Studieveiledning for elever på videregående skole

Studieveiledningstjenesten ved Universitetet i Stavanger kan også benyttes av deg som ikke er student.

Publisert Sist oppdatert
Studieveiledere ved UiS - Anne Marit Aspenes, Ragnhild Scheen og Siri Haugen
Anne Marit Aspenes, Ragnhild Scheen og Siri Haugen kan hjelpe deg med med det meste.

Går du på videregående, er du i militæret eller kanskje du har et friår? Uansett situasjon, kan veiledningstjenesten hjelpe deg med det du lurer på om studievalg og studiehverdag.

Hvem er dere, egentlig?

Vi er veiledningstjenesten ved UiS, og består av tre studieveiledere og én karriereveileder. Vi veileder om studievalg – og omvalg, trivsel, mestring og om studiehverdagen sånn generelt.

Hvordan tar man kontakt med veiledningstjenesten?

Alle sammen, også de som ikke er studenter ved UiS, kan kontakte oss over mail (studieveiledning@uis.no). Skriv ned det du lurer på eller det du trenger hjelp til, og så får du svar av oss innen 24 timer. Dersom du ønsker det, setter vi også opp en fysisk time her på universitetet, slik at vi kan få pratet litt sammen.

For elever som aldri har besøkt et universitet, kan det virke litt skummelt å komme til dere. Er dere snille?

Vi er veldig snille! Og til deg som synes hele denne universitetsgreia er litt skummel; KOM! Gå litt rundt på campus, sjekk ut biblioteket, ta deg en kopp kakao i kaféen og kjenn litt på livet. Plutselig får du lyst til å begynne her. Og så kan du komme nedom oss for en samtale etterpå. Når ting er litt skummelt, da er det faktisk litt lurt å eksponere seg for det – dyppe ei tå uti, og kjenne at det går bra.

Opplever dere stor pågang fra videregående elever eller andre som ikke har startet på studiene enda?

Mange fra videregående vet faktisk ikke at vi finnes – eller at vi er et tilbud elever og andre enn studenter kan benytte seg av. Men det kommer noen, og spesielt i perioden etter jul og frem mot søknadsfrist er det stor pågang. Det er viktig å understreke at vi kun veileder med utgangspunkt i de studietilbudene vi har her på UiS, men det er jo ikke akkurat få, det heller! Kanskje vi til og med kan hjelpe deg å finne studier du ikke visste at fantes?

Hva kan man spørre dere om?

Man kan spørre oss om det aller meste. Vi snakker om studievalg, yrker, kjærlighetssorg og utfordringer i studentkollektivet – litt av hvert, med andre ord. De som aldri har studert før, og kanskje fortsatt går på videregående, lurer jo veldig på hvordan det egentlig er å være student. Andre lurer på hvilken studieretning de må ta for å bli et konkret yrke, eller hva man egentlig kan bli om man går på det eller det studiet.

Kan ikke dere bare fortelle meg hva jeg skal studere?

Nei, det kan vi ikke – det er faktisk veldig viktig for oss å ikke gi deg et konkret svar. Vi skal veilede, og akkurat det er vi veldig opptatte av. Vi får studiesøkere og studenter ned på kontoret som vi kanskje bare har utvekslet et par e-mailer med tidligere. Vi kan aldri se på folk hva de skal bli. Ei heller kan vi garantere en bestemt jobb i fremtiden dersom man velger den eller den studieretningen. Les gjennom våre 10 råd til deg som skal søke studier. Kanskje dette får i gang tankeprosessen din?

Hvordan bør man gå frem når man skal bestemme seg for hva man skal studere?

Det er vanskelig å svare på. Book en studieveiledningstime hos oss, og les deg gjerne litt opp på de ulike studieprogrammene som finnes i forkant av timen. Da får du en oversikt, samtidig som du potensielt får et bedre utbytte av veiledningstimen. For enkelte kan det hjelpe å tenke at man ikke er låst til noe selv om man starter på et studium – at du rett og slett bare skal prøve deg litt frem og se hvordan det går. Du kan alltids hoppe av og starte på noe nytt senere. Livet er langt.