I forbindelse med at det ble innført tilbud om leksehjelp for alle barn fra 1.-4. trinn på SFO utviklet Lesesenteret et veiledningsmateriell for lese- og språkstimulering til hjelp for ansatte på SFO og med informasjon til foreldre.

Materiellet omfatter heftet Bok og språk i bruk i SFO, sju plakater og en folder om språk- og lesestimulering til foreldre.
Heftet Bok og språk i bruk i SFO inneholder fagstoff og hverdagsfortellinger. Fagstoffete r artikler om språkstimulering, lesestimulering, høytlesing, leksehjelp, lesestrategier og foreldresamarbeid. Hverdagsfortellingene er situasjonsbeskrivelser fra dagliglivet i SFO.
For at inholdet skal være mest mulig aktuelt og relevant, har vi best om innspill fra mange kanter. Her er innspill fra ansatte i SFO-er rundt om i landet som har gitt oss hverdagsfortellinger fra arbeidet sitt med språkaktiviteter, lesing eller leksehjelp. Her er også stoff om folkebibliotek i to kommuner som har etablert og drevet bibliotekfilialer på SFO. Vi har fått bidrag fra to lærere; en som har presentert bøker og en som har skrevet om høytlesing og lesestimulering, og fra en journalist har skrevet om leksehjelp. Det er også flere andre som har gitt oss respons underveis.
Heftet kan gi ideer om hvordan arbeidet med språk- og lesestimulering og leksehjelp kan gjøres. Bruk også heftet som utgangspunkt for faglige samtaler i personalet.
Pris:
Heftet er på 60 sider og koster kr. 75.
ISBN: 978-82-7649-066-4
Bestilling:
Bestill heftet fra nettbutikken
Last ned:
Få flere tips fra Lesesenteret:
Vinner din skole Leseprisen 2024?
Har dere satt lesing på dagsorden med en satsing eller et prosjekt på din skole? Nå er vi på jakt etter kandidater til L...
Spørsmål og svar om bokstavlæring på første trinn
Mange har spørsmål om hvorfor Lesesenteret anbefaler at førsteklassinger lærer to bokstaver i uka, og hvordan man kan ko...
Ja til kartleggingsprøver i lesing på første trinn
Som leseforskere med begynneropplæring som felt ser vi ingen grunn til å la være å starte leseopplæringen i første klass...
Førsteklasser søkes til forskningsprosjekt på sammenhengen mellom matematikkvansker og lesevansker
Nå skal norske forskere i gang med en stor studie - og de håper mange førsteklasser på Østlandet og Sørvestlandet blir m...
Økt lærertetthet alene er ikke nok for at elevene skal lære mer
Forskningen er tydelig: For at økt lærertetthet skal ha betydning for læring og trivsel blant elever og lærere, må skole...
Har forska på skriveutviklinga hos førsteklassingar – handskrift eller tastatur?
Elevar i første klasse si skriveutvikling blir ikkje påverka om dei lærer å skriva tekstane for hand, eller om dei skriv...
For at elevene skal ha utbytte av leseleksene, er det viktig at lærerne er leksebevisste
Det er to ting som er viktige for at elever på barneskolen skal ha godt utbytte av leseleksa: Tekstene de leser må være ...
Fagbøker fra Lesesenteret
Er du på jakt etter forskningsbasert, relevant og oppdatert kunnskap om lesing og leseopplæring? Her er en oversikt over...
Kartleggingsprøvene i lesing
På desse sidene finn du informasjon om dei nye kartleggingsprøvene i lesing for 1. og 3. trinn, og materiell for å følgj...
Materiell: Veiledet lesing
Det kan være utfordrende å gi hver enkelt elev tilpasset leseopplæring samtidig som du skal ta hensyn til en hel gruppe ...
Hvordan integrere lek i begynneropplæringa
Les hvordan du helt konkret kan legge til rette for lek i skolen i samsvar med skolens rammer og betingelser.
Lærere skal få mer kunnskap om sammenhengen mellom motivasjon og lesing
Forskningsprosjektet Les for meg handler om å vurdere barns lesing mens de leser engasjerende tekster høyt.
Oversikt over småbøker
På denne sida finn du ei oversikt over dei småbøkene som er tilgjengelege på bokmål og nynorsk.
På sporet – et eksempel på tidlig intensiv opplæring i lesing
På Sporet handler om å identifisere elever som er i faresonen for å utvikle lese- og skrivevansker tidlig, og gi dem et ...
Gameplay: På tide å tenke nytt om lesevansker
Vi fanger opp for få elever som står i faresonen for å utvikle lese- og skrivevansker. Målet med Gameplay er å redusere ...
Førsteklassinge kan reflektere og skrive
I denne praksisfortellingen kan du lese hvordan du kan invitere til undring og refleksjon hos de yngste skoleelevene.
Førsteklassing i heimen? Her får du tips!
I heftet "Gi rom for lesing hjemme" finner du råd om lesing til foreldre med barn på 1. trinn.
Ti leseråd til foreldre
Vil du hjelpe barnet ditt med å trene og videreutvikle leseferdighetene sine? Her får du ti gode råd.
Slik kan du bruke apper i leseopplæringa
Da lærer Kirsten Espe tok videreutdanning i lesing, valgte hun å studere hva som kjennetegner en god app for lese- og sk...
Fagartikkel: Jeg kan jo lese!
Elever som strever med lesing har ofte opplevd mange nederlag. Opplevelser av manglende mestring kan i neste omgang påvi...
Tips til gode leseprosjekter i skolen
Gode leseprosjekter i skolen stimulerer elevenes lyst til videre lesing. Her er noen gode råd før dere setter i gang.
Vekk leselysten til guttene!
Unge gutter har ofte lavere leselyst og dårlige leseferdigheter enn jenter. Hvis guttene leser mer, blir de også flinker...
Slik kan du jobbe med fagtekster i naturfag på 2. trinn
Elevene på andre trinn er på ulike stadier i lesingen, men like fullt skal de forholde seg til mange tekster i flere fag...
Boktips til 2. trinn: "Dyrenes skjønnhet" ga refleksjon
Les hvordan andreklassingene og læreren brukte boka "Dyrenes skjønnhet" av Kristin Roskifte til lesing, diskusjon i grup...
Nyskapende bruk av lesespill skal identifisere lese- og skrivevansker hos førsteklassinger
Algoritmer skal lete etter skjulte spor i data fra spillene som kan tyde på at eleven er i fare for å utvikle lese- og s...
Bok i bruk: Hvis det ikke fantes biler av Hilde Hodnefjell
«Viss det ikkje fanst bilar, korleis ville verda sjå ut då? Kva kunne vi brukt alle fartsdumpane, tunnelane og parkering...
Undervisningsopplegg: Slik kan du bruke billedbøker i å jobbe med språket hos flerspråklige elever
Boka "Dragejakten" danner utgangspunkt for dette undervisningsopplegget for flerspråklige elever på 1. trinn.
Svært kompetente lesere
Ikke alle elever med spesielle talenter føler at de får nok stimulans og støtte fra læreren, og det kan være vanskelig å...
Fokus på adjektiv som forarbeid til lesing av bildebok
- et undervisningsopplegg med flerspråklige elever på 2. trinn.
Blogg: La dei eldste elevane lese for dei yngste
Litterære møter på tvers av alder er ein meiningsfull aktivitet som har fordelar både for dei eldste og dei yngste, skri...
Blogg: Bokstavinnlæringen – er det én ting vi glemmer?
"Åja, er det slik det er? Det visste jeg ikke!" 8 år gamle Ida sto fast i leseutviklingen, helt til læreren en dag forkl...
Blogg: Vi må ikke se oss blinde på lesefart
Når man skal vurdere elevers leseferdighet, bør man vurdere andre ting enn hvor raskt de leser, skriver universitetslekt...
Blogg: Sett av tid til elevenes egen lesing!
Lesing på fritiden er én ting, men hva med tid brukt på lesing på skolen? Er vi gode nok til å legge til rette for at al...
Slik lykkes du med leseapper
Hvis elevene skal ha noe igjen for lære å lese-spill, må spillene bli brukt på riktig måte. Her er 6 ting du må huske på...
GraphoGame
Spillet GraphoGame har som mål å lære barna å koble bokstav og bokstavlyd. Det er tilpasset barnets nivå, og kan være et...
App: På Sporet ABC
På Sporet-ABC er utviklet for å fremme bokstavkunnskap, fonemisk bevissthet, lese- og staveferdighet. Appen passer for e...
På Sporet-manualen
Manualen På sporet inneholder instruksjoner til 100 undervisningsøkter og er utarbeidet med tanke på å fremme ferdighete...
Lydbok som redskap for læring
Elever som strever med lesing opplever ofte at det er det så strevsomt å komme seg gjennom en læreboktekst at de sitter ...
Hefte: Leik og læring
Til deg som skal ha lese- og skriveopplæring på 1. trinn! Er du i gang med planlegginga av neste skuleår? Lurer du på ko...