MENY

Lær matematikk av skogen

Visste du at du kan måle høyden på et tre ved hjelp av en kvist? Eller at du kan teste ut Fibonaccis tallrekke ved å se på en furukongle? Utematematikk kan hjelpe flere til å få grep om matematikk.

Trær Naturen kan lære deg mye om matematikk. (Illustrasjonsfoto)

Utematematikk er en pedagogisk metode hvor elever oppdager matematiske fenomen ved å gjøre oppgaver i naturen. Via diskusjoner knyttes oppdagelsene til matematikken. 

Målet er at elevene skal få en grunnleggende forståelse av matematiske fenomener.

Mål høyden på et tre

Utematematikk kan brukes til mye. Slik kan du for eksempel måle høyden på et tre ved hjelp av en halv meter lang, rett kvist. 

Lag et merke A på kvisten, 30 centimeter fra toppen og et merke B 3 centimeter over det første merket.

Stå så et stykke unna og sikt på treet mens du holder pinnen på strak arm. Finn stedet der siktelinjen fra toppen av kvisten treffer toppen av treet samtidig som siktelinjen fra A treffer roten på treet.

Stå på samme sted og sikt langs B. Be en medhjelper finne punktet hvor siktelinjen treffer trestammen. Marker dette punktet og mål avstanden ned til bakken. Denne avstanden er en tiendedel av høyden på treet. Gang med ti, og du har høyden på treet.

– Verden består av matematiske fenomen

Universitetslektor Inge Christ ved Universitetet i Stavanger ivrer for å ta matematikken med ut. 

Han er også med i EU-nettverket Fibonacci hvor deltakerne utveksler erfaringer innen utematematikk for å finne de beste metodene for å formidle praktisk matematikk.

– Alt er i bunn og grunn matematikk. Hele verden består av matematiske fenomen. Men for å få studentene og elever til å skjønne det, må vi begynne med det konkrete, sier Christ.

Fibonaccis tallrekke

Plukker du opp en kongle, kan du se tallrekken som den italienske middelaldermatematikeren Fibonacci er kjent for. Skjellene i konglen danner regelmessige spiraler. Noen dreier mot venstre og noen mot høyre.

Teller du skjellene på hvert nivå, vil du se at de følger Fibonaccis tallrekke «1,1,2,3,5,8,13,21…», der hvert nytt tall er summen av de to foregående. 

Mye i naturen, blant annet blomstenes kronblader, følger denne tallrekken.

Visualisering er kjernen

Christ har lang erfaring i å undervise lærerstudenter ved Universitetet i Stavanger i utematematikk.

– Jeg har veldig god erfaring med at lærerstudenter raskt skjønner dette poenget og deretter går ut i skolen og leker matematikken inn i elevene. Det er viktig å gjøre det så enkelt at alle henger med, og samtidig så spennende at også de som kan en del, synes det er kjekt, sier Inge Christ.

Å se ting i praksis og å visualisere er kjernen i utematematikk.

– Hjernen lagrer mye lettere bilder enn tekst. Det må vi benytte oss av når vi skal formidle et fag mange synes er teoretisk og vanskelig, sier Inge Christ.

Lag historier rundt formler

Christ mener alt i matematikken kan visualiseres. Også formler.

– En enkel metode for å lære matematiske formler er å lage en historie rundt leddene i formelen. Jo villere og mer usannsynlig du gjør historien, desto bedre. Da blir den lettere å huske, sier han.

Tekst: Elin Nyberg

 

Inge Christ

Universitetslektor Inge Christ oppfordrer til å dra ut i naturen for å lære matematikk.