Mentorprogram gjorde Bethina helt sikker på karrierevalget

Studenter fra Norsk hotellhøgskole har i ti år blitt spilt gode av personlige mentorer fra bransjen. For Bethina Gjersaas ga programmet henne en bekreftelse på at hun har valgt riktig retning.

Hotelledelsesstudent Bethina Gjersaas takker mentorprogrammet ved Norsk hotellhøgskole for at hun nå vet at hun har valgt riktig karrierevei. Her med diplomet etter fullført program. Foto: privat.

– Jeg har fått mange gode råd og tips jeg vil ta med meg videre i livet, jeg har lært å kjenne meg selv og blitt sikker på at jeg har valgt den retningen jeg vil gå, sier Gjersaas.

– Krever egeninnsats

Hun er blant de 147 studentene ved Norsk hotellhøgskole som de siste ti årene har fått en-til-en-oppfølging av en dedikert mentor fra bransjen. Masterstudenter på første året og bachelorstudenter på andre året kan søke seg inn på programmet, som har oppstart hver høst. De som tas opp, får tildelt en egen mentor som i et helt år gir dem råd og veiledning om temaer studentene selv bestemmer.

– Jeg anbefaler absolutt andre til å søke på programmet, sier Gjersaas.

Hun oppfordrer kommende deltakere til å legge ned en solid egeninnsats for å få fullt utbytte av programmet.

– Man må være klar over at det ligger mye arbeid bak. Det er ikke slik at mentorene kommer og svarer på spørsmål og bare forteller deg hva du skal gjøre – de stiller heller spørsmål tilbake om hvorfor du tenker slik du gjør. For å utvikle deg, må du sette av tid, gå på kurs på kveldstid og legge ned en innsats, sier Gjersaas.

Ærlig på godt og vondt

Knut Berg har vært mentor på Norsk hotellhøgskoles mentorprogram i ti år. Foto: privat.

Knut Berg, nåværende daglig leder og eier av Nexth Hospitality og tidligere hotelldirektør i Clarion-kjeden, har vært med som mentor helt fra begynnelsen.

– Det er veldig kjekt å være til nytte, og det føles meningsfylt å få spille noen andre gode, sier han.

Han skulle ønske det fantes et liknende program da han selv studerte hotellfag.

– Som ung er det ikke alltid godt å vite hva man vil, da er det godt å få ærlige tilbakemeldinger på hva man er god på og hva man ikke er så god på. I samtalene kommer vi tett innpå dem, og jeg personlig er veldig ærlig med dem på godt og vondt, forteller Berg.

Tid for å planlegge de neste ti årene

Førsteamanuensis Åse Helene Bakkevig Dagsland har hatt ansvar for mentorprogrammet siden 2013.

Hun ser på tiårsjubileet som en gyllen mulighet for evaluering og planlegging av veien videre.

– Nå er det viktig å sette oss ned og tenke over hvordan de neste ti årene skal bli. Skal vil gjøre det på samme måte? Skal vi endre noe? Det er et fint tidspunkt for ettertanke og å tenke på hvordan vi skal gå videre. Men at det skal videre, er i alle fall helt sikkert, sier hun.

Tekst: Live Kolstad Kvalsvik