Disputas: Høyere ordens tenkeferdigheter i barnehagen

Tirsdag 12. mars kl. 09:00 - Onsdag 13. mars kl. 12:00,
Kjølv Egelands hus,
E-164.

En ny doktorgrad trekker frem tre ting som kan være særlig viktige for at barns skal utvikle sine evner innen høyere ordens tekning: matematikk, kodeleker og støtte fra voksne.

Publisert Sist oppdatert

Et barn leker med konkreter
Bruk av ting man finner i naturen kan brukes for å lære barn matematikk. Foto: Mari Løvås.

Tirsdag 12. mars og onsdag 13. mars 2024 kl. 09:00 vil Enrico Pollarolo, ph.d.-kandidat ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, disputere for graden Philosophiae doctor ved Universitetet i Stavanger.

Les også nyhetsartikkel om doktorgraden her

Det blir prøveforelesning i Kjølv Egelands hus, E-164, tirsdag 12. mars fra kl. 09.00, men det vil også være mulig å delta digitalt via denne Zoom-lenken. Bruk følgende informasjon Møte ID: 690 2525 9000/ Passord: 807806.

Tema for prøveforelesningen er: “What teaching strategies effectively promote ECE children’s critical and higher-order thinking, and what role do cultural and contextual factors play”

Selve disputasen blir i Kjølv Egelands hus E-164 onsdag 13. mars fra kl. 09.00. Disputasen kan man også følge via denne Zoom-lenken. Møte ID: 671 0443 7404/ Passord: 584390. Enrico Pollarolo vil forsvare avhandlingen: «Higher-Order Thinking in Early Childhood Education and Care»

Avhandlingen finner du elektronisk tilgjengelig her

Bedømmelseskomiteen består av:
Førsteamanuensis Nigel Calder, University of Waikato, New Zealand
Professor Hanna Palmér, Linnéuniversitetet, Sverige
Professor Thomas Moser, Læringsmiljøsenteret, Universitetet i Stavanger

Veiledere og leder av disputas:
Hovedveileder: Professor Natalia Kucirkova, Læringsmiljøsenteret, UiS
Medveiledere: Professor Ingunn Størksen, Læringsmiljøsenteret og førsteamanuensis Tuula Helka Skarstein, institutt for barnehagelærerutdanning, UiS
Leder av disputasen: Dag Jostein Nordaker, senterleder ved Læringsmiljøsenteret, UiS