MENY

Lærerstudenter med en arkitekt i magen

Naturfag med emnet ”teknologi og design” er et populært fag blant lærerstudentene. Da kan de hente fram arkitekten i seg og lage en modell av sitt eget drømmehus.

Marit Fisketjøn, Monica Ims og Kirsten Espe går sitt fjerde år på allmennlærerstudiet og har ett års fordypningskurs i naturfag. Det liker de godt. Spesielt når de får i oppgave å designe et hus for 2020.

– Det tok litt av. Vi ble veldig ivrige, sier studentene som til sammen har brukt over 200 timer på oppgaven. Tolv undervisningstimer. Resten pur arbeidsglede!

De sju husmodellene kan beskues i foajeen på Hagbart Line-huset.

Populært med naturfag
Det er andre år på rad at universitetslektor Inge Christ gir naturfagstudentene oppgaven å lage et hus for framtiden i målestokk 1:20. Emnet ”teknologi og design” på naturfaglig fordypning er svært populært.

– Det er kø for å komme inn på naturfaglig fordypning, som er et årsstudium i det fjerde studieåret. Over 30 prosent av studentene ønsker å ta faget, sier universitetslektoren som kombinerer en rekke fag som matte, fysikk og forming når han underviser i emnet.

– Kreativitet er den egenskapen studentene ikke alltid er klar over at de besitter, men det er den egenskapen de utvikler gjennom et slikt prosjekt. Min ærbødige påstand er at alle har kreative evner som de under gitte betingelser kan utfolde og eksponere ved hjelp av veiledning, sier Inge Christ.

Laget drømmehuset
Sju grupper har laget hver sin husmodell for 2020. Gruppene har valgt å lage forskjellig typer hus. Kirsten Espe, Marit Fisketjøn, Monica Ims og Susanne Rodvelt Haugland valgte å lage et lavenergihus. De gikk grundig inn for oppgaven, og har laget et funkishus med vinduer orientert mot sola som gir gratis solvarme, superisolerte vinduer og ekstra isolasjon i tak og vegger. Huset har vannbasert varmepumpe og vannbåren varme i gulv.

– Dette er et moderne hus for framtiden med et eget teknisk rom, sier Monica Ims, som påpeker at alt materialet de har brukt er gjenbruksmateriale. Gamle bokhyller og persienner er tatt i bruk.

– Vi har en entusiastisk lærer som er flink til å lære oss metoder som vi kan bruke seinere når vi skal ut i skolen. Dette var veldig artig og lærerikt. Vi har lært hvordan et hus er oppbygd, sier Kirsten Espe. Hun har sammen med resten av gruppa lest byggforskrifter og satt seg inn i byggteknisk terminologi.

– Dette har vekket arkitekten i oss. Vi har laget vårt eget drømmehus, sier studentene. Nå skal de trekke lodd om hvem som skal få med seg modellen hjem.

God metode for læring
– Meningen er ikke at de framtidige lærerne skal bli arkitekter, men at de skal få en god metode for å lære barn og unge forskjellige fagdisipliner i ett og samme prosjekt, sier universitetslektoren.

Han får puttet inn en rekke fagdisipliner som naturfag, matte og forming i dette tverrfaglige husmodell-prosjektet.
– Jeg mener dette gir studentene stor kompetanse innen naturfag, som er ett av de fagene lærerstudentene skal undervise i, sier Christ.

Les mer om lærerutdanninger ved UiS