Hopp til hovedinnhold

Unni Synnøve Fuglestad

Universitetslektor

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
OD B-2496
Publications
  • Vitenskapelige publikasjoner
    • Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord; Schulz-Heidorf, Kathrin

      (2017)

      Lærerens betydning for norske elevers leseresultater Hva forteller PIRLS 2016. I: Klar framgang! Leseferdighet på 4. og 5. trinn i et femtenårsperspektiv.

      Universitetsforlaget

      ISBN 9788215030241.

      s.108-131.

      DOI: 10.18261/9788215030258-2017-7

  • Bøker og kapitler
    • Dessingué, Alexandre; Bugge, Hans Erik; Fuglestad, Unni ; Knutsen, Ketil; Normand, Silje Henriette A; Savic, Milica; Wagner, David-Alexandre

      (2018)

      Critical literacies and Awareness in Education 1st year report.

    • Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord; Håland, Anne

      (2017)

      God leseplanlegging.

      Cappelen Damm Akademisk

      ISBN 978-82-02-53392-2.

    • Fuglestad, Unni ; Mossige, Margunn

      (2016)

      Utfordringer og veien videre. I: Utprøving av Språkløyper - Intern rapport på Lesesenteret.

      s.48-53.

    • Fuglestad, Unni

      (2016)

      Språkløyper som utviklingsarbeid. I: Utprøving av Språkløyper - Intern rapport på Lesesenteret.

      s.14-17.

  • Formidling
    • Fuglestad, Unni

      (2019)

      Kommunikasjon, språk og lærende fellesskap i barnehagen. Språkløyper som verktøy for praksisutvikling i Stand kommune.

    • Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord; Aasen, Marit

      (2019)

      Fagfornyelsen og verdigrunnlaget i overordnet del.

    • Fuglestad, Unni ; Birkedal, Inga Kjerstin

      (2019)

      Desentralisert ordning for kompetanseutvikling og partnerskap mellom Nordreisa og Lesesenteret. Inn i LK20.

    • Fuglestad, Unni

      (2019)

      "Språkløyper som støtte i arbeid med lesing, skriving og muntlighet i fag i videregående skole. Å lede praksisutvikling i profesjonsfaglige fellesskap".

    • Fuglestad, Unni

      (2019)

      Å planlegge undervisning- med blikk for lesing.

    • Fuglestad, Unni

      (2019)

      Arbeid i lærende nettverk for å utvikle praksis med språk, lesing og skriving.

    • Fuglestad, Unni

      (2019)

      Strategiutvikling i Larvik.

    • Fuglestad, Unni

      (2019)

      Profesjonelle læringsfellesskap: utforskende og reflekterende praksis.

    • Fuglestad, Unni ; Bakken, Arild Michel

      (2019)

      Å planlegge undervisning - med blikk for elevinvolvering, strategier og muntlighet.

    • Fuglestad, Unni

      (2019)

      Strategiutvikling i Alta.

    • Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord; Rønneberg, Vibeke

      (2019)

      Fagdag: kollegasamtaler og refleksjonsnøkler, lesebestillinger, når lesing blir vanskelig og Språkløyper.

    • Fuglestad, Unni

      (2019)

      Å planlegge undervisning - med blikk for lesing.

    • Fuglestad, Unni

      (2019)

      Å planlegge undervisning - med blikk for lesing og vurdering.

    • Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord; Rønneberg, Vibeke

      (2018)

      Å planlegge undervisning. Læreplanforståelse, planleggingspraksiser og Leseplanleggeren som planleggingsverktøy..

    • Fuglestad, Unni ; Alfsvåg, Trude; Angvik, Stine Aarønes

      (2018)

      Språkløyper som verktøy i språkarbeidet på mellom- og ungdomstrinn.

    • Berge, Ingeborg Margrete; Fuglestad, Unni ; Alfsvåg, Trude

      (2018)

      "Å lese for å lære i fag": Oppstartsamlinger, Språkløyper 2018.

    • Fuglestad, Unni ; Birkedal, Inga Kjerstin; Sandø, Heidi

      (2018)

      Å samarbeide om barn og elevers språk, lesing og skriving - med Språkløyper som verktøy.

    • Fuglestad, Unni ; Gjestsen, Åse Kathrine; Birkedal, Inga Kjerstin

      (2018)

      Språkkommunearbeid - for eier, leder og PPT.

    • Fuglestad, Unni ; Birkedal, Inga Kjerstin

      (2018)

      Planleggingsdag for Kviteseid: utvikling av profesjonelle læringsfellesskap, skoleutvikling og endring, å planlegge undervisning, elever som strever med lesing.

    • Fuglestad, Unni

      (2018)

      Språkløyper som støtte i vidare FYR-arbeid lokalt.

    • Fuglestad, Unni ; Berge, Ingeborg Margrete

      (2018)

      Lesestrategier i alle fag - middel, ikke mål.

    • Fuglestad, Unni

      (2018)

      Å samarbeide om elevers språk, lesing og skriving - med Språkløyper som verktøy.

    • Fuglestad, Unni

      (2018)

      Profesjonsfellesskap, praksisutvikling og god leseopplæring.

    • Fuglestad, Unni

      (2018)

      Arbeid med Språkløyper i Strand kommune.

    • Fuglestad, Unni

      (2018)

      Lærende møter - vegen vidare .

    • Fuglestad, Unni ; Myran, Iris Hansson; Sandø, Heidi

      (2018)

      Språkarbeid i barnehage og skule.

    • Fuglestad, Unni ; Myran, Iris Hansson; Sandø, Heidi

      (2018)

      Språkarbeid i barnehage og skole.

    • Fuglestad, Unni

      (2018)

      Veien videre - bærekraft i språkkommunearbeidet: den utforskende og reflekterende samtalen..

    • Fuglestad, Unni

      (2018)

      Introduksjon til pulje 3, Lesesenterets og Skrivesenterets rolle i språkkommunearbeidet.

    • Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord; Rønneberg, Vibeke

      (2018)

      Hvordan kan vi støtte elevenes leseutvikling i alle fag?.

    • Fuglestad, Unni

      (2017)

      Språkløyper – lærende fellesskap og praksisutvikling innen lesing og skriving ved bruk av online faglige utviklingsressurser.

    • Fuglestad, Unni

      (2017)

      Språkløyper - hva og hvordan?.

    • Fuglestad, Unni

      (2017)

      Literacy i samfunnsfaga. God planlegging av lesing, skriving og munnlegheit i samfunnsfaga..

    • Fuglestad, Unni

      (2017)

      Språkarbeid i Fjell.

    • Fuglestad, Unni ; Myran, Iris Hansson

      (2017)

      Å samarbeide om barn og elevers språk, lesing og skriving - med Språkløyper som verktøy.

    • Fuglestad, Unni

      (2017)

      Kva er Språkløyper og språkkommunar?.

    • Fuglestad, Unni

      (2017)

      Språkløyper som lokal kompetanseutvikling.

    • Fuglestad, Unni ; Borgersen, Anne

      (2017)

      Fagfornyelse, profesjonsfellesskap og skoleutvikling.

    • Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord

      (2017)

      Undervisningsplanlegging og lesing.

    • Fuglestad, Unni

      (2017)

      Språkløyper – et løft for språk, lesing og skriving.

    • Fuglestad, Unni

      (2017)

      Hva sier de nye styringsdokumentene om profesjonsutvikling?.

    • Fuglestad, Unni ; Birkedal, Inga Kjerstin

      (2017)

      Hva med guttene....

    • Fuglestad, Unni

      (2017)

      God lese- og skriveplanlegging.

    • Birkedal, Inga Kjerstin; Billington, Mary Genevieve; Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord; Mossige, Margunn

      (2017)

      Modeller og Modaliteter; muligheter og utfordringer ved utforming av nettbasert kompetanseutvikling.

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni

      (2017)

      Hva styrer læreres beslutninger når de planlegger for fagspesifikk lesing og skriving?.

    • Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord

      (2017)

      Lærerens betydning for norske elevers resultater - hva forteller PIRLS 2016?.

    • Fuglestad, Unni ; Alfsvåg, Trude

      (2016)

      Lesing som grunnleggende ferdighet.

    • Fuglestad, Unni ; Sædberg, Leif Tore

      (2016)

      Derfor er Språkløyper nyttig i ungdomsskule og vidaregåande.

    • Fuglestad, Unni ; Berge, Ingeborg Margrete; Sædberg, Leif Tore

      (2016)

      Å jobba med læringsutvikling er ingen quick fix, men er nyttig på lang sikt.

    • Fuglestad, Unni

      (2016)

      God leseopplæring.

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni

      (2016)

      Pedagogisk bruk av nasjonale prøver i lesing.

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni ; Nielsen, Ingrid

      (2016)

      Satsingsområdet lesing.

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni

      (2016)

      Leseplanleggeren og dybdelæring.

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni

      (2016)

      Undervisningsplanlegging og lesing.

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni

      (2016)

      Lesing som grunnleggende ferdighet.

    • Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord

      (2016)

      Pedagogisk bruk av nasjonale prøver.

    • Fuglestad, Unni

      (2016)

      Lesing som grunnleggjande ferdigheit.

    • Fuglestad, Unni ; Lønnum, Marthe

      (2016)

      God lese- og skriveopplæring i Drammen.

    • Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord

      (2016)

      Undervisningsplanlegging og lesing.

    • Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord

      (2016)

      Pedagogisk bruk av nasjonale prøver i lesing.

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni

      (2016)

      Lesing som grunnleggende ferdighet.

    • Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord

      (2016)

      Lesing som grunnleggende ferdighet.

    • Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord

      (2016)

      Lesing som grunnleggende ferdighet.

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni

      (2016)

      Pedagogisk bruk av nasjonale prøver.

    • Fuglestad, Unni

      (2016)

      Introduksjon til Språkløyper, Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving 2016-2019.

    • Fuglestad, Unni

      (2016)

      Leder og eiers rolle i Språkløyper.

    • Fuglestad, Unni

      (2016)

      Hvordan lykkes med Språkløyper? - planlegging, organisering og arbeid på egen skole.

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni Synnøve

      (2015)

      Helhetlig undervisningsplanlegging der elevene får bruke det de har lest på fagrelevante måter.

    • Fuglestad, Unni Synnøve; Hoem, Toril Frafjord

      (2015)

      Helhetlig undervisningsplanlegging der elevene får bruke det de har lest på fagrelevante måter..

    • Fuglestad, Unni ; Myran, Iris Hansson

      (2015)

      Støtte til språkkommuner fra Lesesenteret og Skrivesenteret.

    • Fuglestad, Unni Synnøve

      (2015)

      Språkløyper som skolebasert kompetanseutvikling.

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni Synnøve

      (2015)

      Lesing som grunnleggende ferdighet.

    • Fuglestad, Unni Synnøve; Hoem, Toril Frafjord

      (2015)

      Lesing som grunnleggende ferdighet.

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni Synnøve

      (2015)

      Lesing som grunnleggende ferdighet.

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni Synnøve

      (2015)

      Pedagogisk bruk av nasjonale prøver.

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni Synnøve

      (2015)

      Pedagogisk bruk av nasjonale prøver.

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni Synnøve

      (2015)

      Pedagogisk bruk av nasjonale prøver.

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni Synnøve; Nielsen, Ingrid

      (2015)

      Satsingsområde LESING.

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni Synnøve

      (2015)

      Kva er god leseopplæring?.

    • Fuglestad, Unni Synnøve

      (2015)

      Språkløyper som skolebasert kompetanseutvikling.

    • Fuglestad, Unni

      (2015)

      Å lesa i samfunnskunnskap.

      UDIR - Ungdomsskole i Utvikling

    • Fuglestad, Unni Synnøve; Hoem, Toril Frafjord

      (2015)

      Lesing som grunnleggende ferdighet.

    • Fuglestad, Unni Synnøve; Hoem, Toril Frafjord

      (2015)

      Lesing som grunnleggende ferdighet.

  • Kunstnerisk produksjon
    • Berge, Ingeborg Margrete; Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni

      (2019)

      Undervisningsplanlegging, Språkløyper.

    • Fuglestad, Unni ; Angvik, Stine Aarønes; Alfsvåg, Trude; Staurseth, Hanne Egenæs; Mørk, Peter

      (2019)

      Lesing, skriving og munnlegheit i samfunnsfaga. (Kompetanseutviklingspakke i fagspesifikk lesing og skriving for ungdomstrinn og vidergående).

    • Fuglestad, Unni ; Toft, Trond Egil

      (2019)

      Oppgåver som kan støtte utvikling av tekstkompetanse (plakat).

    • Fuglestad, Unni

      (2019)

      Å utvikla tekstkompetanse (fagtekst).

    • Berge, Ingeborg Margrete; Fuglestad, Unni ; Toft, Trond Egil

      (2019)

      "God leseopplæring: Undervegs i lesinga".

    • Fuglestad, Unni

      (2019)

      Korleis kan leseplanleggjaren brukast som eit didaktisk verktøy i undervisningsplanlegginga?.

    • Fuglestad, Unni

      (2019)

      God leseopplæring med gode (lese)lærarar.

    • Angvik, Stine Aarønes; Alfsvåg, Trude; Fuglestad, Unni ; Staurseth, Hanne Egenæs; Mørk, Peter; Skartveit, Bente Stausland

      (2018)

      Lesing, skriving og munnlegheit i samfunnsfaga. Pakke i Språkløyper..

    • Berge, Ingeborg Margrete; Fuglestad, Unni

      (2017)

      "Fellestrekk ved leseopplæringa til dyktige lærarar.".

    • Berge, Ingeborg Margrete; Fuglestad, Unni

      (2017)

      "Elevstemmer om engasjement" (God leseopplæring).

    • Fuglestad, Unni

      (2017)

      Kjenneteikn på ein god lesar (God leseopplæring).

    • Berge, Ingeborg Margrete; Njå, Morten; Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni ; Aasen, Marit; Mørk, Peter; Lorentzen, Vibeke; Kringstad, Trude; Lønnum, Marthe

      (2016)

      Å være lese- og skrivelærer - Introduksjonspakke i Språkløyper.no.

    • Berge, Ingeborg Margrete; Fuglestad, Unni ; Filbrandt, Elisabeth Rege; Karlsen, Anne Mette Færøyvik; Rongved, Elisabeth

      (2016)

      "Den viktige tilgangen til språket" - Språkløyper.

  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway