Hanne Egenæs Staurseth

Førsteamanuensis i norsk

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
HG O-212

Bio

Kjerneinteresse: Hvordan vi på ulike måter kan konstruere mening gjennom tekst, hvordan språket selv bærer mening, og hvordan denne meningen kan oppfattes ulikt av ulike mennesker.

Mine forskningsområder:

  • multimodalitet

  • (fagspesifikk) literacy

  • muntlighet

  • undervisningsplanlegging

  • akademisk skriving

  • å snakke om tekst som tekst

Publikasjoner
  • Vitenskapelige publikasjoner
  • Bøker og kapitler
    • Staurseth, Hanne Egenæs; Hoem, Toril Frafjord

      (2023)

      Hvordan støtter DigUp lærerne i undervisningsplanleggingen?. I: God undervisningsplanlegging - med det digitale verktøyet DigUp.

      Cappelen Damm Akademisk.

      ISBN 9788202773816.

    • Hoem, Toril Frafjord; Staurseth, Hanne Egenæs

      (2023)

      Mål. I: God undervisningsplanlegging - med det digitale verktøyet DigUp.

      Cappelen Damm Akademisk.

      ISBN 9788202773816.

    • Staurseth, Hanne Egenæs

      (2020)

      (Geo)grafiske representasjoner i ungdomsskolens samfunnsfag: En case-studie av hvordan en ungdomsskolelærer og hans elever skaper literacy-praksiser i møte med grafiske representasjoner i samfunnsfag.

      Universitetet i Stavanger.

      ISBN 978-82-7644-938-9.

  • Formidling
    • Staurseth, Hanne Egenæs

      (2020)

      Hvordan kan man forstå forholdet mellom (faglig) literacy og (faglig) læring i utdanningskontekster? .

      Prøveforelesning, disputas;

      2020-09-10.

    • Staurseth, Hanne Egenæs; Sædberg, Leif Tore

      (2018)

      Kartet og terrenget – korleis forstår eigentleg elevar grafikk og andre visuelle tekstar?.

    • Staurseth, Hanne Egenæs

      (2015)

      Disciplinary literacy in social studies.

      Skriv!Les! – Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy;

      2015-05-18 - 2015-05-20.

    • Staurseth, Hanne Egenæs

      (2015)

      Hvilke lese- og skriveaktiviteter gjennomføres i en norsk åttendeklasse i samfunnsfag? .

      Skriv!Les! – Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy;

      2015-05-19.

    • Hoem, Toril Frafjord; Staurseth, Hanne Egenæs

      (2013)

      Skolebasert kompetanseutvikling med fokus på lesing.

      Fagdag for lærere;

      2013-01-21.

    • Hoem, Toril Frafjord; Staurseth, Hanne Egenæs

      (2013)

      Skolebasert kompetanseutvikling med fokus på lesing.

      Fagdag for lærere;

      2013-01-22.

    • Rønneberg, Vibeke; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Husebø, Dag; Mossige, Margunn; Uppstad, Per Henning; Staurseth, Hanne Egenæs

      (2013)

      Faglig lesing - lesing i fagene.

      Nasjonal konferanse ;

      2013-03-18 - 2013-03-19.

  • Kunstnerisk produksjon
    • Fuglestad, Unni ; Angvik, Stine Aarønes; Alfsvåg, Trude; Staurseth, Hanne Egenæs; Mørk, Peter

      (2019)

      Lesing, skriving og munnlegheit i samfunnsfaga. (Kompetanseutviklingspakke i fagspesifikk lesing og skriving for ungdomstrinn og vidergående).

    • Angvik, Stine Aarønes; Alfsvåg, Trude; Fuglestad, Unni ; Staurseth, Hanne Egenæs; Mørk, Peter; Skartveit, Bente Stausland

      (2018)

      Lesing, skriving og munnlegheit i samfunnsfaga. Pakke i Språkløyper..

  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway