Veilederteam som del av profesjonsutvikling

Blir veiledningen av studenter bedre hvis den ivaretas av et team heller enn en enkelt praksislærer? Det prøver dette samarbeidsprosjektet å finne ut av.

Gruppe med veiledere og studenter rundt et bord i et klasserom.
Veiledere og studenter på Lunde skole. Foto: Christine Urdal.
  • Prosjekt: Veilederteam som del av profesjonsutvikling og utviklende partnerskap i lærerutdanning
  • Prosjektledere: Jorunn Thortveit og Mette Irene Hvalby, UiS

I arbeidet med å få brakt ulike kunnskapskulturer sammen på måter som kan fornye og styrke lærerens profesjonsutvikling har Lunde skole valgt å prøve ut en ny veiledermodell der praksislærere på samme trinn fungerer som et veilederteam for en gruppe studenter i praksis fra grunnskolelærerutdanningen (GLU).  Veilederteamet består av både erfarne og nyutdannede praksislærere.

Etter planen ønsker forskerne å undersøke muligheter og betingelser for utvikling av gjensidig læring i prosjektet. Lærere som er erfarne praksislærere skal delta i teamene sammen med de som er ferskere i rollen. Dette medfører nye veilederroller og nye veiledningssituasjoner for studentene. Samtidig vil prosjektet utforske hvordan ordningen kan styrke både fagmiljøet for praksislærere på skolen og den enkelte praksislærer i rollen som veileder.

Les mer om dette interessante prosjektet i artikkel publisert i Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk (2022) med tittelen "Det er en fremmed tanke å skulle ha studentene for seg selv" - om veilederteam i lærerutdanningenes praksisstudium.