Gunvald van Schaik

Ekstern tilknyttet UiS

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for kultur- og språkvitenskap
HG N-317

Bio

Jeg er stipendiat i norskdidaktikk, og forsker på elevproduksjon av podkast i skolen. Som en del av arbeidet med doktorgraden, skriver jeg om temaet på www.klarferdigundervis.com. Her kan du som lærer i skolen få inspirasjon og tips til hvordan du kan gjennomføre podkastundervisning i ditt klasserom.

Foruten å forske på podkast i skolen, driver jeg også podkastene Klar, ferdig, undervis! og MLEMAS.

 

 

Publikasjoner
  • Vitenskapelige publikasjoner
  • Bøker og kapitler
  • Formidling
    • Dversnes, Gunvald

      (2023)

      Muntlighet som svar på ChatGPT.

      Utdanningsnytt.no.

    • Dversnes, Gunvald; Lomsdalen, Christian

      (2023)

      Gunvald Dversnes om ChatGPT og muntlighet i skolen.

    • Dversnes, Gunvald; Madland, Ingebjørg; Angaard, Oda Helene

      (2022)

      Lansering av podcast: Fremtidens klasserom.

    • Lomsdalen, Christian; Dversnes, Gunvald

      (2022)

      Gunvald Dversnes om podkastpedagogikk.

    • Dversnes, Gunvald; Vastveit, Anne Liv; Sandslett Ramsdal, Susanne

      (2022)

      En metaepisode om podkast: Del 1.

    • Dversnes, Gunvald

      (2022)

      Hvorfor bør elever lage podkaster i skolen?.

      Forskningskabaret;

      2022-08-18.

    • Dversnes, Gunvald

      (2021)

      ABC to engaging pupils by podcasts.

      The KnowHow EdTech Conference;

      2021-09-21 - 2021-09-22.

    • Dversnes, Gunvald

      (2021)

      Digital teknologi i skolen: Podkast som verktøy.

      Grensesnittseminar;

      2021-11-12.

    • Dversnes, Gunvald

      (2021)

      Hvorfor skal skolen arbeide med podkast?.

      Nettverkssamling: Fremtidens klasserom i lærerutdanningen;

      2021-11-22 - 2021-11-23.

    • Dversnes, Gunvald

      (2020)

      Slik skaper du spennende hjemmeundervisning.

      Utdanningsnytt.no.

    • Nyberg, Elin; Dversnes, Gunvald

      (2020)

      Å lage podkast er god læring for elevene.

    • Dversnes, Gunvald; Hølland, Tuva

      (2020)

      Podkast som undervisningsmetode.

    • Dversnes, Gunvald

      (2020)

      Podkast i skolen.

      Digital sommerskole for lærerstudenter;

      2020-06-08 - 2020-06-12.

    • Dversnes, Gunvald

      (2019)

      Ikke kast elevene ut på dypet igjen!.

      Norsklæreren.

      ISSN 0332-7264.

      Hefte 1.

      s.16-20.

    • Dversnes, Gunvald

      (2019)

      Hvor ble samskrivingen av? Fire lærerstemmer om bruk av samskriving som metode.

      Skriv! Les! 2019;

      2019-05-07 - 2019-05-09.

  • Kunstnerisk produksjon
    • Dversnes, Gunvald; Gjellestad, Lisa; Nesje, Lars

      (2022)

      Hvordan oppleves innspurten av masteroppgaven?.

    • Dversnes, Gunvald; Russdal-Hamre, Briten

      (2021)

      Kan dataspill være en norskfaglig tekst?.

    • Dversnes, Gunvald; Sandslett Ramstad, Susanne

      (2021)

      Hva er fordelene med å undervise 10 minutter om gangen?.

    • Dversnes, Gunvald; Thorvaldsen, Tor

      (2021)

      Hva kan kreativ skriving være i norskfaget?.

    • Dversnes, Gunvald; Thomassen, Wenche Elisabeth

      (2020)

      Hva er det flerspråklige og flerkulturelle klasserommet?.

    • Dversnes, Gunvald; Hognestad, Jan Kristian

      (2020)

      Fagfornyelsen - keiserens nye klær?.

    • Dversnes, Gunvald; Cardozo, Ann Elisabeth Laksfoss

      (2020)

      Er PowerPoint nok?.

    • Dversnes, Gunvald; Christoffersen Reime, Veronica

      (2020)

      Hvordan er det å være norsklærer på 8. trinn?.

    • Dversnes, Gunvald; Dolve, Narve

      (2020)

      Hva kjennetegner læreren med godt omdømme?.

    • Dversnes, Gunvald; Thengs, Halvor

      (2020)

      Kan elever skrive bøker i skolen?.

    • Dversnes, Gunvald; Johannessen, Martin

      (2020)

      Hvorfor bør elever lage podkaster i skolen?.

    • Dversnes, Gunvald; Blikstad-Balas, Marte

      (2020)

      Hva foregår i norsktimene?.

    • Dversnes, Gunvald; Hognestad, Jan Kristian

      (2020)

      Hvordan fenge leseren allerede innledningsvis?.

    • Dversnes, Gunvald; Jensen, Ingeborg Marie

      (2020)

      Hvordan er det å være masterstudent?.

    • Dversnes, Gunvald; Nicolaysen, Bjørn Kvalsvik

      (2020)

      Hva er et godt teorikapittel?.

    • Dversnes, Gunvald; Blikstad-Balas, Marte

      (2020)

      Hva er et godt metodekapittel?.

  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway