MENY

Skaperglede med hjelp fra fremtidens lærere

Elever ved Bore ungdomsskole var i forrige uke gründere for en dag. Ideene deres ble til med god hjelp fra fremtidens lærere.

Vi er i gymsalen på Bore ungdomsskole, der nærmere 70 elever i grupper jobber iherdig. Pappbiter limes, det fargelegges og teipes for å komme i mål med en oppgave som de har brukt nesten hele skoledagen på. Det handler om å utvikle konsepter som kan gi mer fysisk aktivitet i skoledagen. Elevene har samarbeidet for å løse gitte utfordringer på en kreativ måte. En gjenganger denne dagen er konsepter som går ut på at elevene først skal bevege seg og deretter premieres i form av å se film eller spille dataspill. Eller hva med lekesefri i én uke hvis du klarer å samle nok gympoeng?

Pilotprosjekt
Gründercampen på Bore var et pilotprosjekt med tanke på rekruttering til lærerutdanningen, og den første av sitt slag i Rogaland. Prosjektet ble gjennomført i praksisperioden til lærerstudentene ved årsstudiet i idrett ved UiS. Sammen med lærerstudentene deltok fire elever fra St. Olav videregående skole som vurderer å bli lærere. Bak prosjektet står RogalandsGNISTen i samarbeid med Ungt Entreprenørskap Rogaland, UiS, Rogaland Fylkeskommune og NHO.

Over tre dager fikk UiS-studentene sammen med fire elever fra videregående skole en innføring i veiledning, gründermetodikk og partnerskapsavtaler. Første dagen gikk til opplæring på UiS, andre dagen til gjennomføring av Gründercamp. Siste dagen skulle de oppsummere og reflektere hva de hadde lært, og elevene fra videregående skole skulle tenke gjennom om de fortsatt ønsket å søke lærerutdanningen.

- Hjelper fram gode ideer
Sigve Nedrebø er lærerstudent ved UiS. Selv er han i praksis og har etter hvert litt kjennskap til skolehverdagen. For St. Olav-elevene innebar Gründercamp at de fikk se læreryrket fra en litt annen side.

- Vår oppgave er å hjelpe elevene med å komme på gli slik at de tenker kreativt og finner alternative løsninger på oppgaven. Dessuten er det gøy å få vise elever fra videregående skole hvordan en spesiell skoledag kan være, sier Nedrebø.

Amanda Mecheal går tredje året på IB-linjen på St. Olav videregående skole. Hun ble plukket ut til å være med på Gründercamp fordi hun kan tenke seg å bli lærer. Men akkurat nå veileder hun håpefulle unge gründere etter beste evne.

- Selv om opplegget er nytt, er det spennende og lærerikt å få et innblikk i hvordan det er å jobbe i skolen. Som lærer kan du være med å forme neste generasjon, påpeker hun.

- Gode lærere viktig
Prosjektleder Suzanne de Kok i NHO Rogaland trives godt med skaperlysten som råder i gymsalen.

- Jeg ser mange gode ideer her i dag. Skolen er leverandør av ledere og ansatte til fremtidens arbeidsliv. Derfor er gode lærere viktig. For ungdomsskoleelevene er dette dessuten en mulighet til å få oppleve hvordan en arbeidsdag kan være. Denne gangen er oppgaven rettet mot idrett, men en annen gang kan det dreie seg om strømmaster. Det viktigste er gründertanken. Hvem hadde for eksempel trodd for fem år siden at det skulle finnes app-butikker i dag, spør hun.

- Vi trenger lærere som ser muligheter i arbeidslivet og forbereder elevene til fremtidens store yrker.

Etter at gruppene har presentert konseptene sine for juryen, ble det kåret to vinnere.