Utdanningsvitenskap og humaniora - ph.d.
Dette er studieprogrambeskrivelsen for studieåret 2023-2024
Vekting (stp)
180
Studieprogramkode
D-UTHUM
Studienivå
Doktorgrad, tidsnormert
Fører til grad
Philosophiae Doctor
Heltid/deltid
Heltid
Varighet
6 Semestre
Grunnstudium
Nei
Undervisningsspråk
Engelsk, Norsk
Navn på studiet
Det norske navnet på studiet: Ph.d. i utdanningsvitenskap og humaniora
Studiets engelske navn er PhD in Educational Sciences and Humanities.
Grad
På grunnlag av fullført og godkjent opplæringsdel, ph.d.-avhandling, prøveforelesning og disputas, tildeles kandidatene graden philosophiae doctor (ph.d.).
Studiepoeng
Ph.d.-studiet utgjør 180 studiepoeng. Utdannings-/framdriftsplanen skal legges opp slik at ph.d.-studiet kan fullføres innenfor en normert ramme på tre år fulltidsstudier. (Lovfestede permisjoner regnes ikke med).
Ansvarlig fakultet
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora.
Målgruppe
Studiet henvender seg til godt kvalifiserte kandidater innen utdanningsvitenskap og humaniora som ønsker å kvalifisere seg for det høyeste utdanningsnivået innen fagfeltene.
Opptakskrav
Generelle vilkår for opptak framgår av UiS’ ph.d.-forskrift § 2-1. For opptak til ph.d.-studiet i utdanningsvitenskap og humaniora gjelder i tillegg disse kravene:
Karakter B eller bedre i veid gjennomsnitt fra de (siste) 2 årene av mastergraden
Masteroppgaven skal ha karakteren B eller bedre
I tillegg til formell kompetanse, vil kvaliteten på ph.d.-prosjektet og relevant faglig arbeid bli vektlagt ved vurdering om opptak.
Søkere som ikke oppfyller disse formelle kriteriene, kan tas opp etter særskilt og helhetlig vurdering. Veileders dokumenterte evne til å få ph.d.-kandidatene ferdig skal tillegges vekt. Eventuelt kan det angis hvordan grunnenheten (institutt/senter) skal følge opp ph.d.-kandidaten og dermed sikre gjennomføring.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått studium skal ha oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Kandidaten skal ...
- Være godt orientert om kunnskapsfronten i sitt spesifikke fagfelt innenfor utdanningsvitenskap og humaniora og beherske fagfeltets vitenskapsteori og metoder.
- Kunne vurdere bruken av ulike metoder og analysestrategier innen sitt spesifikke fag og forskningsfelt.
- Kunne bidra til utvikling av ny kunnskap, nye teorier, metoder, fortolkninger og dokumentasjonsformer innenfor sitt fagområde.
Ferdigheter
Kandidaten skal …
- Kunne formulere problemstillinger og planlegge forskning og faglig utviklingsarbeid.
- Kunne gjennomføre forskning og faglig utviklingsarbeid på høyt internasjonalt nivå.
- Kunne håndtere komplekse faglige spørsmål og kritisk analysere og utfordre etablert kunnskap og forskningspraksis innen utdanningsvitenskap og humaniora.
Generell kompetanse
Kandidaten skal ….
- Kunne identifisere etiske problemstillinger og utøve sin forskning med faglig integritet.
- Kunne delta i komplekse faglige/tverrfaglige arbeidsoppgaver og prosjekter.
- Kunne formidle forsknings- og utviklingsarbeid, og delta i debatter innenfor fagområdet i nasjonale og internasjonale fora.
- Kunne vurdere behovet for, ta initiativet til og drive innovasjon.
Hva kan du bli?
Doktorgradsutdanningen i utdanningsvitenskap og humaniora kvalifiserer for forskningsvirksomhet på et høyt faglig nivå, og for annet arbeid i samfunnet der det stilles store krav til vitenskapelige arbeidsmåter og innsikter. Studiet kvalifiserer videre for forskning, undervisning, utvikling, veiledning og formidling ved universiteter og høgskoler, og ved andre offentlige og private institusjoner.
Emneevaluering
Kvalitetssikring og evalueringer av studiet/programmet
Ph.d. i utdanningsvitenskap og humaniora omfattes av universitetets kvalitetssystem.
Obligatoriske aktiviteter for å vurdere kvalitet og framdrift i doktorgradsprosjekt:
- Vurdering av prosjektbeskrivelse i forbindelse med godkjenning av revidert prosjekt- og utdanningsplan (ph.d.-plan med opplæringsdel)
- Vurdering av status for prosjektet/forskningsprosessen midtveis i avhandlingsarbeidet, i form av midtveisevaluering
- Årlig framdriftsrapportering
- Evaluering av ph.d.-emner hver gang det er gjennomført
Doktorgradsemnene evalueres jevnlig av ph.d.-kandidatene som deltar på det enkelte emnet. Emneansvarlig sammenfatter tilbakemeldingene fra deltakerne på kurset og skriver emnerapport i samarbeid med en deltakende ph.d.-student (representant). Ph.d.-administrasjonen innhenter emnerapportene for hvert semester og oppsummerer resultatene. Disse presenteres i en årlig sak til doktorgradsutvalget. Emneerapporten danner grunnlag for årlig revisjon av ph.d.-emnene og -porteføljen.
Innenfor programmet skal ph.d.-kandidater være representert i utvalgsarbeid som angår opplæringsprogrammet. I tillegg skal fakultetets doktorgradsprogram ha en oppnevnt representant for ph.d.-kandidatene som medlem av doktorgradsutvalget.
Fra 2018 gjennomfører Forskningsavdelingen ved UiS en årlig (nettbasert) spørreundersøkelse der ph.d.-kandidater som har fullført doktorgradsstudiet gis muligheter til å kommentere forhold knyttet til generell tilfredshet, arbeidsforhold, veiledning, forskningsmiljø, mobilitet, opplæringsdel og tilbudet av ph.d.-kurs, gjennomføring, motivasjon og karriereplaner. Kandidatene svarer også på om de har opplevd forskningsetiske betenkelige situasjoner og utfordringer.
På bakgrunn av nevnte rapporter, evalueringer og vurderinger utarbeides det en årlig faglig rapport til doktorgradsutvalget. Det skrives en programrapport hvert år.
Studieplan og emner
Oppstartssemester:
-
Obligatoriske seminar
-
DUH125: Avslutningsseminar
Tredje år, semester 6
-
-
Obligatoriske seminar
-
DUH125: Avslutningsseminar
Tredje år, semester 6
-
-
Obligatoriske seminar
-
DUH125: Avslutningsseminar
Tredje år, semester 6
-
-
Obligatoriske seminar
-
DUH125: Avslutningsseminar
Tredje år, semester 6
-
-
Obligatoriske seminar
-
DUH120: Introduksjonsemne for ph.d.-kandidater
Første år, semester 1
-
DUH125: Avslutningsseminar
Tredje år, semester 6
-
-
Vitenskapsteori og etikk
-
DUH102: PhD Course in Philosophy of Science
Første år, semester 1
-
DUH205: Ph.d.-kurs i forskningsetikk
Første år, semester 1
-
-
Valgbare emner
-
DUH221: PhD Course in Educational Sciences
Første år, semester 1
-
DUH151: Sosiale og emosjonelle vansker sett i relasjon til skolens og barnehagens læringsmiljø og sosiale kontekst
Første år, semester 2
Sosiale og emosjonelle vansker sett i relasjon til skolens og barnehagens læringsmiljø og sosiale kontekst (DUH151)
Studiepoeng: 5
-
DUH157: Contemporary perspectives on diversity, inclusion and education
Første år, semester 1
Contemporary perspectives on diversity, inclusion and education (DUH157)
Studiepoeng: 5
-
DUH280: Themes in environmental humanities
Første år, semester 1
-
DUH158: Policy implementation as a strategy to improve schools and early childcare
Første år, semester 2
Policy implementation as a strategy to improve schools and early childcare (DUH158)
Studiepoeng: 5
-
DUH713: Forskning i lesing, skriving og literacy. Teoretiske, metodiske og analytiske tilganger
Første år, semester 1
Forskning i lesing, skriving og literacy. Teoretiske, metodiske og analytiske tilganger (DUH713)
Studiepoeng: 5
-
-
Metodekurs
-
DUH165: Applied Statistics for Educational Researchers
Første år, semester 2
-
DUH240: Qualitative Research in (Higher) Education
Første år, semester 1
-
DUH250: Sound Changes in the History of English
Første år, semester 1
-
DUH270: Hermeneutics: An Introduction
Første år, semester 2
-
DUH225: Ph.d.-kurs i forskningsdesign
Første år, semester 1
-
DUH135: Systematic observation in educational research
Første år, semester 1
-
DUH100: Introduction to Systematic Review (SR) in Education
Første år, semester 2
Introduction to Systematic Review (SR) in Education (DUH100)
Studiepoeng: 5
-
-
Obligatoriske seminar
-
DUH120: Introduksjonsemne for ph.d.-kandidater
Første år, semester 1
-
DUH125: Avslutningsseminar
Tredje år, semester 6
-
-
Vitenskapsteori og etikk
-
DUH102: PhD Course in Philosophy of Science
Første år, semester 2
-
DUH205: Ph.d.-kurs i forskningsetikk
Første år, semester 1
-
-
Valgbare emner
-
DUH221: PhD Course in Educational Sciences
Første år, semester 1
-
DUH151: Sosiale og emosjonelle vansker sett i relasjon til skolens og barnehagens læringsmiljø og sosiale kontekst
Første år, semester 2
Sosiale og emosjonelle vansker sett i relasjon til skolens og barnehagens læringsmiljø og sosiale kontekst (DUH151)
Studiepoeng: 5
-
DUH157: Contemporary perspectives on diversity, inclusion and education
Første år, semester 1
Contemporary perspectives on diversity, inclusion and education (DUH157)
Studiepoeng: 5
-
DUH280: Themes in environmental humanities
Første år, semester 1
-
DUH158: Policy implementation as a strategy to improve schools and early childcare
Første år, semester 2
Policy implementation as a strategy to improve schools and early childcare (DUH158)
Studiepoeng: 5
-
DUH713: Forskning i lesing, skriving og literacy. Teoretiske, metodiske og analytiske tilganger
Første år, semester 1
Forskning i lesing, skriving og literacy. Teoretiske, metodiske og analytiske tilganger (DUH713)
Studiepoeng: 5
-
-
Metodekurs
-
DUH165: Applied Statistics for Educational Researchers
Første år, semester 2
-
DUH240: Qualitative Research in (Higher) Education
Første år, semester 1
-
DUH250: Sound Changes in the History of English
Første år, semester 1
-
DUH270: Interpretive Methods in the Humanities
Første år, semester 2
-
DUH225: Ph.d.-kurs i forskningsdesign
Første år, semester 1
-
DUH135: Systematic observation in educational research
Første år, semester 1
-