MENY

SR-Bank sikrer UiS-studenter deltakelse på Aqua Vision

Ti master-studenter i sjømatledelse fra Universitetet i Stavanger får nå muligheten til å mingle med lederne i verdens sjømatindustri og ta del i bransjens fremste strategiske konferanse.

En gave på 100.000 kroner fra Sparebank 1 SR-Bank har sikret dem adgang til AquaVision 2006, som starter om drøye to uker.

- Fantastisk gledelig. Dette er en stor oppmuntring og samtidig gir programmet på AquaVision en unik mulighet til å sette seg inn i de overordnede problemstillingene og mulighetene i moderne havbruk, sier professor og prodekan for forskning, Frank Asche ved UiS.

- Dette er kjekt for vårt studium at næringsliv og havbrukssektoren støtter opp om studiet. Det gjør studiet svært attraktivt, og det bidrar til å uteksaminere gode og engasjerte studenter. At næringen på denne måten engasjerer seg, gjør at UiS får et unikt studietilbud, sier Frank Asche.

400 påmeldte til nå
Daglig leder Jan Soppeland i BluePlanet er også glad for å kunne slippe studentene til.

- AquaVision er i første rekke en konferanse for beslutningstakere i og rundt havbruksnæringen. De siste tallene viser at vi nå nærmer oss 400 påmeldte og blir flere enn for to år siden. Samtidig skal vi være klar over at bransjen trenger friskt blod. Derfor er det svært gledelig at banken valgte denne måten å støtte både studentene og arrangementet vårt på, sier Soppeland.

Tradisjoner og visjoner

Viseadministrerende direktør Sveinung Hestnes i Sparebank 1 SR-Bank peker både på tradisjoner og visjoner når han begrunner bankens gave.

- Banken vår ble grunnlagt på de rike sildefiskeriene, og det er selvfølgelig hyggelig at vi nå kan støtte lokal ungdom som kan bli ledere i fremtidens sjømatnæring. Men det skjer også av egen interresse, for vi er avhengige av folk som kan videreutvikle denne viktige industrien, sier Hestnes.

AquaVision 2006 arrangeres 25.-27. september av BluePlanet, Marine Harvest og Nutreco i samarbeid med Schering-Plough Animal Health, BASF, ABN AMRO, Aqua Magazine, Eurofish Magazine, Fish Farming International og Seafood International.