10 råd til deg som skal søke studier

Av og til kan det være godt å få noen konkrete råd fra de som har levd litt og kan noen greier. Her kommer 10 råd fra våre studieveiledere til deg som skal søke studier til høsten.

to kvinner i samtale ved et skrivebord

1. Snakk med oss

Studieveilederne på UiS er her for å hjelpe deg med stort og smått. Vil du bare lufte tankene, eller kanskje du lurer på noe helt konkret om studietilbudet vårt eller søkeprosessen? Send oss en mail (studieveiledning@uis.no), og vi svarer deg innen 24 timer. Vi kan også sette opp en fysisk time her på universitetet. Ikke nøl med å ta kontakt! Husk at veiledningstjenesten her på UiS også er et tilbud for deg som går på videregående skole eller enda ikke har blitt student.

2. Les deg opp

Vi opplever mange som ikke setter seg inn i de ulike studieretningene universitetet tilbyr, men kun velger retning med bakgrunn i anbefalinger eller velmenende råd fra andre. Tro det eller ei, men dette er ikke alltid nøkkelen til suksess. Mange får seg et lite studiesjokk når de starter – det var jo ikke akkurat dette de hadde sett for seg. Det kan med andre ord være lurt å gjøre en del research før man velger studieprogram. På universitetets nettsider finner du informasjon om studiene våre, arbeidsbeskrivelser, vurderingsformer og mye, mye mer. Det blir litt scrolling og lesing, men det kan potensielt spare deg for en del omveier.

3. Alle har et indre kompass – bruk det!

Når du leser en tekst, ser en film eller hører noen snakke, merker du fort om innholdet appellerer til deg eller om det bare er kjedelig. Bruk dette aktivt i egen søken på studieretning! De fleste har et slags indre kompass som sier noe om hva de liker og ikke liker. Tenk over dette neste gang du hører eller leser om en studieretning, et yrke eller merker deg et eller annet interessant. Tenner det en liten gnist, kan det være en god indikator på noe du skal sjekke litt mer ut. Kanskje det leder deg i riktig retning?

4. Velg med hjertet og hjernen

Det kan være vanskelig å motivere seg for arbeid dersom man kun drives av en ytre motivasjon. Prøv derfor å tenke med både hjertet og hjernen når du velger studieretning. Ingen klarer å sette livet på pause og bare være en studierobot i tre-fem år – du må like det du holdet på med. Hvis du klarer å finne en studieretning der du presterer godt, er flink og opplever mestring, i tillegg til at studiet vekker nysgjerrighet og lærelyst, ja, da har du kanskje truffet blink.

5. Du utdanner deg ikke til arbeidsledighet

De fleste som studerer, får jobb – uavhengig av hva de studerer. Dette bekrefter også kandidatundersøkelser. De to mest etterspurte kompetansene for fremtiden er omstillingsdyktighet og evnen til å lære nye ting, og akkurat det lærer man på universitetet uansett hvilket studieprogram man går.

6. Å starte på studier er ingen bindene kontrakt – prøv deg frem!

Veldig mange er redde for å velge feil, at de allerede har valgt feil, eller at dersom de velger noe på nytt, så blir det også feil. Og da er livet over, liksom. Sånn er det definitivt ikke. Det er helt greit å endre mening. Faktisk tar du et selvstendig og aktivt valg dersom du bytter studieretning – og det er kjempepositivt. Som voksne må vi av og til minne de unge på at livet er langt. Man ser ofte tilbake på studietiden med en større forståelse av at alle erfaringer herfra er gode erfaringer.

7. Du lærer av det som er litt skummelt

Hvis vi kan komme med en hjertefølt oppfordring, så er det å ikke være så redd. Det å gjøre noe nytt, kan alltid virke litt skremmende – men så er det også i disse situasjonene du lærer mest. Veldig mange er redde for å trå feil, men tør du å hive deg uti det, vil du oppleve at ting ofte løser seg på en eller annen måte. Vi tror det er en fin erfaring å ha med seg i livet.

8. Besøk universitetsområdet

Overgangen fra videregående skole til universitetet er stor for mange. Ta deg en tur til campus, vandre litt rundt på universitetsområdet og få en følelse av hvordan studielivet kan være. Utforsk forelesningssalene, besøk kantina og biblioteket, og avslutt økta med en kopp kaffe i en av våre mange kaféer. Kanskje studielivet plutselig frister litt, likevel?

9. Husk at det heter utDANNING

Utdanning handler ikke bare om å tilegne seg kunnskap, men også om å utvikle seg som menneske. Se på studietiden som en liten treningsperiode for voksenlivet. Bruk tiden til å utvikle ferdigheter som selvstendighet, ansvar og tidsstyring. Og husk; det er lov til å prøve og feile.

10. Livet skjer

Mange som er 18 år stresser veldig mye. De vil egentlig bli ferdig utdanna innen de er 24 år. De vil starte i jobb og få en familie. Men livet er ikke nødvendigvis en sånn rett linje. Livet skjer, og det er ikke farlig å endre på den planen du så for deg i starten. Du endrer deg, interessene dine endrer seg og du møter nye mennesker som påvirker deg. På godt og vondt kan man aldri lære av andre sine erfaringer – man må liksom oppleve og erfare det selv.

Vi trenger å oppleve at vi kan gå på noen smeller, og at det likevel går fint. Det er dette som gir livserfaring og visdom. Og så kan du komme til oss om du trenger litt hjelp og veiledning av og til.

Studieveiledere ved UiS - Anne Marit Aspenes, Ragnhild Scheen og Siri Haugen
Anne Marit Aspenes, Ragnhild Scheen og Siri Haugen veileder om studievalg, studiehverdag og om livet generelt!