UiS’ første psykologistudenter på plass

De kom gjennom et særdeles trangt nåløye i årets kamp om studieplassene. Nå er UiS’ første psykologistudenter noensinne klare for å dykke ned i menneskets psyke og ta fatt på livet som UiS-student.

Psykologistudentene Silje Runestad og Synne Rinaldo Pedersen i trappen inne i Arne Rettedals hus.
Psykologistudentene Silje Runestad (t.v.) og Synne Rinaldo Pedersen.

– Jeg gleder meg mest til å ta et dypdykk i stoffet og spesialisere meg i noe. På videregående var vi litt innom alt, men nå skal vi få ett spesielt felt som vi lærer mye om og har interesse for, sier Silje Runestad, førsteårsstudent på bachelorstudiet i psykologi.

Sammen med Synne Rinaldo Pedersen og medstudenter ble hun denne uken ønsket velkommen til UiS av de vitenskapelige ansatte og administrasjonen, i et studieprogramrettet informasjonsmøte.

– Jeg gleder meg veldig til å begynne. Jeg hadde psykologi på videregående, så det var det som inspirerte meg til å søke, sier Runestad.

Gleder seg til å lede en flink gjeng

Totalt 3 549 personer søkte på psykologistudiet, 689 av dem var primærsøkere. Både Pedersen og Runestad synes det er stas å ha kommet inn på et av årets mest populære studier ved UiS.

Ingen av de to trodde de skulle komme inn på studiet, og gleden var derfor stor da beskjeden fra Samordna opptak kom tidligere i sommer.

– Det var store nyheter hjemme da, sier Runestad lattermildt.

Studieprogramleder Jone R. Bjørnestad gleder seg over de høye søkertallene og å ta imot studenter som har kommet gjennom det trange søkernåløyet.

– Dette er en flink gjeng, og det gjør det kanskje enda mer spennende. Ryktet om at det går flinke folk her, vil forhåpentligvis gå, sier Bjørnestad.

Studieprogramleder for psykologi, Jone R. Bjørnestad, i Arne Rettedals hus.
Studieprogramleder Jone R. Bjørnestad ser fram til å lede det nye bachelorprogrammet i psykologi.

Håper på gode diskusjoner

Sammen med kolleger ved Institutt for sosialfag har Bjørnestad i over ett år jobbet med å spikre studieplan og emner samt å hente inn forelesere til det nye bachelorstudiet.

– Vi er veldig godt forberedt nå, så dette kommer til å bli bra, sier han.

Bjørnestad ser fram til gode diskusjoner og håper studentene vil stille kritiske spørsmål og ikke ta alt de lærer, for god fisk.

– Jeg håper at de lærer å skille mellom bra og dårlig kunnskap, at de vil delta i gode diskusjoner og være kritiske og på ballen. Jeg håper personlig jeg får noen utfordringer og at det smeller litt i dørene, jeg er vant med heftige diskusjoner fra forskningsverdenen og ønsker det velkomment, sier han.

Pedersen og Runestad tar oppfordringen.

– Det blir litt skummelt å si imot dem når de har så mye peiling, men vi får prøve å utfordre dem litt, sier Pedersen.

Starter på studiene i en utfordrende tid

På grunn av smittevern måtte kullet møte i to puljer på ukens informasjonsmøte. Håndsprit ventet ved inngangen av bygget, smittevernverter i foajeen passet på at alle tiltak ble overholdt, og sperrebånd rundt flere av setene i salen sørget for avstand mellom studentene. Et spesielt semester venter.

– Jeg håper det ikke får så mye å si for det sosiale. Når du skal bli kjent med folk med avstand og restriksjoner, blir det kanskje litt vanskelig, sier Runestad.

Pedersen har gjort seg de samme tankene.

– Jeg håper det blir et godt samhold til tross for at det er corona, sier hun.

I sin velkomsttale til psykologistudentene kom dekan ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet, Turid Borgen, med en klar oppfordring i forbindelse med pandemisituasjonen:

– Dere starter studiene i en urolig og utfordrende tid. Kontrollen vi så vi hadde, har vist seg å være skjør. Smitteverntiltakene er essensielle for at vi skal kunne fortsette å møtes og for at universitetet skal være åpent. Derfor er vi først og fremst avhengige av at hver enkelt følger opp og tar ansvar. Det krever omstilling, tålmodighet og disiplin.

Dekan ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet Turid Borgen foran Ellen & Axel Lunds hus.
Turid Borgen, dekan ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet, ønsket denne uken UiS' nye psykologistudenter velkome til universitetet.

– Hundrevis ønsket seg deres plasser

Videre omtalte Borgen psykologistudentene som både heldige og dyktige:

– Jeg er spesielt glad og stolt over å ta imot dere. Dere er det første kullet på psykologi, så dere er historiske. Bak dere står mange hundre som skulle ønske de hadde fått de plassene dere har nå – så gratulerer til dere.

Dekanen kom også med kloke ord om studielivet generelt:

– Studietiden er ikke bare et skritt på vei mot et liv etterpå, det er akkurat nå, selve livet, hver dag. Husk å ha det moro, skaff gode studievaner, vær ambisiøs på egne vegne, si ja til utfordringer og si hei til medstudentene dine, oppfordret hun.

Også instituttleder Einar Engebretsen oppfordret studentene til å tidlig tillegge seg gode vaner, både akademiske og fysiske.

– Gå inn for å være aktive, det hjelper i studiesituasjonen. Med god kondis blir oppoverbakken opp Ullandhaug også lettere utover semesteret enn nå, spøkte han.

Avslutningsvis påpekte Engebretsen at UiS’ første psykologistudenter nå er med på å bane vei for studieprogrammets framtid:

– Jeg håper dere vil se på dere selv som pionerer, og ikke prøvekaniner.

Instituttleder Einar Engebretsen foran en forsamling med psykologistudenter
Instituttleder Einar Engebretsen oppfordrer psykologistudentene til å se på seg selv som pionerer.

Tekst og foto: Live Kolstad Kvalsvik

(Først publisert 21.08.2020)