Samfunnsrettet miljøhumaniora – master 2 år

Hvis du leter etter nye måter å forstå dagens miljøutfordringer på – ikke bare som vitenskapelige eller tekniske problemer, men som dypt kulturelle og historiske – er dette masterprogrammet for deg!

Sist oppdatert
Fakta
Varighet

2 år/4 semestre

Antall studieplasser

15

Studiepoeng

120

Søknadsfrist

15. april

I dette masterprogrammet i samfunnsrettet miljøhumaniora vil du utforske hvordan menneskelige verdier, fortellinger og systemer former vårt forhold til naturen. (Foto: Getty Images)

Om programmet

Du deltar i interaktive seminarer, feltarbeid og formidlingsoppgaver. (Foto: Getty Images)

Hva kan du bli?

Framtiden trenger fagfolk som kan håndtere både forskningsmessige og formidlingsrettede sider ved miljøarbeid – fra å skrive politiske notater til å utvikle utstillinger for museer.

Finn Arne Jørgensen, professor i miljøhumaniora

Studiets oppbygning

Første år

Høst - semester 1

PEH310 Key Issues in Environmental History (10 ECTS)

PEH311 Energy Humanities (10 ECTS)

PEH312 Doing Interdisciplinary Environmental Humanities: Theories and Methods (10 ECTS)

Vår - semester 2

PEH321 Place-based research (10 ECTS)        

PEH322 Heritage and Environmental Engagement (10 ECTS)

Elective (10 ECTS) – recommended existing electives at UiS:

•            Governing Energy Transitions (MEE210)

•            Sustainable City Regions (BYG610)

•            Sustainability Transitions and Innovation (MSB340)

•            Sustainable Future Foods (BIO600)

•            History Culture and Theory (HIS346)

Andre år

Høst - semester 3

PEH330 Masters Thesis (30 ECTS)       

Vår - semester 4

PEH340 Environmental Humanities in Practice (30 ECTS)

Opptakskrav

Krav om generell studiekompetanse, politiattest og medisinsk testing, samt krav om tilleggsinformasjon

Søknad: via søknadsweb, lokalt opptak

Søknadsfrist: 15. april (Realkompetanse 1. mars)

Kontakt oss!

Professor
51833687
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for kultur- og språkvitenskap
Professor
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for kultur- og språkvitenskap