å finne ut hvordan vi kan plassere motorer, for at ROV-en skal fungere best mulig.

Hva er dine beste studietips?

Det aller viktigste er å finne noen du kan jobbe med. Du kan lære mye av å forklare noe til andre, eller ved å få forklart noe av andre som du selv ikke forstår. Dette gir økt læringsutbytte. Hverdagen blir også mye kjekkere hvis du jobber sammen med noen.

Et annet tips er å gå gjennom pensum før eksamen, og skrive oppsummeringer. Det er veldig nyttig å oppsummere faget selv. På den måten tvinger du deg til å virkelig forstå det du leser. Og hvis du ikke klarer å forklare pensum med egne ord, så finner du ut hva du ikke kan nok om.

Et tredje tips er å gjøre så mange gamle eksamensoppgaver som mulig. Forskning viser at gode resultater henger sammen med hvor mange tidligere oppgaver du har gjort.

Hvordan ble du kjent med medstudenter på UiS?

Jeg var veldig heldig som møtte en god gjeng i fadderuken. Jeg går også på forelesningene, og benytter meg av de sosiale arenaene som er på UiS. Vi er heldige som har et eget rom for masterstudentene i femte etasje i Kjølv Egelands hus. Her treffer vi andre studenter, og får nye venner.

Det er også lurt å engasjere seg i en studentorganisasjon. Jeg er medlem, og tidligere styreleder, i studentorganisasjonen UiS Subsea. Som medlem i organisasjonen har jeg fått mye nyttig erfaring. Jeg skrev bacheloroppgaven min tilknyttet UiS Subsea, og jeg har knyttet kontakter med næringslivet via organisasjonen.

Har du planer for hva du vil gjøre når du er ferdig med å studere?

Det har jeg! Jeg skal jobbe som hardware-ingeniør hos Ixys AS – som jeg har hatt sommerjobb hos. Jeg ble introdusert for bedriften gjennom UiS Subsea, og spurte om det var mulig å få en sommerjobb hos dem. Ixys er en spennende bedrift som gjør mye gøy. I løpet av sommerjobben fikk jeg jobbe med et prosjekt som hjelper med å automatisere deler av produksjonen. De viktigste grunnene for at jeg søkte jobb hos Ixys er at det jobber veldig hyggelige folk der, og jeg får jobbe med kule prosjekter.

Du er kanskje også interessert i: