Velferdsuniversitetet: fagseminar om institusjonell etnografi

Fredag 12. april 2024 kl. 10:15-13:00,
Kjølv Egelandshus, Dataverkstedet,
KE A-259.

Nettverk for velferdsforskning inviterer til fagseminar om institusjonell etnografi med Ann Christin Eklund Nilsen!

Poster seminar fra velferdsuniversitetet

Professor Ann Christin Eklund Nilsen (UiA) er en av de fremste forskerne i Norden innenfor institusjonell etnografi.

Den 12. april kommer hun til UiS for å gi en introduksjon til institusjonell etnografi som sosiologi og som en fremgangsmåte for forskning innenfor velferdsfeltet.

Stadig flere forskere har fått interesse for institusjonell etnografi som forskningsorientering og utforskningsmetodologi. Tilnærmingen er utviklet av den canadiske sosiologen Dorothy Smith, og er beskrevet som en "sosiologi for folk".

Seminaret er åpent og gratis for alle som er interessert i å lære mer om institusjonell etnografi.

Sted: Kjølv Egelandshus, Dataverkstedet (KE A-259)

Tid: 12. april kl 10:15-13:00.

Mer informasjon finner du her!

For de som ønsker å lese mer om metoden, kan følgende litteratur anbefales:

• Nilsen, A.C.E og J.P. Breimo (2023). Institusjonell etnografi. En innføring. Universitetsforlaget
  • Magnussen, M-L og A.C.E. Nilsen (red.) (2023): Erfaringer med institusjonell etnografi. Cappelen Damm Akademisk
  • Smith, D. E. (2005). Institutional Ethnography: A Sociology for People. AltaMira Press.
  • Smith, D. E. & Griffith, A. (2022). Simply Institutional Ethnography. Creating a Sociology for People. University of Toronto Press
  • Widerberg, K. (red.). (2015). I hjertet av velferdsstaten. En invitasjon til institusjonell etnografi. Cappelen Damm akademisk.