Hopp til hovedinnhold

Systematisk arbeid som treffer

Fellesskap, forskning og fornyelse går hånd i hånd når det skal jobbes med kvalitetsutvikling i barnehage, skole og SFO. Etter første dag på Læringsmiljøkonferansen har foredragsholderne kommet med gode refleksjoner, eksempler og historier fra hverdagen som viser hvordan dette kan gå an.

Publisert: Endret:

– Tittelen på Læringsmiljøkonferansen, «Felleskap, forskning og fornyelse», gir noen muligheter for enda mer kunnskap om læringsmiljø, sa kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby under åpningen av Læringsmiljøkonferansen 2020.

– Barn er ikke bare i barnehage eller skole, de er også på SFO og AKS. For mange barn er dette den største fritidsarenaen i det daglige, sa kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby under åpningen Læringsmiljøkonferansen.

Hun snakket videre om at de aller fleste elever trives på skolen og at det jobbes godt med læringsmiljø i norske skoler. Det vises blant annet gjennom elevundersøkelsen. Likevel mener hun det finnes rom for forbedring:

– Jeg tror alle kan være enig i at én mobbesak er én for mye. Vi må sette oss inn i forskning som viser hvordan vi kan utvikle oss for å bedre læringsmiljøet, sa hun før hun trakk frem hvor viktig det er at også barnehager har god kvalitet.

– Gode barnehager er bra for barn, og særlig for de sårbare barna. Jeg er opptatt av kvalitet i barnehagen og vil ha en dialog om hva som fortsatt er ugjort.

SFO er den største fritidsarenaen

– Men barn er ikke bare i barnehage eller skole, de er også på SFO og AKS. For mange barn er dette den største fritidsarenaen i det daglige.

Melby sa videre at SFO er viktig for alle som er der, og som for barnehagen, særlig for de sårbare barna. Regjeringen ønsker å få til et løft for SFO:

– Det gjør vi på to måter. Først gjennom redusert foreldrebetaling som gjør at alle kan delta, og vi ønsker også en rammeplan for innhold og kvalitet.

Systematisk kvalitetsutvikling ved Stigeråsen skole

– Menneskeverd og likeverd er kjempeviktige verdier på vår skole. Alle barn skal føle at de blir møtt av noen som er glad for å se dem. Et vennlig smil og et «hei» – for mange av våre barn er dette en kjempeviktig start på dagen, spesielt for dem som har hatt en røff morgen eller har det litt tøft hjemme. Det er de ansatte hos oss rågode på, sa rektor Kim Aas under dagens konferanse.

Rektor på Stigeråsen skole i Skien, Kim Aas, var en av foredragsholderne. Han snakket om hvordan han og personalet har jobbet systematisk for kvalitetsutvikling på skolen.

– Hvordan får vi hele personalet med? spurte han retorisk og svarte på sitt eget spørsmål:

Her er det mange svar, men å ta seg tid til å drøfte de vanskelige problemstillingene i en travel hverdag er viktig. Vi har også vært bevisste på å skape en kultur for å prøve nye ting. Det skaper engasjement.

Han sa at det å bygge tillit til og i personalet er viktig på alle plan.

– Det er ikke så viktig om ikke alt blir like vellykket, det er engasjementet vi heier på. Går det ikke første gang, så prøver vi på nytt.

Menneskeverd og likeverd

– Målet vårt er at alle elevene skal gjennom videregående skole. Hvis de også har hatt det bra hos oss, og har følt at de er en del av et fellesskap, da blir vi kjempeglad, sa Aas og fortalte hvordan de jobber på Stigeråsen for å komme dit:

– Menneskeverd og likeverd er kjempeviktige verdier på vår skole. Alle barn skal føle at de blir møtt av noen som er glad for å se dem. Et vennlig smil og et «hei» – for mange av våre barn er dette en kjempeviktig start på dagen, spesielt for dem som har hatt en røff morgen eller har det litt tøft hjemme. Det er de ansatte hos oss rågode på.

Utviklingsarbeid i alle barnehager i Sandnes kommune

Sandnes kommune har i flere år jobbet godt med utviklingsarbeid innen barnehage. Gudrun Skancke Eriksen og Birthe Holm fortalte hvordan de har jobbet systematisk med utviklingsarbeidet siden 2014.

– Når vi har jobbet med utviklingsarbeidet har det vært viktig for oss at alle skal være med. Det inkluderer alle støttesystemene og både kommunale og private barnehager, sa Birthe Holm under foredraget.

Gudrun Skancke fortalte videre at de at det hele tiden har vært et viktig poeng at «alle mann alle» skal være med: alle i personalet.

– På denne måten kan det bli bærekraftig fordi det skal jobbes med i hele barnehagen.

Same shit, new wrapping

Det nye systemet inneholder på mange måter ikke så mye nytt, forteller de to foredragsholderne fra Sandnes kommune.

– Barnehagelærere kan det vi jobber med, men det er en ny struktur og felles begreper som skal inn på ny måte. På en måte sier vi at det er «same shit, new wrapping». Vi skal alle sammen finne en felles måte å jobbe på til det beste for barnet, sa Skancke.

Hun forteller at arbeidet skal gjøre en forskjell for barnet, det er det som har vært målet hele tiden.

– Og vi ser at det virker, sa Holm, – Vi har fått utarbeidet rapporter på bakgrunn av arbeidet og hentet inn erfaringer fra barnehagene og støttesystemene og ser at det er en helhet, et engasjement.

Hun mener det hadde ikke kommet hvis ikke de ansatte i barnehagene og støttesystemene følte at det treffer dem i hverdagen deres.

– Vi ser at det er i tråd med verdisett og synet vi har på barn. Alt tar utgangspunkt i barnet, sa Holm.

I tillegg til de nevnte foredragene, er dette presentert i løpet av dagen:

  • Terje Ogden: Fellesskap, forskning og fornyelse i skolen
  • Ida Risanger Sjursø: Når mobbingen kan foregå 24 timer i døgnet
  • Ingunn Størksen: Sammenheng barnehage-skole

Tekst: Ina Midttveit

– Når vi har jobbet med utviklingsarbeidet har det vært viktig for oss at alle skal være med. Det inkluderer alle støttesystemene og både kommunale og private barnehager

Birthe Holm , Sandnes kommune

Vil du lese mer fra Læringsmiljøsenteret?

Prestisjefylt støtte til UiS-forskar

Professor Natalia Kucirkova ved Læringsmiljøsenteret er tildelt Jacob Foundation Fellowship for perioden 2021-2023. Ho v...

Slår fast at det er lov å bruke Spekter

Personvernnemda slår fast at det er behandlingsgrunnlag i Opplæringsloven til å bruke det ikke-anonyme kartleggingsverkt...

– Æ blir mæ i møte med dæ

Kvalitet i alle ledd, se hele barnet og den viktige relasjonen mellom voksne og barn. Mange tema er overlappende når vi ...

Læringsmiljøsenteret har fått nytt nettsted

Fredag 30. oktober ble det nye nettstedet lanseret, og det kan bety at det kan være noe informasjon som du som leser ikk...

Store forhåpninger om å gjøre en forskjell for barn og unge

Læringsmiljøsenteret har flere nyansatte denne høsten. Bli kjent med hvem de er, og hvilke forventninger de har til sitt...

Læringsmiljøkonferansen 2020

Læringsmiljøkonferansen, den andre i rekken, blir holdt 3. - 4. november 2020.

Glede og begeistring når barnehagene skal få nye nettressurser

Lek, sang, dans og e-bøker er stikkord når barnehagelærere, fagutviklere og forskere skal samarbeide om å utvikle pedago...