Hopp til hovedinnhold

Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) - deltid

Ønsker du å få undervisningskompetanse samtidig som du er i jobb? Da kan praktiskpedagogisk utdanning på deltid ved Universitetet i Stavanger være noe for deg. Studiet retter seg mot deg som fra før av har fag- eller yrkesutdanning. Vi tilbyr både allmennfaglig og yrkesfaglig PPU.

Publisert: Endret:
Fakta
Varighet

2 år / 4 semestre

Antall studieplasser

220

Studiepoeng

60

Undervisningsspråk

Norsk

Studiestart

August hvert år

Gjør som Maren, ta PPU og bli lærer!

Studiet retter seg mot deg som fra før har en fag- eller yrkesutdanning.

Med PPU allmennfag er du kvalifisert til arbeid på mellom- og ungdomstrinnet i grunnskolen og i videregående skole (trinn 5 -13) eller voksenopplæring, og for trinn 8-13 for yrkesfaglig PPU.

Gjennom studiet får du innblikk i hvordan skolen fungerer, hva det vil si å skape et godt læringsmiljø og hvordan interesse og engasjement for faglige spørsmål vekkes hos elevene.



Studiet består av 30 studiepoeng med pedagogikk som er felles for alle studentene, og 30 studiepoeng innen allmenn- eller yrkesfaglig retning.  Praksis er en del av PPU-studiet. Det er 12 ukers obligatorisk praksis i studiet, 6 uker i første høstsemester og 6 uker i siste semester. Du skal følge praksislærer i 6 fulle arbeidsuker, i alle fag og gjøremål som praksislærer har, for å få god innsikt i skolehverdagen. Praksisen skal være veiledet og vurdert. Du vil få praksis både på ungdomstrinn og videregående skole. For å bidra til god sammenheng mellom teori og praksis må en praksisperiode være gjenomført og bestått før eksamen i pedagogikkfaget  i første semester kan avlegges.

Når du har fullført PPU, skal du kunne planlegge samt gjennomføre undervisning. Samtidig skal du være bevisst ditt faglige ståsted og dine personlige holdninger til lærerarbeidet.

Studiet har løpende skikkethetsvurdering og krav om politiattest.

Du er kanskje også interessert i:

Hva kan du bli?

Allmennfaglig PPU kvalifiserer til arbeid på 5 - 13 trinn.

Yrkesfaglig PPU kvalifiserer for arbeid på 8-13 trinn.

Hva lærer du?

Alle studieprogram ved UiS har definerte mål for hva du skal lære gjennom studieløpet. Les mer om læringsutbyttet for dette studieprogrammet.

Rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning (allmennfag):

Kunnskap

Kandidaten

- har inngående fagdidaktisk og pedagogisk kunnskap for relevante trinn

- har bred forståelse for skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og opplæringsløpet

- har inngående kunnskap om og evne til å holde seg oppdatert på gjeldende lov- og planverk for profesjonsutøvelsen

- har bred kunnskap om barne- og ungdomskultur og barns og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og kulturelle kontekster

- har bred kunnskap om læringsstrategier, læringsarenaer og arbeidsmetoder generelt og særlig i respektive fag

- har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep, og om barn og unges rettigheter i et nasjonal og internasjonalt perspektiv, og om hvordan sette i gang nødvendige tiltak etter gjeldende lovverk.

Ferdigheter

Kandidaten

- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisning basert på forsknings- og utviklingsarbeid og erfaringsbasert kunnskap

- kan lede og legge til rette for undervisningsforløp som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser

- kan bruke varierte arbeidsmetoder, differensiere og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende læreplanverk, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljø

- kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og egen faglige utvikling

- kan identifisere særskilte behov hos barn og unge, inkludert identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten kunne etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets beste.

Generell kompetanse

Kandidaten

- kan formidle pedagogiske og fagdidaktiske problemstillinger på et avansert nivå

- innehar en profesjonell holdning og kan kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og fag- og utdanningspolitiske spørsmål

- kan med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og bidra til både kollegers og skolens utvikling

- kan bygge relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket

 

Rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag trinn 8-13:

Kunnskap

Kandidaten

                - har kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante 

                  for profesjons- og yrkesutøvelsen.

                - har bred kunnskap om yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk,  

                  arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons-

                  og yrkesutøvelsen, og kan vurdere behov for HMS-tiltak.

                - kan se yrkesopplæringen og yrkesutøvelsen i et historisk og kulturelt perspektiv

                - har kunnskap om skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og det

                  helhetlige opplæringsløpet fra ungdomstrinnet til endt fag- og

                  yrkesopplæring (8. - 13. trinn)

                - har bred kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike

                  sosiale og flerkulturelle kontekster.

                - har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap

                  om vold og seksuelle overgrep mot barn og unge, om deres rettigheter i et

                  nasjonalt og internasjonalt perspektiv, og om hvordan sette i gang nødvendige

                  tiltak etter gjeldende lovverk.

                - kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med

                  relevans for lærerprofesjonen innenfor det yrkespedagogiske og det yrkes-

                  faglige området, og kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet.

Ferdigheter

Kandidaten

                - kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske

                  kunnskaper.

                - kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere

                  relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingens behov.

                - kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter,

                  herunder yrkesdidaktisk bruk av digitale verktøy

                - kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling, gi læringsfokuserte

                  tilbakemeldinger og bidra til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen

                  læring.

                - kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder

                  og eksisterende teorier knyttet til ungdomstrinnet og fag- og yrkesopplæring

                  (8. - 13. trinn)

                - behersker relevante arbeidsprosesser, verktøy, teknikker og uttrykksformer, og  

                  kan reflektere over egen yreksutøvelse og justere denne under veiledning.

                - kan bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å treffe begrunnede

                  valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid.

                - kan identifisere særskilte behov hos barn og unge, inkludert identifisere tegn

                  på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal

                  kandidaten kunne etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglige og tverretatlige

                  samarbeidspartnere til barnets beste.

Generell kompetanse

Kandidaten

                  har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle

                  sentralt fagstoff på norsk både skriftlig, muntlig og gjennom andre

                  dokumentasjonsformer.

                - kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for

                  elevens/lærlingenes læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet.

                -kan analysere egne behov for kompetanseheving og ha endrings- og utviklings-

                  kompetanse for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv

                - kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon,  og at lokalt

                  arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen

                - kan bygge gode relasjoner til eleverlærlinger og skape konstruktive og

                  inkluderende læringsmiljø

                - kan bygge gode relasjoner til og samarbeid med foresatte og andre aktuelle

                  samarbeidspartnere.

Studieplan og emner
Allerede student på dette programmet? Her finner du hele studieprogrambeskrivelsen
  • Veivalg: Allmennfaglig eller yrkesfaglig retning

    • Praktisk-pedagogisk utdanning, deltid, allmenne fag

      • Obligatoriske emner - 30 SP pedagogikk og 12 uker praksis

      • Fagdidaktikk 2 x 15 SP (legges inn på basis av tidligere utdanning)

        • Matematikk fagdidaktikk del 1

          YEAR 2 SEMESTER 3

          Matematikk fagdidaktikk del 1

          Studiepoeng: 7.5

        • Norsk fagdidaktikk del 1

          YEAR 2 SEMESTER 3

          Norsk fagdidaktikk del 1

          Studiepoeng: 7.5

        • Naturfag fagdidaktikk del 1

          YEAR 2 SEMESTER 3

          Naturfag fagdidaktikk del 1

          Studiepoeng: 7.5

        • Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 1

          YEAR 2 SEMESTER 3

          Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 1

          Studiepoeng: 7.5

        • Felles fag- og yrkesdidaktikk. Skolen i samfunnet - ledelse av lærings- og utviklingsarbeid

          YEAR 2 SEMESTER 3

          Felles fag- og yrkesdidaktikk. Skolen i samfunnet - ledelse av lærings- og utviklingsarbeid

          Studiepoeng: 15

        • Fremmedspråk fagdidaktikk del 1

          YEAR 2 SEMESTER 3

          Fremmedspråk fagdidaktikk del 1

          Studiepoeng: 7.5

        • Religion fagdidaktikk del 1

          YEAR 2 SEMESTER 3

          Religion fagdidaktikk del 1

          Studiepoeng: 7.5

        • Kroppsøving fagdidaktikk del 1

          YEAR 2 SEMESTER 3

          Kroppsøving fagdidaktikk del 1

          Studiepoeng: 7.5

        • Kroppsøving fagdidaktikk del 2

          YEAR 2 SEMESTER 4

          Kroppsøving fagdidaktikk del 2

          Studiepoeng: 7.5

        • Engelsk fagdidaktikk del 1

          YEAR 2 SEMESTER 3

          Engelsk fagdidaktikk del 1

          Studiepoeng: 7.5

        • Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 2

          YEAR 2 SEMESTER 4

          Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 2

          Studiepoeng: 7.5

        • Norsk fagdidaktikk del 2

          YEAR 2 SEMESTER 4

          Norsk fagdidaktikk del 2

          Studiepoeng: 7.5

        • Fremmedspråk fagdidaktikk del 2

          YEAR 2 SEMESTER 4

          Fremmedspråk fagdidaktikk del 2

          Studiepoeng: 7.5

        • Matematikk fagdidaktikk del 2

          YEAR 2 SEMESTER 4

          Matematikk fagdidaktikk del 2

          Studiepoeng: 7.5

        • Naturfag fagdidaktikk del 2

          YEAR 2 SEMESTER 4

          Naturfag fagdidaktikk del 2

          Studiepoeng: 7.5

        • Engelsk fagdidaktikk del 2

          YEAR 2 SEMESTER 4

          Engelsk fagdidaktikk del 2

          Studiepoeng: 7.5

        • Religion fagdidaktikk del 2

          YEAR 2 SEMESTER 4

          Religion fagdidaktikk del 2

          Studiepoeng: 7.5

        • Kunst og håndverk fagdidaktikk

          YEAR 2 SEMESTER 4

          Kunst og håndverk fagdidaktikk

          Studiepoeng: 15

    • Praktisk-pedagogisk utdanning, deltid, yrkesfag

      • Obligatoriske emner -45 SP pedaogikk og felles yrkesdidaktikk

        • Skolens og lærerens verdier og oppgaver

          YEAR 1 SEMESTER 1

          Skolens og lærerens verdier og oppgaver

          Studiepoeng: 15

        • Praksis del 1 - 6 uker

          YEAR 1 SEMESTER 1

          Praksis del 1 - 6 uker

          Studiepoeng: 0

        • Felles fag- og yrkesdidaktikk. Skolen i samfunnet - ledelse av lærings- og utviklingsarbeid

          YEAR 2 SEMESTER 3

          Felles fag- og yrkesdidaktikk. Skolen i samfunnet - ledelse av lærings- og utviklingsarbeid

          Studiepoeng: 15

        • Praksis del 2 - 6 uker

          YEAR 2 SEMESTER 4

          Praksis del 2 - 6 uker

          Studiepoeng: 0

        • Læring og pedagogisk virksomhet

          YEAR 1 SEMESTER 2

          Læring og pedagogisk virksomhet

          Studiepoeng: 15

      • Yrkesdidaktikk- 15 SP

        • Kunst, håndverk og design, yrkesdidaktikk

          YEAR 2 SEMESTER 4

          Kunst, håndverk og design, yrkesdidaktikk

          Studiepoeng: 15

        • Yrkesdidaktikk bygg- og anleggsteknikk

          YEAR 2 SEMESTER 4

          Yrkesdidaktikk bygg- og anleggsteknikk

          Studiepoeng: 15

        • Yrkesdidaktikk elektrofag

          YEAR 2 SEMESTER 4

          Yrkesdidaktikk elektrofag

          Studiepoeng: 15

        • Yrkesdidaktikk teknikk og industriell produksjon

          YEAR 2 SEMESTER 4

          Yrkesdidaktikk teknikk og industriell produksjon

          Studiepoeng: 15

Opptakskrav

PPU Allmennfag

Søkere må ha allmennfaglig universitets- og/eller høyskoleutdanning med mastergrad. I søkerens samlede kompetanse må det inngå minst ett relevant fag på 60 studiepoeng som er undervisningsfag i skolen.

I fagdidaktikkene til kroppsøving og kunst og håndverk kan gis opptak på grunnlag av bachelorgrad.

Les mer om de spesifikke fagkravene.

PPU yrkesfag

Søkere må ha fullført treårig profesjonsrettet bachelorgrad og minimum to års relevant yrkespraksis.

ELLER

fag-/svennebrev eller annen fullført treårig yrkesutdanning på videregående skole nivå, med generell studiekompetanse, to års relevant yrkesteoretisk utdanning utover videregående skole nivå og fire års yrkespraksis.

Finn mer informasjon om opptakskravene.

Slik søker du opptak til PPU

Les mer opptakskrav og hvordan du søker.

Studentliv i Stavanger

Som student ved Universitetet i Stavanger er mulighetene dine endeløse!

om ppu

Fagtilbud på PPU deltid

UiS tilbyr fagdidaktikk i følgende fag på deltidsstudium for studieåret 2021/22, under forutsetning at det er nok kvalifiserte søkere som har de enkelte fag.

Allmennfaglig PPU:

  • Engelsk
  • Fremmedspråk (fransk, tysk, spansk)
  • Historie og samfunnsfag
  • Kroppsøving
  • Matematikk
  • Naturfag
  • Norsk
  • Religion
  • Kunst og håndverk

Yrkesfaglig PPU:

  • Kunst, håndverk og design
  • Bygg og anleggsteknikk
  • Elektrofag
  • Teknikk og industriell produksjon (TIP)

Om PPU

Praksis

Praksis er en viktig og obligatorisk del av PPU.

Praksis er en del av PPU-studiet. Det er 12 ukers obligatorisk praksis i studiet, 6 uker i høstsemesteret og 6 uker i vårsemester. Praksis er på heltid og krever 100% tilstedeværelse. Du skal følge praksislærer i 6 fulle arbeidsuker, i alle fag og gjøremål som praksislærer har, for å få god innsikt i skolehverdagen. Praksisen skal være veiledet og vurdert. Du vil få paksis både på ungdomstrinn og videregående skole. 

For å bidra til god sammenheng mellom teori og praksis må en praksisperiode være gjenomført og bestått før eksamen i pedagogikkfaget  i første semester kan avlegges.

Her finner du mer informasjon om praksis i lærerutdanningene generelt, og PPU spesielt.

Ofte stilte spørsmål

Spørsmål og svar

Her har vi samlet noen av de vanligste spørsmålene vi får om praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) ved UiS.

  • Er det obligatorisk fremmøte på studiet?

På samlingsbasert PPU er det obligatorisk tilstedeværelse 80%.

På heltid og vanlig deltid som regel ikke. Les emnebeskrivelsen for det enkelte emne for mer informasjon.

  • Går det an å utsette praksis?

For å få gå opp til eksamen har ett av emnene krav om at en må ha gjennomført praksis senest i det semesteret den er satt opp.

  • Kan jeg undervise i fag jeg ikke har fagdidaktikk i?

Du kan undervise i fag du har nok studiepoeng i. Du må ikke ha fagdidaktikk i alle fag.

Det går an å ta flere fag (årstudier, enkeltemner f.eks.) etter at du har fullført PPU, og en trenger ikke da søke PPU på ny for å få fagdidaktikk i flere fag for å være kvalifisert til å undervise i fagene.

  • Hva er forskjellen på allmennfaglig og yrkesfaglig PPU?

Kort sagt så har allmennfaglig PPU krav til master, og en kan undervise fra trinn 5 – 13.

Yrkesfaglig PPU har andre opptakskrav, og en kan undervise fra trinn 8 – 13.

  • Hvordan er timeplanen?

Timeplan for høstsemesteret vil være tilgjengelig på nett medio juni og timeplan for vårsemesteret vil være tilgjengelig medio november. Da legger du inn emnekode i søkefeltet og søker opp det enkelte emne. Et av pedagogikkemnene har flere seminarer. På seminarene bearbeider en videre det som er gjennomgått på forelesningen tidligere i uken. På seminarene er det lagt opp til mye studentaktivitet. Det tilbys flere seminarer, som alle er like, med tidspunkt både på dagtid og på ettermiddagstid. Det gjøres for at studentene skal ha mulighet til å velge et tidspunkt som passer for den enkelte. (Seminarene er ikke obligatoriske).

Didaktisk Digitalt Verksted

Bli med en tur inn i framtidens klasserom.

Alumnportrett: PPU opna nye dører

Guro Garderhagen var sveisar. No er ho lærar.

Linjeforeninger

Lektorstudentene

Fagforeningen for lektor- og PPU-studenter ved Universitetet i Stavanger.

FIKS

FIKS UiS er en forening for studenter ved Institutt for Kultur- og Språkvitenskap (IKS) ved UiS

Du er kanskje også interessert i:

Kva no, SFO?

Skulefritidsordninga her til lands får rammeplan frå hausten av. Kva vert innhaldet? Og kva bør kjenneteikne SFO i framt...

Tryggere skolemiljø med bruk av Spekter digital

Spekter skal gjøre det enklere for skolene å skape trygge og gode skolemiljø. – Nå er tiden kommet for å videreutvikle d...

Hvordan gi førsteklassingene en best mulig skolestart?

En god kommunikasjon mellom barnehage og skole er viktig for at barn som skal begynne på skolen får en god start. – Skol...

Slik kan du hjelpe elever tilbake til skolen

Disse tiltakene kan få elever som sitter hjemme til å komme tilbake på skolebenken.

Organisasjonsutvikling i barnehage og skole

Her finner du ressurser om organisasjonsutvikling i barnehage og skole.

Mangfold og inkludering i barnehage og skole

Her finner du ressurser om mangfold og inkludering i barnehage og skole.

Teaching to Be

Prosjektet “Teaching to Be'' er en intervensjonsstudie som har som mål å utvikle og undersøke et digitalt verktøy som ka...

Nye episoder om Læringsmiljø i skole og barnehage

Er du av dem som har ventet på nye episoder av podkasten vår? Her er de nye episodene – denne gang direkte rettet mot de...

UiS deler på vertskapsrolle for stor internasjonal konferanse

Fredag 17. september vil UiS være vertskap for en av tre konferansedager for European Association on Developmental Psych...

Partners in practice

I Partners in practice går forskere, skoler og lærerutdanning sammen om å utvikle skolens praksis. Elevmedvirkning og mo...

Psykisk helse og livsmestring - ressursside

Her finner du ressurser om psykisk helse og livsmestring i barnehage og skole.

Mobbing - ressursside

Her finner du ressurser om mobbing i barnehage og skole.

Utforsking av tilhøvet mellom språkleg og matematisk dugleik

:

Interact – kvalitet i klasseromsinteraksjonar

Målet med Interact-prosjektet er å undersøke korleis digital video-basert dialog kan støtte lærarar i arbeidet med å sty...

Tilhørighet er viktigere for ungdom med innvandrerbakgrunn enn for andre

For ungdom mellom 10 og 15 år henger tilhørighet sterkt sammen med psykisk helse. Særlig for elever med innvandrerbakgru...

Har barns ferdigheter i barnehagen noe å si for lesing og regning i femteklasse?

Barns selvregulering i barnehagen henger sammen med akademiske ferdigheter senere i skoleløpet. – De voksne hjemme, i ba...

Blogg: Ensom – men ikke alene

Ungdata-undersøkelsen fra 2018 viser at minst to elever i hver klasse rammes av ensomhet.

Følgegruppen for lærerutdanningsreformen

Oppdraget til FFL – Følgegruppen for lærerutdanningsreformen – var å følge innføringen av den nye reformen. Arbeidet og ...

Disputas om dysleksi

Anne Elisabeth Dahle disputerer ved Universitetet i Stavanger fredag 2. desember med avhandlingen ”Problematferd ved dys...

Doktorgrad på implementering av skoleutviklingsprogrammet Respekt

Onsdag 18. april disputerer Pål Roland for doktorgraden i utdanningsvitenskap ved Universitetet i Stavanger. Roland har ...

Disputas: Hvordan kan særtrekk ved samtaler påvirke læring?

Hvordan kan særtrekk ved samtaler påvirke læring? June Junge disputerer for graden philosophiae doctor (ph.d.) i utdanni...

– Guttediskusjonen i skolen er et blindspor

Gutter og jenter har mye mer til felles enn det som skiller dem, ifølge UiS-forsker Dieuwer ten Braak.

Seaside

Seaside-prosjektet er en casestudie av literacypraksiser i begynneropplæringen, og inngår som en kvalitativ delstudie i ...

Disputas: Tradisjonell og digital mobbing

Elever som ble mobbet, ønsket en lærer som de kunne snakke med og som tok dem på alvor - samtidig som hun satt inn tilta...

Hvordan føles det å bli mobbet 24 timer i døgnet?

Mellom 50 til 90 prosent av dem som blir mobbet digitalt, blir også mobbet tradisjonelt. – Vi har en gruppe elever som a...

INSChool - frafall fra videregående skole

Ett prosjekt om frafall fra videregående skole.

Engasjerte elever lærer mer og er mer fornøyde med livet sitt

Motiverte elever lærer mer, men noen kjeder seg sånn på skolen at de risikerer å droppe ut. Hva er egentlig engasjerende...

Transforming Education - bærekraftdidaktikk for en verden i endring

Forskningsområdet Transforming Education engasjerer seg i forskning rundt utdanning for bærekraftig utvikling og vil pro...

Se videre – motivasjon og fullføring i vgs

Se videre er et longitudinelt forskningsprosjekt om læringsmiljøets betydning for motivasjon, psykisk helse og fullførin...

Balanse i livet

Livsmestring er et begrep som lærere må forholde seg til. Hvordan kan du som lærer hjelpe elevene dine til å håndtere sk...

79 millioner til UiS for å løse store samfunnsutfordringer

Hele fem forskningsprosjekt fra UiS innen klima, utdanning og havbruk fikk støtte fra Forskningsrådet innenfor kategorie...

Skolen bør ha ansvar for risikoutsatte barn

Nina Jentoft har studert hvordan grunnskolen kan styrke den forebyggende innsatsen for risikoutsatte barn.

Finnes det noe som heter sårbare barn?

Blogg: Et annerledes år teller sine siste dager. Et år der stadig nye ord og begreper har blitt tatt i bruk for å hjelpe...

Nyskapende bruk av lesespill skal identifisere lese- og skrivevansker hos førsteklassinger

Algoritmer skal lete etter skjulte spor i data fra spillene som kan tyde på at eleven er i fare for å utvikle lese- og s...

Rapport: Erfaringer med å fjerne karakter i orden og atferd

Hva skjer om man fjerner karakter i orden og atferd i videregående skole? Det ble testet ut i seks skoler i Rogaland. I ...

Disputas: Fagfolk misforstår barn med Smith-Magenis' syndrom

Ny kunnskap om sjeldent syndrom stiller krav til skolen, viser ny doktorgrad. Onsdag 16. desember disputerte Heidi Elisa...

Millionar til forsking på barn og unge si utvikling og læring

Forskarar ved Fakultet for utdanningsvitskap og humaniora fekk god utteljing på Forskingsrådet si utlysing av prosjekt d...

Bok: Implementering

Sammenfattende norsk litteratur om implementering har vært en mangelvare. Boka «Implementering. Å omsette teorier, aktiv...

Bok: Problemløsningsmodeller

Boka "Problemløsningsmodeller" handler om kollektive atferdsvansker, dvs. der grupper eller klasser har utviklet en nega...

Ta kontakt om du har spørsmål!

51832846
irene.husveg@uis.no
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora



Fakultetsadministrasjonen UH



Administrasjon IKS
Rådgiver
51831269
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora



Fakultetsadministrasjonen UH



Administrasjon IKS
Førstekonsulent
51831277
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora



Fakultetsadministrasjonen UH



Administrasjon IKS
Rådgiver
51831223
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora



Fakultetsadministrasjonen UH



Administrasjon IGIS
Førstekonsulent