Krasjkurs i kunstig intelligens

Nær 100 elever fra Gand og Vågen videregående skoler fikk lære mer om blant annet sorgroboter og bruk av kunstig intelligens i helse.

Portrett av Morten Goodwin
Professor Morten Goodwin (UiA). Alle foto: Kjersti Riiber

Det var Stavanger AI Lab som hadde invitert elevene til Universitetet i Stavanger. Målet var å gi dem en enkel innføring i et emne som mange synes er komplisert, nemlig kunstig intelligens (Artifical Intelligence – AI). Arrangementet var en del av SAIL away, en seminarrekke i regi av Stavanger AI Lab.

Professor i AI ved Universitetet i Agder, Morten Goodwin, ga elevene en morsom og enkel introduksjon til hva kunstig intelligens er, hva det er viktig for deg å vite om AI og hvordan det brukes. Goodwin kan mer enn de fleste om dette emnet. Han er også nestleder ved Centre for Artificial Intelligence Research.

Goodwin fortalte elevene om såkalte griefbots, roboter som er trent opp av data fra noen som har dødd. For eksempel kan du trene opp en robot ved hjelp av data fra Facebook-profilen hans eller hennes, og holde en "samtale" med den avdøde. Hensikten med griefbots er å hjelpe mennesker gjennom sorgprosesser.

Dette var bare ett av temaene Goodwin var innom. Elevene gikk ut av arrangementet forhåpentligvis litt klokere og litt mer nysgjerrige på kunstig intelligens. Få med deg kommende arrangementer ved å følge Stavanger AI Lab på Facebook.

Portrett av Daniel Cau Varning

Daniel Cau Varning ledet arrangementet. Han tar en bachelorgrad i data, og jobber også som studentkoordinator for Stavanger AI lab.

Skoleelever i et auditorium

Nær 100 elever fra videregående skoler i Sandnes hadde tatt turen til Universitetet i Stavanger.