MENY

Stolt toppleder

Fra mat og lugarer i Nordsjøen til kasinoer i Karibia og kontor i New Orleans. – Vær deg selv, er Marit Teiglands beste råd. UniverS har snakket med tre tidligere studenter ved Norsk Hotellhøgskole, som i dag er ledere i utlandet.

Vi treffer Marit Teigland i det hun, med jetlag, er en snartur i Stavanger for å gjøre unna noen praktiske formaliteter før hun tar fatt på sin nye jobb: Vice president – Gulf of Mexico and Caribbean. Men arbeidsgiveren er fortsatt det internasjonale forpleiningskonsernet Sodexho. De siste to årene har hun ledet selskapets salgsavdeling i Sørøst-Asia fra sitt kontor i Singapore.

I sin nye jobb blir Teigland ansvarlig for 2000 ansatte som skal yte et bredt spekter av støttefunksjoner og logistikkløsninger, blant annet til gruveselskaper, olje- og gassektoren og bygging av nye kasinoer og feriekomplekser i Karibia. Hennes nye hovedbase er i New Orleans, men hun skal også ha kontor i Houston.

– Jeg trives med å være tilbake i en driftsstilling. For tiden er hun blant annet ansvarlig for tre selskaper og flere store, nye prosjekter i USA og i Karibia, sier hun.

Karrieren tok av for alvor i 1998, da hun etablerte Kelvin Norge, den norske avdelingen av det skotske forpleiningsselskapet Kelvin, som var eid av Sodexho. Det kom 1200 søknader til 21 stillinger. Hun hadde tre uker på å intervjue og ansette folk, og alt gjorde hun på egen hånd. Fra hun undertegnet sin første kontrakt, har hun samarbeidet tett med olje- og gassektoren og lært å sette pris på den enorme kompetansen og mulighetene denne bransjen besitter.

Studentmamma
Men før dette studerte Teigland ved daværende Norsk Hotellhøgskole i Stavanger. Samtidig var hun alenemor med to små barn og jobbet som daglig leder for studentkantinene. Parallelt tok hun en mastergrad, et delt studium mellom prestisjetunge Cornell University i Ithaca, New York og hotellhøgskolen i Stavanger.

– Mitt hovedfokus i studietiden var å bevisst sette sammen en kompetanse og få bredde i fagkunnskapene med hovedvekt på ledelse og økonomi, forteller hun.

Etter å ha fullført studiene ble hun værende i Stavanger. I tillegg til jobben i Kelvin underviste hun ved hotellhøgskolen frem til 2001.

– Det har vært noen givende og kjekke år. Jeg har lært utrolig mye, og karriereutviklingen har gått gradvis. Det har selvfølgelig vært mange utfordringer, som å ha skotsk og senere fransk ledelse. I Frankrike har de for eksempel et mye tyngre hierarki, men også her handler det om å bygge nettverk og skape relasjoner, ellers får du ikke gjort noe. Jeg har aldri vært redd for å si hva jeg mener, men er nok mer balansert i dag, sier hun.

Sodexho startet som et familieforetak innen catering i den franske byen Marseille, men har vokst til å bli et globalt konsern med 330 000 medarbeidere i 80 land og en omsetning på rundt 110 milliarder kroner. Kjernevirksomhet er måltids- og andre servicetjenester til bedrifter, organisasjoner, skoler, universiteter, sykehus og sykehjem.


Etterlyser kvinnelige ledere
Når Marit Teigland blir intervjuet, passer hun på å få med livsmottoet sitt. Også i dag: «Grensen for hva du kan gjøre, sitter i hodet ditt, ikke i omgivelsene rundt deg,» lyder det. Og det virker ennå, forsikrer hun.

– Mens jeg underviste, var jeg også veileder for studenter på mange semesteroppgaver. Etterhvert slo det meg at 70 prosent av studentene var jenter, og at de også dominerte på topp ti over de flinkeste studentene. Likevel ender altfor mange kvinner opp med å bli mellomledere. Jeg mener at flere kvinner må ville og tørre. Det innebærer å tåle å være utsatt for press og leve med risiko. Du må vite at hvis noe går galt, så kan det få dramatiske konsekvenser.

– Selv har jeg vært toppleder i bransjen i ti år, kombinert med barn og barnebarn. Det er fullt ut mulig å kombinere familie og karriere, sier 42-åringen, som har to barn og tre barnebarn.

Å være kvinne på toppen har aldri vært et hinder.

– Jeg har likevel opplevd at konkurrenter har brukt mot meg at jeg er kvinne. Det har også hendt at samarbeidspartnere stiller spørsmål ved min tekniske kompetanse på ulike områder. Da hjelper det å si at jeg i alle år har vært min egen vaktmester og at jeg for eksempel har flislagt eget bad, men hun legger til at hun derimot ikke er like dyktig på golfbanen.

Dårlig behandling av norske ledere
Med den internasjonale posisjonen hun har oppnådd, skal det mye til for at Teigland blir å se på det norske jobbmarkedet på en stund. Topposisjonen i den norske delen av selskapet har hun allerede hatt, men det er ikke bare dette som holder henne utenlands.

– Når jeg ser hvordan norske ledere behandles, så får jeg lite lyst til å komme hjem. Mitt inntrykk er at det i Norge er liten respekt for lederrollen. Som toppleder skaper du tross alt verdier og arbeidsplasser. Det må være lov til å være dyktig – og det må være lov å få betalt for jobben, poengterer hun.

– Jeg jobber i et av de største internasjonale selskapene i verden. Jeg er glad i selskapets verdigrunnlag. Vår gründer, majoritetseier og fortsatte styreformann, Pierre Belon, har et veldig flott budskap til oss ledere i selskapet. Han sier: «Jeg har tatt mange modige beslutninger i min tid som gründer og leder i dette selskapet, og gjort mange feil. Heldigvis har mine gode beslutninger vært langt flere enn de dårlige. Jeg håper dere vil oppleve det samme.» Jeg tror norske ledere og samfunnet vårt også har mye å lære. Det må være lov å trå feil en gang iblant. Slik bygger man erfaring.

Små marginer
Hun innrømmer at bransjens lave status er en utfordring. – Jeg er opptatt av å styrke de ansatte faglig. De ansatte i selskapet kommer fra en rekke land, og i USA har vi en turnover på cirka 30 prosent hver tredje måned.

– Det er en lavmarginsbransje, og vi må ofte forklare kundene at det er deres arbeidere på plattformene det går utover hvis prisen blir for lav. Hvis pris er eneste kriterium, blir også varen deretter, og kunden får ikke det samme. Det er en stor utfordring å forklare at slik er det.

Hun speider ut over universitetsområdet.

– Det har skjedd utrolig mye her oppe mens jeg har vært borte. Jeg håper å bli invitert tilbake for å gjesteforelese på Universitetet i Stavanger, få med det. Jeg er veldig opptatt av å vise fremtidige studenter hva som er mulig hvis du er villig til å jobbe for det.

Les også:

Laks og bacalao (Arne Sørvig, Norges fiskeriutsending i Spania)
Tusen og en hotellnatt (Arild Sjødin, hotellsjef ved Emirates Palace i Abu Dhabi)

Tekst: Thomas Bore Olsen
Foto: Elisabeth Tønnessen