MENY

Studenter med sjakktrekk

Tre datastudenter ville ha en ekstra utfordring på bachelor-oppgaven. Resultatet ble en sjakkrobot som selv flytter brikkene rundt på brettet.

Truls Gundegjerde, Stefan Andrew Aase og Kristian Stangeland gikk tredje året på dataingeniørstudiet ved UiS i vår. Da det ble tid for å skrive oppgave, gikk de sin egen vei.

– Oppgaven var egentlig å lage en robot som skulle kunne kjøre rundt et rom og tegne det etterpå. Det syntes vi var litt kjedelig, men vi hadde likevel lyst til å eksperimentere med roboten, forteller studentene.

Ved hjelp av en pleksxiglassplate, noen trestolper og systemet NXT Lego Mindstorm bygget de like godt en sjakkrobot. Det resulterte ikke bare i bacheloroppgave, men også YouTube-film og innslag under Forskningsdagene i høst.

Ringte Danmark
De er fornøyd med resultatet, men legger ikke skjul på at arbeidet bød på uventede utfordringer. Underveis måtte de bygge hele sjakkbordet på ny, fordi det viste seg å være for lite.

De måtte også ringe Lego i både Danmark og Sverige for å få tak i mange nok skinnelengder som roboten kan kjøre på. Lego-fasen tok to uker med bygging.

Stor interesse
– Vi trodde det vanskeligste ville bli å bygge motoren, men det viste seg å være det letteste av alt. Den største utfordringen var å få kameraet på roboten til å finne og gjenkjenne brikkene. Det holdt vi på med helt til siste slutt. Men vi klarte å levere på tiden, sier Gundegjerde.

De undervurderte også interessen prosjektet deres ville skape på instituttet.

– En dag spurte fagansvarlig på studiet om han kunne komme ned og se på roboten. Det endte med at ni personer dukket opp, deriblant en professor og flere doktorgradsstipendiater. Da ble vi rimelig svette, forteller Stangeland.

Ikke bedre i sjakk
Men roboten virket perfekt, og de endte opp med å få A på oppgaven.

– Bortsett fra karakteren, hva sitter dere igjen med?

– Vi er i hvert fall ikke blitt noe bedre i sjakk! Men vi har lært mye om bildegjenkjenning og fått erfaring med å jobbe i prosjekt, sier Gundegjerde.

Satser på roboter
Institutt for data- og elektroteknikk (IDE) vil allerede fra høsten 2012 introdusere roboter i undervisningen for førsteårsstudenter i undervisningen.

–Både Lego-roboten og større industriroboter er utmerkede eksempler på praktisk bruk av de fagene vi underviser i, det være seg elektronikk, bildebehandling eller programmering, sier instituttets laboratorieleder, Ståle Freyer.

Tekst: Leiv Gunnar Lie