MENY

Skolebesøk til Amsterdam

NettOp-UiS dro til Amsterdam for å besøke Steve Jobs School. CEO på skolen, Maurice De Hond, foredro og viste rundt.

Leder av kommunalstyret for oppvekst og levekår, Sissel Knutsen Hegdal, Terje Eide og Anne-Kathrine Nygård Bergh skolepolitikere i Stavanger, rektor Eirik Jåtten på Revheim skole og Helene Gram fra NettOp-UiS dro til Amsterdam etter ha sett åpningsforedraget til Maurice de Hond på KnowHow Edtech i februar.

Maurice de Hond er nederlandsk forretningsmann, gründer og grunnlegger av organisasjonen «Undervisning for en ny tid (04NT)”, som er ansvarlig for oppstarten av den første “Steve Jobs Schools” i Nederland høsten 2014.
De Hond er kjent i Nederland som en fremtredende politisk kommentator og Internett-guru. I 1998 grunnla han Newconomy, som er et investeringsselskap som etterhvert har jobbet med over 20 nederlandske internettselskaper. Siden 2002 har de Hond vært aktiv med sin nettside og blogg Peil.nl (www.peil.nl), som jevnlig blir sitert i nederlandsk media.

I 2009 ble han inspirert av sin datters bruk av pedagogiske programmer på iPhone / iPad, som igjen i 2012, førte til lanseringen av stiftelsen O4NT (ONDERWIJS 4 een Nieuwe Tijd / Undervisning for en ny tid), og utvikling av en helt nytt skolekonsept kalt Steve Jobs School. I 2013 begynte de første barneskolene å jobbe med denne pedagogiske tilnærmingen, og i dag er det mer enn 30 skoler i Nederland som underviser med Steve JobsSchool som modell, med bemerkelsesverdige resultater.

I fjor ble skolen rangert som en av verdens 13 mest innovative skoler av Tech Insider.

Sør-øst i Amsterdam ligger det to Steve Jobs Schools vegg i vegg. Den ene er en "konvertert" barneskole, hvor over halvparten av elevene har marokkansk opprinnelse. Skolen var i utgangspunktet i kategorien "problemskole", men nå er ting snudd helt på hodet etter at skolen ble en Steve Jobs School. Den andre er en skole som startet som et tilbud for elever fra hele Amsterdam. Pedagogikken er preget av sterk individuell tilpasning, bruk av apper, workshops og tett foreldresamarbeid.