Data- og spillveileder for lærere

Har du lyst til å bruke data- og videospill i undervisning, men er usikker på hvilke spill som egner seg? Og kanskje ønsker du å se hvilke spill som passer i ulike fag, aldersgrupper og kompetansemål? La data- og spillveilederen for lærere hjelpe deg.

spillkontroller med tekst som forteller at dette er omslaget til en veileder for lærere med tanke på bruk av spill i skolesammenheng

Didaktisk Digitalt Verksted (DDV) lanserte tidlig i 2022 Data- og videospillveilederen for lærere. Nå er en ny og oppdatert utgave ute, som kan lastes ned herfra. Prosjektleder i DDV, Paolo Scarbocci, kan fortelle at mange vil bruke data- og videospill, men unngår det grunnet usikkerhet:

- Tilbakemeldingene fra lærere ute i klasserommene tyder på at flere lærere kunne tenkt seg å ta i bruk data- og videospill, men er usikre på hvilke spill som finnes og hvilke de bør velge. Flere mangler også egen erfaring med å spille, og lar det stoppe dem.

Kjøp en trykt versjon av Data- og spillveileder for lærere

Målet med Data- og videospillveilederen for lærere er at det skal kunne fungere som et lavterskelverktøy som kan slås opp når undervisningen skal planlegges. Den skal også være for dem som aldri har brukt eller prøvd et data- eller videospill selv, men vil benytte det i undervisningen. Veilederen er hovedsakelig utarbeidet av ansatte lærerstudenter i DDV.

- Veilederen inneholder en rekke data- og videospill som vi mener egner seg i klasserommet, og har fokus på å gjøre terskelen for bruk i undervisningen lavere. I tillegg til informasjon om spillene og spillplattformen, er spillene derfor også merket med anbefalt aldersgruppe, fag og kompetansemål.

Den første veilederen ble lansert gjennom en livestream, hvor det ble trukket frem noen eksempler på hvordan den kan tas i bruk. Se livestreamen her.

Veilederen vil være under stadig utvikling, og nye versjoner vil publiseres etter hvert. Slik vil den holdes oppdatert, etter hvert inneholde enda flere spill og tilpasses ut fra tilbakemeldinger.

- Forhåpentligvis kan slike veiledere hjelpe med å gjøre lærernes verktøykasse enda bredere, og gi flere muligheter til å skape variert og interaktiv undervisning, avslutter Paolo.

Lanseringen viser eksempler på hvordan veilederen kan brukes.