Torfinn Harding melder overgang fra NHH til Handelshøgskolen ved UiS

Torfinn Harding starter som professor ved Handelshøgskolen ved UiS den 1. august. Han har de siste årene jobbet som førsteamanuensis ved institutt for samfunnsøkonomi ved Norges Handelshøyskole (NHH).

Professor Torfinn Harding

Ved NHH har Torfinn Harding vært innehaver av Equinors gavestilling i samfunnsøkonomi, med fokus på skjæringsfeltet mellom makroøkonomi og naturressurser. Han har en doktorgrad i samfunnsøkonomi fra NTNU, og har tidligere i arbeidskarrieren vært tilknyttet University of Sussex, University of Oxford, Verdensbanken og Statistisk sentralbyrå (SSB).

Hardings forskningsinteresser er økonomisk vekst og utvikling, med fokus på investeringer, internasjonal handel og naturressurser. Hans forskning har blitt publisert i tidsskrifter som Journal of the European Economic Association, The Economic Journal, The Review of Economics and Statistics og IMF Economic Review.

Han har tidligere ledet et «unge forskertalent»-prosjekt finansiert av Norges Forskningsråd med tittelen Tropical deforestation and economic development. Han var også en av initiativtakerne til NHHs satsning på Macroeconomics and natural resources.

Kapital og arbeidskraft

I tillegg til å fortsette å forske på investeringer og sammenhengen mellom naturressurser og økonomisk utvikling, ønsker Harding framover å studere allokeringen av kapital og arbeidskraft i den norske økonomien.

Torfinn Harding har hovedsakelig undervist introduksjon til samfunnsøkonomi, makroøkonomi, økonometri og økonomisk utvikling i lys av naturressurser. På HHUiS vil han undervise makroøkonomi på bachelornivå.

- Vi er svært fornøyde med at Torfinn Harding nå begynner som professor hos oss. Torfinn er en av landets fremste samfunnsøkonomer i sin generasjon. Han er opptatt av problemstillinger som er spesielt relevante og viktige for vår region, og han er ikke redd for å ta del i den offentlig debatten, sier Ola Kvaløy, dekan ved HHUiS.   - Torfinn vil bli et meget bra tilskudd til et allerede sterkt samfunnsøkonomisk miljø ved Universitetet i Stavanger.

Utadvendt og internasjonalt orientert handelshøgskole

Også Harding ser frem til å bli del av et nytt universitetsmiljø.  - Jeg tror HHUiS, som allerede har tiltrukket seg mange spennende forskere og undervisere, har et stort potensial fremover. Jeg håper vi viser oss å være en utadvendt skole som har som ambisjon å tiltrekke seg de beste ansatte og de beste studentene, fra regionen så vel som resten av landet, og også internasjonalt.

Videre tror han at det er viktig for en ledende handelshøyskole å være internasjonalt orientert.  - Studentene som velger HHUiS bør få en utdanning som innholdsmessig er tilsvarende det som tilbys ved de beste universitetene i verden. De ansatte bør sikte på å få forskningen sin publisert i internasjonalt anerkjente tidsskrifter, slik at en forholder seg til det som skjer, samt bidrar til den internasjonale forskningsfronten.

Professoren mener at HHUiS bør også søke å være en viktig møteplass for studenter, forskere og næringslivet i regionen og i landet.  - Jeg håper at HHUiS kan være et sted hvor en har som ambisjon å delta aktivt i samfunnet rundt oss. Det viktigste bidraget til det er å tilby god undervisning og frambringe sterk forskning, men faglig deltakelse i samfunnsdebatter er også svært viktig.