MENY

Ble løpsdronning med lite intervalltrening

Grete Waitz vant 48 av 50 konkurranser på ett år og trente intervall bare én gang i uken. – Det viktigste er ikke om du trener intervall eller ikke, men at du har treninger med høy nok puls, sier forsker Leif Inge Tjelta, som har fått låne treningsdagbøkene til løpslegenden.

UNIKT LØPSTALENT : Grete Waitz vant alt fra 800-meter til maraton i samme sesong, noe som er unikt. Her vinner hun i 1986 New York Maraton for åttende gang. Foto: NTB Scanpix/Dag Bæverfjord UNIKT LØPSTALENT : Grete Waitz vant alt fra 800-meter til maraton i samme sesong, noe som er unikt. Her vinner hun i 1986 New York Maraton for åttende gang. Foto: NTB Scanpix/Dag Bæverfjord

Eksperter har trukket fram intervalltrening som selve nøkkelen til god kondis. Denne typen trening kan være et godt middel for å komme opp i høy nok puls.

Andre typer trening som gir samme puls, vil imidlertid gi like gode resultater, ifølge Leif Inge Tjelta, dosent i idrett ved Universitetet i Stavanger.

– Mange idrettsutøvere foretrekker å bruke intervalltrening for å komme opp i 85 til 90 prosent av makspuls. Grete Waitz kom opp i denne pulsen uten å løpe intervall. Hun foretrakk å løpe raskt hele tiden og bli ferdig med det, sier Tjelta.

– I tillegg til å ha treninger med høy nok puls er det viktig å trene variert og ha dager med treninger som er roligere, fortsetter han.

Tjelta har gjort et kasusstudium av treningen til Grete Waitz sammen med Espen Tønnessen, fagsjef for trening ved Olympiatoppen og Eystein Enoksen, professor ved Norges idrettshøgskole.

Våren 2011 sendte Grete Waitz treningsdagbøkene sine til Tjelta.

Sammen med intervjuer av Grete og ektemann og trener Jack Waitz har dagbøkene dannet grunnlag for artikkelen «A Case Study of the Training of Nine Times New York Marathon Winner Grete Waitz».

Artikkelen kommer på trykk i International Journal of Sports Science & Coaching i januar 2014.

 

Mye terskeltrening

 

Pulsklokke fantes ikke da Grete Waitz var toppidrettsutøver. Pulsen hennes er beregnet ut ifra tid
og løpt distanse.

– Grete var veldig glad i å løpe langt. Det var ikke bevisst at vi trente lite intervall, forteller
Jack Waitz.

– Hun drev ganske mye med terskeltrening. Den gangen var det ikke like mye oppmerksomhet
rundt det som nå, sier Waitz.

Terskeltrening er trening der pulsen ligger opp mot det intensitetsnivået hvor kroppens melkesyrenivå holder seg konstant.

Den høyeste farten du greier å opprettholde i omtrent en time, tilsvarer terskelfart.

 

Det beste året

 

I perioden 1978 til 1979 deltok Grete Waitz i 50 konkurranser og vant 48 av dem.

I artikkelen konsentrerer Tjelta, Enoksen og Tønnessen seg om treningen hennes gjennom dette året.

Waitz sprang da mellom 119 og 132 kilometer i uken. Treningen bestod av to daglige turer med sammenhengende løping og med relativt høy intensivitet, det vil si sjelden over fire minutter per kilometer.

Waitz hadde få treninger med lange intervaller, men trente intensive korte intervaller og sprinttrening en gang i uken.

Hun deltok i konkurranser omtrent en gang per uke. Den beste prestasjonen hennes i sesongen 1978 til 1979 var 3 000 meter på 8.31,75, som fremdeles er nordisk rekord.


Tekst: Ida Gudjonsson

Leif Inge Tjelta

OVERRASKENDE: Fra 1978 til 1979 løp Grete Waitz mellom 119 og 132 kilometer i uken. – Med tanke på resultatene hennes er nok det mange færre kilometer enn de fleste ville trodd, sier Leif Inge Tjelta, som har studert Waitz’ treningsdagbøker. (Foto: Asbjørn Jensen)