MENY

2,5 millioner kroner til dramaprosjekt

Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø ved Institutt for allmennlærerutdanning og spesialpedagogikk har fått 2,5 millioner kroner fra Norges Forskningsråd til forskning på kreativ undervisning.

Pengene går til prosjektet ”Drama and Creative Aesthetic Learning Strategies to Strenghten the Teaching- and Learning Processes within and across School Subjects”.

Prosjektet er en del av Forskningsrådets program "Praksisrettet FoU for barnehage, grunnopplæring og lærerutdanning".

Praksisrettet forskning
Sæbø har jobbet med praksisrettet forskning i flere år og har stor tro på drama som undervisnings- og læringsform i skolen. I et intervju med UniverS i fjor uttalte hun:

- Jeg ønsker å studere drama som undervisnings- og læringsform. Forskning viser at det er for lite variasjon i undervisnings- og læringsformene i skolen i dag. Lærelyst og motivasjon er et problem som mange elever sliter med.

Internasjonal del
Prosjektet varer fra 2007 til 2009 og har både en nasjonal og internasjonal del.

Det nasjonale arbeidet vil skje i samarbeid med forskere fra Høgskolen i Nesna, mens det internasjonale baserer seg på et samarbeid med forskere fra Canada, Arizona og Jamaica.