Tekstarbeid i norskfaget (Norsk 2)

Deltidsstudiet tekstarbeid i norskfaget (Norsk 2) skal styrke lærernes norskfaglige kompetanse knyttet til lesing, skriving og muntlighet. Studiet retter seg mot lærere på 8.-13. trinn, og er i tråd med Kunnskapsløftet som en literacyreform og de nye perspektivene på faglig praksis i fagfornyelsen. Studiet inngår i Utdanningsdirektoratets ordning for videreutdanning av lærere.

Publisert Sist oppdatert
Fakta
Varighet

1 år / 2 semestre

Neste oppstart

Høsten 2026.

Opptakskrav

Fullført lærerutdanning. Minst 30 studiepoeng i norsk eller nordisk. Studenten må være i jobb som lærer Søkere som tar Norsk 1 eller annen kvalifiserende utdanning på søknadstidspunkt, kan ettersende resultatet fra denne når det foreligger.

Studiested

Campus Ullandhaug, Universitetet i Stavanger

Studiepoeng

15 + 15 (bachelornivå)

Undervisningsform

Deltid. Samlingsbasert på dagtid.

Pris

Gratis, med unntak av en generell studieavgift til UiS. Eventuelt reise og opphold må dekkes av deltakeren.

Opptak

Søknadsperioden starter i begynnelsen av 2026.

Hvordan søke videreutdanning?

Det kommer endringer i Utdanningsdirektoratets ordning for videreutdanning av lærere og barnehagelærere for studieåret 2026/27. Vi vil oppdatere våre nettsider så fort vi vet mer om hvordan dette vil påvirke søknads- og opptaksprosessen.

Følg med på UiS sin studieoversikt og Udir sine nettsider for mer informasjon.

Lurer du på noe?

Har du spørsmål? Kontakt oss på student.lesesenteret@uis.no

elever jobber
Studiet er nært knyttet til praksis i skolen.

I norskfaget er vi særlig opptatt av tekster og tekstarbeid. Vi leser tekster, vi snakker om tekster og vi skriver om tekster. Dette gjør vi i flere fag, men i norskfaget står selve tekstligheten i forgrunnen, og vi interesserer oss for form, språk og struktur.

Målet med dette studiet er å utvikle studentenes norskfaglige lese- og skrivekompetanse på en måte som er nært knyttet til praksis, gjennom å utforske norskfaglige måter å lese, skrive, analysere og snakke om tekster på. Arbeid med skjønnlitteratur og muntlighet står sentralt i studiet.

Studiet skal tilføre nye perspektiver på tekstarbeidet, gi fordypning i læreplan og støtte til utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse. Studiet vil være forankret i nyere forskning og undervisningen er ved forskere og fagpersoner ved Nasjonalt lesesenter og andre institutt ved UiS, samt eksterne forelesere.

Målet med dette studiet er å utvikle studentenes norskfaglige lese- og skrivekompetanse på en måte som er nært knyttet til praksis, gjennom å utforske norskfaglige måter å lese, skrive, analysere og snakke om tekster på.

Hva lærer du?

Det overordnete målet er å gi ny, forskningsbasert kunnskap og erfaring med tekstarbeid i norskfaget. Sentrale tema er literacy-begrepet; fagovergripende og fagspesifikk lesing, skriving og muntlighet; tekster i norskfaget; med hovedvekt på skjønnlitteratur, utforskende og dialogisk undervisning og læreplanen som helhet.

Studiet tilbys lærere fra 8.–13. trinn som underviser i norsk. Egen yrkespraksis vil være utprøvingsarena og refleksjonsgrunnlag. Det er derfor en forutsetning at studentene er i jobb og kan ha praktisk utprøving på egen skole mellom samlingene.

Samlingsdatoer
Studieåret 25/26:

Høsten 2025: 26.-28. august 28.-30. oktober Våren 2026: 13.-15. januar 10.-12. mars

Faglig ansvarlig og studiekoordinatorer:

Førsteamanuensis
51831152
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Rådgiver
51831617
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF
Rådgiver
5183 3145
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF