Ta med barnehagen på museumsbesøk

Arkeologisk museum på Våland og Jernaldergården på Ullandhaug ønsker de små velkommen. Museet og gården er en arena for utforsking og læring fra tidlig alder.

Avtal tid

Send en epost til skoletjenesten@uis.no

Spise

Dere kan spise matpakken hos oss.

Antall

Maks 12 barn, større grupper må deles i to.

Møt presis

Gi beskjed ved forsinkelse. Avbestillinger må skje i god tid.

Varighet

30 minutter på museet og 60 min på gården, og resterende tid er egentid.

Gi beskjed ved forsinkelse. Avbestillinger må skje i god tid.

Ansvar

Øv gjerne på museumsreglene før besøket: Ikke løpe, ikke skrike og ikke dytte. De voksne i gruppen har ansvar for barna under hele besøket.

Jenter kverner mel på Jernaldergården

Å besøke et museum er en opplevelse i seg selv, og er en fin måte å starte tidlig for å bli kjent med museet som læringsarena. Læring gjøres gjennom sanser og lek, som passer utmerket i vårt steinalderrom, hvor vi har en steinalderboplass.

Vi ønsker barn i alle aldre velkomne til museet, men tilbyr pedagogiske opplegg fra førskolenivå. For yngre grupper inviteres det til å utforske Arkeologisk museum og Jernaldergården på egenhånd i egne rammer.

Bilde av jente med vikingkappe og vikingsverd
Undervisning for førskolebarn

For førskolen tilbyr vi tre opplegg med museumspedagog på temaene steinalder, vikingtid og Jernaldergården.

Hvor stort er egentlig et vikingskip, og hva betydde de for menneskene i vikingtiden? Førskolegruppen får være med en museumspedagog i den nye vikingtidsutstillingen og får bli bedre kjent med hvorfor og hvor vikingene reiste, og hva de tok med seg vekk og hjem til Norge fra ulike land. Vi tar en kikk på rollene som fantes i vikingtiden, og hvilket dyr som fantes.

Tilslutt åpnes skattekisten og alle får se på noen spennende vikingskatter.

Undring og utforsking er viktig. Barna får fortellinger basert på arkeologi - og de får studere og kjenne på kopi av vikingutstyr i skattekisten.

• Varighet er 30 minutter med en museumspedagog, og maks 12 barn.
  • Det er mulig å sette av ekstra tid for å ta en skattejakt i utstillingen etter opplegget.
  • Det er mulig å spise medbrakt matpakke 30 minutter før eller etter avtalt tid.

Hvordan levde menneskene på Jernaldergården for 1500 år siden? Førskolegruppen får møte en husfrue eller huskar i drakt. De får besøke langhuset og prøve seg på ulike aktiviteter. Barna får en innsikt i hvordan det var å leve på gården, sitte rundt bålstedene i langhus og høre fortellinger, og prøve selv å spinne tråd, kverne mel og slå med ildstål og flint.

Et besøk til jernaldergården er en opplevelse for sansene, det kan være kaldt, mørkt, spennende og kanskje litt skummelt.

• Varighet er en time med museumspedagog i drakt, og maks 12 barn.
  • Bestill brødbaking i tillegg.

Hvorfor ble det funnet en istidsisbjørn på Finnøy og hva kan skjelettet av Vistegutten fortelle oss om livet i steinalderen?
Førskolebarna får være med en museumspedagog og hilse på isbjørnskjelettet ‘Finn’, og høre om istiden i Rogaland. Etterpå utforsker vi livet til Vistegutten ved å se på skjelettet, og finne ut hva arkeologien kan fortelle oss så lenge etterpå om steinalderen. Opplegget avsluttes med en spennende tidsreise som gruppen gjør på egenhånd. Ta tidsmaskinen og reis tilbake til steinalderen! Test noen av dagliglivets utfordringer slik de var for 8 000 år siden. Lek, læring og utforsking står sentralt.

• Varighet er 30 min med en museumspedagog, og maks 12 barn.
  • Sett gjerne av 30 minutter ekstra for steinalderrommet, rommet krever booking.