MENY

Fra 0 til 100 på 3 sekunder

Årets bilmodell fra studentforeningen ION Racing er presentert! Den elektriske bilen har fått navnet BALDR og kan gå fra 0–100 km/t på bare 3 sekunder.

Årets lag består av 50 medlemmer med studenter fra mange ulike felt som økonomi, reiseliv og ingeniørstudier. Årets lag består av 50 medlemmer med studenter fra mange ulike felt som økonomi, reiseliv og ingeniørstudier.

Det var en stolt studentgjeng som presenterte årets bil under avdukingen i Kjell Arholms Hus. Student Vegard Bror Tordal forteller at han og resten av teamet gleder seg til å vise hva de har jobbet med de siste ni månedene.

– Dette prosjektet er utrolig krevende. Det tar mye tid, er veldig dyrt og det er også ganske vanskelig. Studenter får rom til å prøve sine egne ideer, til å feile, til å lære av sine feil og til å bygge erfaringer før de skal ut i arbeidslivet, sier Tordal.

Årets lag

Årets lag består av 50 medlemmer med studenter fra mange ulike felt som økonomi, reiseliv og ingeniørstudier. Til felles har de en lidenskap for å bygge bil, og for å delta på prosjektarbeid.

– Laget har vist en utrolig arbeidsinnsats. De hjelper hverandre og jobber hardt for å nå et felles mål. Målet har vært å lage en bil som fungerer og som vi er stolt av, forteller Tordal. 

Klar for konkurranse

ION Racing skal delta i Formula Student som er verdens største studentkonkurranse. Dette blir arrangert i Silverstone i England hvert år, hvor flere hundre lag fra hele verden deltar.

I tillegg skal de for første gang, som ett av 28 elektriske lag, delta på den prestisjetunge konkurransen Formula Student Nederland med prosjektleder Erik B. Bruns i spissen.

– På disse konkurransene får vi målt ferdighetsnivået vårt opp mot resten av verden, men vi får også delt erfaringer og ideer, sier Bruns som går tredje året på maskiningeniør ved UiS.

Målet er ikke å vinne – men å lære

Mange av ION Racing-medlemmene kommer rett fra videregående, og har ikke tidligere erfaringer i slik praktisk prosjektarbeid. ION gir muligheten til å lære gjennom praktisk arbeid. Det er en krevende prosess preget av prøving og feiling.

– I motsetning til formel 1 og Formel e-lag er vi her for å lære. Vi bygger ikke bil fordi det er noe vi kan, eller fordi det er noe vi er spesielt flinke til. Vi bygger bil for å bli de beste ingeniørene, markedsførerne, prosjektlederne og lagspillerne vi kan bli, sier Burns.

Fra problem til utfordring

Prosessen har tatt studentene gjennom all mulige konsepter til samtlige deler på bilen. Først valgte de de beste løsningene med tanke på hovedkonseptet, deretter designet, simulerte og produserte det som til slutt ble en funksjonell racerbil.

– Det høres kanskje enkelt ut, men det er det ikke. Er det én ting jeg kan love, er det at etter et år på ION-prosjektet så endrer problemet seg. Det er ikke lengre et problem, det er en utfordring. ION bygger ikke bare bil, vi skaper problemløsere, sier Burns.

Tekst: Ida Løkås