
Lesesenteret
– Jeg vil at skolen skal være en plass der de unge lærer å tenke, sier professor Atle Skaftun.
Opplever du at elever ofte synes det er vanskelig å forstå tekster fordi språket er for avansert...
Close Reading, eller "Tekstnær lesing" på norsk, er ei grundig utforsking av ein kompleks tekst...
Her finner du powerpointpresentasjonene som ble vist på årets konferanse om lesing.
Emnet «Lese- og skrivevansker i sakkyndighetsarbeid» knytter sammen problemstillinger og erfaringer...
Høsten 2023 starter vi opp en videreutdanning for deg som er ansatt i PPT: Barn med...
Vi har fortsatt ledige tilbud fra høsten 2023. Her finner du en oversikt over våre videreutdanninger...
Videreutdanningen Spesialpedagogikk i barnehagen gir barnehagelærere en helhetlig tilnærming til...
En spillplattform drevet av kunstig intelligens vil gi barn muligheten til å skrive på tvers av...
Er du på jakt etter forskningsbasert, relevant og oppdatert kunnskap om lesing og leseopplæring? Her...
Å bruke «den blå prikken» til å konkludere med at tidlig innsats er unødvendig, slik Jørg Arne...
På denne siden finner du informasjon til deltakerne og barnehageansatte i Sprell på norsk, arabisk...
Det er eit opplevd prøvetrykk i skolen, som kjem til utrykk som frustrasjonar frå lærarar...
De fleste har fått med seg at det å gjøre barn positive til lesing, er noe av det viktigste du kan...
Prosjektet skal gi kunnskap om påvirkningen av eksamen i norsk skriftlig på norskundervisningen på...
Vi er enige med Finn Egil Tønnessen i at begrepet metakognisjon kan skape unødig forvirring slik det...
Problemet med innføringen av fremmedord som "metakognisjon" i skolen, er at det gjør det...
Sjølv om det mogleg at det er at noko anna enn litteraturen har blitt viktig, er det lite som tyder...
Her finner du presentasjonene fra Nasjonal konferanse om lesing 2022: "Mellom - Engasjerende...
Tekstarbeid i norskfaget (norsk 2) er en samlingsbasert videreutdanning for lærere på ungdomstrinnet...
Human Reading Assessment is a proposed research project exploring new methodologies for adaptive...