Utdanninger innen språk og litteratur

Utforsk din litterære lidenskap! Våre utdanninger i nordisk og engelsk språk og litteratur lar deg utforske den rike verden av litteratur og språk.

6 grunner til å studere språk og litteratur

På Universitetet i Stavanger kan du velge å ta praksis i utdanningen. Det betyr at du kan teste ut et relevant yrke allerede mens du studerer, og få studiepoeng for det.

Da knytter du verdifulle relasjoner og får testet ut arbeidsoppgaver i praksis. Det kommer godt med når du skal skrive CVen din!

Som student ved Universitetet i Stavanger blir du en del av et fellesskap av likesinnede med lidenskap for litteratur og språk. Faktisk er et kjennetegn ved våre språk- og litteraturstudenter nettopp lidenskapen for fagfeltet.

Du får støtte fra engasjerte professorer og medstudenter som deler din entusiasme for litteraturen og språkets fantastiske verden!

Utdanningene i nordisk og engelsk språk og litteratur gir deg en solid kompetanse. Du lærer å

• utforske den strukturelle oppbyggingen og den kulturelle betydningen av språk
  • analysere litterære verk
  • forstå språkhistorien

Til sammen gir dette deg en bred forståelse for språk og litteratur. Du får utvikle ferdigheter i tekstanalyse, kritisk tenkning og skriving.

Dette kommer godt med når du skal ut i arbeidslivet og bruke det du har lært i praksis.

En utdanning i nordisk eller engelsk språk og litteratur åpner dørene for mange spennende karrieremuligheter.

Du kan for eksempel jobbe med undervisning, kulturadministrasjon, forlagsbransjen, oversettelse, journalistikk, og mye mer.

Våre tidligere studenter jobber nå i mange forskjellige yrker og sektorer, både nasjonalt og internasjonalt.

Forskningsmiljøet vårt er engasjert i forskning innenfor nordisk og engelsk språk og litteratur. Vi er oppdatert på forskningstrendene innenfor fagfeltet vårt.

Dette gjør at studentene våre kan delta i nyskapende prosjekter og holde seg oppdatert på de siste utviklingene i litteratur- og språkvitenskap.

Vi lar deg utforske utforske både nordiske og engelskspråklige kulturer og litteraturer. Du kan tenke globalt og lære å forstå kulturelle nyanser fra forskjellige deler av verden.

Bruk utvekslingsprogrammet for å få verdifull internasjonal erfaring mens du studerer hos oss.

Finn ditt studium innen språk og litteratur

Eg likte at faglærarane tok omsyn til kvar enkelt, og at vi hadde variert undervisning. Førelesarane var flinke, og veldig tilgjengelege. Vi opplevde å bli tatt godt i mot som språkstudentar!

Tidligere student Henrik

Flere spennende studieretninger