Turid Borgen er ny SV-dekan

Fra august går Turid Borgen fast inn i stillingen som dekan ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet. Hun har vært fungerende dekan siden februar.

Turid Borgen, dekan ved Det samfunnsvitskapelege fakultet ved Universitetet i Stavanger
Turid Borgen er ansatt som dekan på SV-fakultetet. (Foto: UiS/Elisabeth Tønnessen)

Borgen har vært ansatt ved fakultetet siden 2009. Hun er i dag fakultetets prodekan for utdanning og førsteamanuensis i journalistikk ved Institutt for medie- og samfunnsfag.

Borgen har flere års erfaring som journalist, vaktsjef og redaktør i NRK Rogaland.

Ansettelsen ble gjort i et ekstraordinært styremøte ved UiS.

Fristet av dekanstilling

Gjennom sine tre år som prodekan for utdanning har Borgen fått mersmak for lederjobb i akademia.

– Jeg har fått innblikk i universitetssystemet og vært med å ha innflytelse, sier Borgen, som lot seg friste da dekanstillingen ble ledig.

Som dekan skal Borgen lede den samlede virksomheten ved fakultetet, som har om lag 2300 studenter og 180 ansatte. Fakultetet tilbyr ni bachelorprogram, ett årsstudium og syv masterutdanninger, samt forskerutdanning.

– Jeg gleder meg til å ta fatt på jobben sammen med dyktige medarbeidere på fakultetet.

Den nyansatte dekanen trives godt med å forske, lage dokumentarer og jobbe med studenter. Hun håper å kombinere jobben som dekan med egen forskning.

Samfunnsvitenskapenes rolle i samfunnet

Utdanningstilbudet ved fakultetet er variert og omfatter blant annet hotell- og reiseliv, mediefag, sosiologi, statsvitenskap, psykologi, sosialt arbeid, barnevern og endringsledelse. Også Senter for kjønnsstudier er tilknyttet fakultetet.

– Det er et mangfoldig fakultet og noe av det jeg synes er spennende er at alle fagmiljøene er sterke og unike, men vi kan også utvikle det tverrfaglige samarbeidet. Jeg tror på samfunnsvitenskapenes rolle i samfunnet, både i velferd, helse, teknologi, hotell- og reiseliv og den demokratiske offentlighet. I alt dette bør det samfunnsvitenskapelige perspektivet være tilstede, sier Borgen.

Tekst: Benedicte Pentz

Først publisert 19.05.2020