Ser verden med nye briller etter fullført Executive MBA

– Jeg kommer til å få nytte av denne graden både i jobben min i politiet og i politikken sier Mushrifa Ali Mubarak. Hun hadde lovet seg selv å fullføre en mastergrad før hun ble 40 år – og klarte det nesten.

Portrett av Mushrifa i halvfigur.
Mushrifa Ali Mubarak. Foto: Elisabeth Tønnessen.

– Det har alltid vært på lista mi at jeg skulle fullføre en høyere grad, men det har ikke passet på grunn av familie og små barn. Jeg hadde et mål om å være ferdig før jeg fylte 40, men jeg rakk det ikke helt da, smiler Mushrifa Ali Mubarak. Nå er hun 45 år og kjempeglad for å ha en Executive Master in Business Administration å vise til.

«You are the master of the master»

Ali Mubarak er førstekonsulent i politiet og jobber med arbeidsinnvandring. Hun er også engasjert i politikken og i kommunevalget i 2023 ble hun valgt inn i bystyret i Stavanger for Arbeiderpartiet. Fra før hadde hun en bachelor i økonomi og administrasjon fra Canada, og etter 16 år var det med skrekkblandet fryd hun startet på en videreutdanning.

– Executive MBA var midt i blinken, fordi jeg kunne ta den på deltid. Ellers hadde det ikke gått i hop med barn, familie og fulltidsjobb. Så jeg tok et fag om gangen, prøvde å ta det med ro og si til meg selv at dette har jeg valgt selv. «You are the master of the master», ler hun.

Ali Mubarak synes det gikk fint å studere ved siden av jobben når hun først hadde bestemt seg for det.

Skreddersydde egen grad

Hun valgte å ta Executive MBA ved Universitetet i Stavanger på grunn av muligheten til å velge tema for masteroppgaven selv.

– Du kan sette sammen masteren din som du vil gjennom emnene du velger, og skrive oppgaven om hva som helst. Det var ganske overraskende, for jeg vet om andre studier som bestemmer hva du skal skrive om. Her kan du skreddersy din egen master i forhold til interessene dine, og dermed spesialiserer du deg, sier Ali Mubarak.

Hva er det viktigste du har fått ut av studiet?

Det er en investering i deg selv og et faglig løft – og du får oppdatert teori og beste praksis innen de fagområdene du ønsker å jobbe med.

Mushrifa Ali Mubarak

– Jeg fikk et innblikk i og forståelse for hvordan verden er nå, og hva som rører på seg i markedet. Gjennom studiet samarbeider og diskuterer du med folk fra både det offentlige og det private, og det er en mulighet du vanligvis ikke får i jobben din. Dermed kan man tenke: OK, slik løser de det i Equinor, kanskje vi kan gjøre det slik i politiet også? forteller hun.

Ali Mubarak tror også graden blir nyttig i politikken, spesielt det hun har lært om ledelse, strategi og økonomi.

Oppdatert på teknologi

Hvordan teknologien forandrer verden, og hvor mye relasjonene i arbeidslivet har endret seg, var andre områder hvor Mushrifa Ali Mubarak fikk en nyttig oppdatering. Et av fagene hun tok var Strategi og Digitalisering.

– Tidligere har jeg tenkt på digitalisering som en adskilt og begrenset del av virksomheten, men det stemmer jo ikke. Det handler om hele arkitekturen på arbeidsplassen din, så det er jo et enormt felt. Det var en vekker, sier hun.

Hun likte fagene Ledelse og mestring og Adferdsøkonomi spesielt godt.

– Det var veldig fascinerende å lære om hvordan vi mennesker fungerer i det økonomiske systemet.

Masteroppgaven gir spesialisert kunnskap

Til andre som vurderer å starte på en Executive MBA ved UiS, sier Ali Mubarak dette:

– Det er en investering i deg selv og et faglig løft, og du får oppdatert teori og beste praksis innen de fagområdene du ønsker å jobbe med. Det fine med masteroppgaven, er at hvis du velger et tema du ikke jobber med til vanlig, så skaffer du deg en spesialisering innen det. Dermed åpner du opp muligheter for å jobbe med det senere.

Mushrifa Ali Mubarak har snakket så positivt om studiet at to av vennene hennes allerede har begynt selv, og tre til vurderer det.

– Jeg oppfordrer alle, og spesielt kvinner, til å ta høyere utdanning. Vi kan dette!

Tekst: Line Grønhaug

Dette sier andre om Executive MBA