UiS-student vant Talent Norges eliteprogram i dirigering

Fakultet for utøvende kunstfags dirigentstudent Aage Richard Meyer imponerte stort og onsdag 10. juni ble han kåret til vinner av eliteprogrammet Opptakt, som er det øverste nivået av Talent Norges dirigentsatsing.

Aage Richard Meyer, dirigentstudent ved Fakultet for utøvende kunstfag. Foto: Marie von Krogh
Aage Richard Meyer i aksjon under dagens finale i Stavanger. Foto: Marie von Krogh

–  Jeg er sjokkert, skjelven og veldig, veldig glad. Det er lenge siden jeg har kjent på en slik følelse, sier Aage Richard Meyer, og legger til:

– Nå gleder jeg meg aller mest til a få jobbe med alle de norske orkestrene som befinner seg på et så usedvanlig høyt nivå. Det blir gøy å jobbe med musikk, jeg gleder meg til å gjøre musikk i disse orkestrene!

Aage Richard Meyer har siden januar 2020 vært assistendirigent for Bergen Filharmoniske Orkester og deres sjefsdirigent Edward Gardner. Han har Mastergrad i utøvende musikk, med dirigering som studieretning, fra Fakultet for utøvende kunstfag, Universitet i Stavanger, og har akkurat fullført Postgraduate Diploma i dirigering ved samme sted og er deltaker i Dirigenløftets nest øverste nivå, Dirigentforum

Nå rykker Meyer opp til Opptakt. Opptakt skal være skreddersydd for den enkelte programdeltaker. Hovedhensikten er å gi et tilbud til landets største talent innen dirigering, til de som kan vise til store kunstneriske ambisjoner og til modent dirigentfaglig håndverk som gjør kandidaten i stand til å realisere sine kunstneriske visjoner.

14 kandidater – UiS-student til topps

En stor jury bestående av representanter fra alle de profesjonelle norske symfoniorkestrene, Dirigentløftets faglige råd og tre spesielt inviterte internasjonale dirigentfaglige rådgivere, professor Nicholas Pasquet fra Musikkhøgskolen i Weimar og Federico Hernandez/Iarlaith Carter fra HarrisonParrott, har vurdert kandidatene. Juryen ledes av Morten Wensberg, professor i dirigering og dekan ved Fakultet for utøvende kunstfag (UiS).

– Vi har hatt tre flotte dager med semifinaler og finale i Stavanger Symfoniorkester. Alle de 14 kandidatene som har prøvedirigert gjorde gode prestasjoner. Våre internasjonale jurymedlemmer forteller oss at de er imponert over nivået. I dag leverte de seks finalistene topp innsats og juryen måtte velge blant flere sterke kandidater. Vi gratulerer vinneren, Aage Richard Meyer, sier Morten Wensberg som også er leder av Dirigentløftets faglige råd.

Internasjonal begeistring for talentsatsing i dirigering

Som vinner av Opptakt vil Meyer over en periode på to år få en bred lansering i hele Norge og blir invitert til å gjøre konserter med alle landets profesjonelle orkestre. I tillegg får han mentorer fra aller øverste internasjonale nivå, personlig coach og støtte til karriereutvikling.

Dirigentløftet er en langsiktig satsing med mål om å heve nivå, dyrke kompetanse, øke status, skape samarbeid og bidra til økte karrieremuligheter for Norges dirigenter. Satsingen skal bidra til å gjøre Norge til en dirigentnasjon.

Sparebankstiftelsen DNB og Talent Norge har initiert, eier og drifter Dirigentløftet. Satsingen har siden lanseringen i 2018 vakt stor internasjonal begeistring. Eliteprogrammene Opptakt og Dirigentforum har etablert og etablerer stigende stjerner på dirigenthimmelen. Til eksempel er de to tidligere vinnerne av Opptakt, Tabita Berglund og Daniel Reith, blitt plukket opp av et av verdens største artistmanagements, HarrisonParrott, og lansert globalt.

Flere UiS-studenter er med i talentsatsingen Dirigentforum

Det arrangeres en rekke mesterklasser der talentene får møte mange av verdens mest anerkjente dirigenter. Alle de profesjonelle symfoniorkestre i Norge er med i dette løftet i tillegg til samarbeid internasjonalt. Da Dirigentløftet i 2019 inngikk et samarbeid med Gøteborgs Symfoniker, en av Nordens ledende institusjoner, ble det bevist at modellen fungerer på tvers av de nordiske landene.

- Vi i Talent Norge gratulerer Aage Richard Meyer med plassen i Opptakt og Roeland Henkens, Guro Haugli, Ingunn Korsgård Hagen, Christian Blex og Carl Nilsen som nye deltakere i Dirigentforum. Innledende runder og finalen i dag viser at talentene i Dirigentløftets eliteprogrammer holder et svært høyt internasjonalt nivå. Det blir spennende å følge dem videre både her i Norge og globalt, sier Maria Mediaas Jørstad, daglig leder i Talent Norge.

Guro Haugli og Ingunn Korsgård Hagen er studenter ved Fakultet for utøvende kunstfag, hvor de tar Master i utøvende musikk med dirigering som studieretning.

Tekst: Talent Norge og Agnete in't Veld Bendiksen
Foto: Talent Norge / Marie von Krogh
Første gang publisert: 12.06.2020

Er du kanskje også interessert i ...