EU-patent til UiS-forskere

Chunming Rong og Antorweep Chakravorty har fått patent på ny teknologi. "MySoMe" skal gjøre det enklere for deg å bestemme hvor mye data du deler.

Chunming Rong
Chunming Rong (bildet) og Antorweep Chakravorty har utviklet ny teknologi som skal gjøre det enklere for oss å kontrollere hvor mye data vi deler. De har nylig fått EU-patent på teknologien.

Første gang publisert: 17.09.2020

De fleste av oss har opplevd det; du kjøper et produkt på nett, eller oppretter profil i et sosialt medium, og blir bedt om å lese gjennom betingelser og vilkår. De fleste av oss scroller ned til bunnen av dokumentet og klikker "godta". De færreste av oss vet hva vi egentlig har sagt ja til.

– Selskaper som Google og Facebook samler inn masse data om sine brukere for å skape en forretningsmodell. Dette fører til store dilemmaer for oss brukere. Vi får tjenestene deres gratis, men gir samtidig avkall på våre rettigheter ved at vi deler mengder med personlige opplysninger, sier Chunming Rong, professor ved Institutt for data- og elektroteknologi.

Sammen med Antorweep Chakravorty har han utviklet blokkjedeteknologi som skal gjøre det enklere for folk å kunne spore dataene sine.

Angrerett og betenkningstid

Hvem bruker dine data? Det er hovedspørsmålet den nye teknologien gir deg svar på.
– Hvem bruker dataene du deler og når? Hvordan skal disse dataene brukes videre? Ved hjelp av vår teknologi får brukerne angrerett, på samme måte som når du kjøper ny TV på Elkjøp. En slik løsning kan gi folk mer tillit til datadeling. Du bestemmer selv når og hvor mye du vil dele, og du bestemmer hvem som kan bruke dine data, forklarer Rong.

Du trenger heller ikke bestemme seg der og da. Hvis du etter å ha tenkt deg om finner ut at du deler mer enn du er komfortabel med, kan du legge inn begrensninger.

Skylagring
Dagens forbrukere lagrer store mengder data i ulike skyløsninger. Hvordan deler du dette med andre? Kan det legges inn begrensninger som gjør det enklere å ha kontroll på dine private bilder?

– Ønsker du å dele med alle, med noen få grupper eller kun med noen få individer? Den nye teknologien vil gi deg mye mer styring av dine rettigheter. Dette er et sensitivt område, og da trenger man gode verktøy for å gi brukerne trygghet, sier Rong.

Det er ikke kun private forbrukere som kan ha nytte av teknologien.
– Den samme problemstillingen gjelder for bedrifter, og her ligger det et enda større marked for oss.

Nå jobbes det med å skape en god plattform for teknologien, før den er klar for markedet. Patenten eies av Universitetet i Stavanger, og skal kommersialiseres via selskapet bitYoga, et samarbeid mellom UiS og Validé.

EU-patent:

• European Patent Office (EPO) er en del av European Patent Organization, patentkontoret i Europa.
  • EPO fungerer som utøvende organ for organisasjonen.
  • Leverer patenter som skal fremme innovasjon, konkurranseevne og økonomisk vekst.

Tekst og foto: Kjersti Riiber