Vibeke Rønneberg

Førsteamanuensis i utdanningsvitenskap/lesevitenskap

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
HG R-366
Follow me
Publikasjoner
  • Vitenskapelige publikasjoner
  • Bøker og kapitler
    • Spilling, Eivor Finset; Rogne, Wenke Mork; Torrance, Mark

      (2023)

      Handwriting versus keyboarding in first grade: Which modality best supports written composition performance and learning?.

      Universitetet i Stavanger.

      ISBN 978-82-8439-157-1.

    • Rønneberg, Vibeke; Johansson, Christer

      (2018)

      «My Spelling is Wobbly» : Causes and consequences of word-level disfluencies in written composition.

      Universitetet i Bergen.

      ISBN 9788230838594.

  • Formidling
    • Rønneberg, Vibeke; Spilling, Eivor Finset

      (2024)

      Book review | Writing and reading connections: Bridging research and practice.

      The Journal of Writing Research.

      ISSN 2030-1006.

      Volum 15.

      Hefte 3.

      s.541-546.

      DOI: 10.17239/jowr-2024.15.03.05

    • Rønneberg, Vibeke

      (2024)

      Skriveutvikling forstyrres ikke av tastatur.

    • Rogne, Wenke Mork; Gamlem, Siv Therese Måseidvåg; Rønneberg, Vibeke; Fiskerstrand, Pernille; Fitjar, Camilla; Spilling, Eivor Finset; Øvereng, Liv Kristin Bjørlykke ; Kobberstad, Lina Rebekka

      (2023)

      Fra enten eller til både og - nettbrett og blyant i skriveopplæringen.

      Utdanningsnytt.no.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Eriksen, Harald; Rønneberg, Vibeke; Blikstad-Balas, Marte

      (2023)

      Washback from written exams in the Norwegian L1 subject.

      Writing Research Across Boarders (WRAB 2023);

      2023-02-18 - 2023-02-22.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Blikstad-Balas, Marte; Rønneberg, Vibeke; Eriksen, Harald

      (2023)

      Lærerstemmer om eksamens påvirkning på norskundervisningen.

      Norsklæreren.

      ISSN 0332-7264.

      Hefte 1.

      s.22-27.

    • Rogne, Wenke Mork; Gamlem, Siv Therese Måseidvåg; Rønneberg, Vibeke; Fiskerstrand, Pernille; Fitjar, Camilla; Spilling, Eivor Finset; Øvereng, Liv Kristin Bjørlykke ; Kobberstad, Lina Rebekka

      (2023)

      Fra enten eller til både og. Nerttbrett og blyant i skriveopplæringen.

      Sunnmørsposten.

      ISSN 1503-9056.

    • Spilling, Eivor Finset; Rønneberg, Vibeke; Rogne, Wenke Mork; Roeser, Jens; Torrance, Mark

      (2023)

      Skriveopplæring for hand eller tastatur – resultatet blir ganske likt.

      Bedre Skole.

      ISSN 0802-183X.

      Volum 35.

      Hefte 3.

      s.48-51.

    • Fitjar, Camilla Lausund; Rønneberg, Vibeke; Torrance, Mark

      (2023)

      Assessing handwriting: A method for detailed analysis of letter-formation accuracy and fluency.

      Writing Words Workshop;

      2023-07-12 - 2023-07-14.

    • Fitjar, Camilla Lausund; Rønneberg, Vibeke; Torrance, Mark

      (2022)

      Children’s handwritten letters at the beginning of words.

      SigWriting 2022;

      2022-06-20 - 2022-06-22.

    • Rønneberg, Vibeke

      (2022)

      Flere velger denne skolen fordi elevene ikke får bruke datamaskin.

    • Rønneberg, Vibeke; Spilling, Eivor Finset; Rogne, Wenke Mork; Roeser, Jens; Torrance, Mark

      (2022)

      Beginning writing by hand or by keyboard.

      Sig Writing;

      2022-06-19 - 2022-06-22.

    • Mossige, Margunn; Rønneberg, Vibeke; Uppstad, Per Henning

      (2021)

      Skal teknologien styre? Eit kritisk blikk på skrivestøtte for elevar med dysleksi..

      Bedre Skole.

      ISSN 0802-183X.

      Hefte 1.

      s.43-47.

    • Spilling, Eivor Finset; Rogne, Wenke Mork; Rønneberg, Vibeke; Roeser, Jens; Torrance, Mark

      (2021)

      Handskrift vs. nettbrett: Påverkar skrivemodaliteten kvaliteten på forteljingar av begynnande skrivarar?.

      DigiHand-webinar;

      2021-04-14.

    • Gamlem, Siv Therese Måseidvåg; Rogne, Wenke Mork; Rønneberg, Vibeke; Uppstad, Per Henning

      (2019)

      DigiHand - The emergence of writing skills in the digital classroom.

      ICSEI 2019 (International Congress for School Effectiveness and Improvement;

      2019-01-08 - 2019-01-11.

    • Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord; Rønneberg, Vibeke

      (2019)

      Fagdag: kollegasamtaler og refleksjonsnøkler, lesebestillinger, når lesing blir vanskelig og Språkløyper.

      Fagdag for friskolene i Rogaland, desentralisert ordning for kompetanseutvikling;

      2019-01-02.

    • Spilling, Eivor Finset; Rønneberg, Vibeke; Rogne, Wenke Mork; Torrance, Mark

      (2019)

      Handskrift eller tastatur i tidleg tekstproduksjon?.

      Skriv! Les! 2019;

      2019-05-06 - 2019-05-09.

    • Fitjar, Camilla Lausund; Torrance, Mark; Nottbusch, Guido; Rønneberg, Vibeke

      (2019)

      Children’s letter writing automaticity at school entry.

      Writing Words Workshop;

      2019-06-27 - 2019-06-29.

    • Fitjar, Camilla Lausund; Torrance, Mark; Nottbusch, Guido; Rønneberg, Vibeke

      (2019)

      Copy that.Write what? What influences children’s ability to copy letters fluently?.

      The 18th Biennial EARLI Conference;

      2019-08-12 - 2019-08-16.

    • Fitjar, Camilla Lausund; Rønneberg, Vibeke; Torrance, Mark; Nottbusch, Guido

      (2019)

      Hva bidrar til flyt i bokstavformingen ved skolestart? En korrelasjonstudie av faktorer knyttet til flyt i håndskriften.

      Skriv! Les!;

      2019-05-07 - 2019-05-09.

    • Rønneberg, Vibeke; Torrance, Mark; Johansson, Christer; Uppstad, Per Henning

      (2018)

      An investigation of the relationship between transcription, word-level fluency and quality in written composition.

      Sig Writing;

      2018-08-29 - 2018-08-31.

    • Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord; Rønneberg, Vibeke

      (2018)

      Hvordan kan vi støtte elevenes leseutvikling i alle fag?.

      Fagdag for friskolene i Rogaland, DEKOM;

      2018-01-02.

    • Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord; Rønneberg, Vibeke

      (2018)

      Å planlegge undervisning. Læreplanforståelse, planleggingspraksiser og Leseplanleggeren som planleggingsverktøy..

      Fagdag for friskolene i Rogaland, DEKOM;

      2018-08-14.

    • Johansson, Christer; Rønneberg, Vibeke; Torrance, Mark; Uppstad, Per Henning

      (2017)

      Practical skills for writing process research in primary and secondary schools.

      Norwegian Reading Centre / COST European Literacy Network Training school;

      2017-10-16 - 2017-10-18.

    • Rønneberg, Vibeke; Torrance, Mark

      (2016)

      The spelling process of Norwegian 6th graders.

      Sig Writing 2016;

      2016-07-04 - 2016-07-06.

    • Rønneberg, Vibeke

      (2015)

      Investigating pauses at the word level.

      Skriv! Les! 2015 - Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy;

      2015-05-18 - 2015-05-20.

    • Rønneberg, Vibeke; Torrance, Mark; Johansson, Christer; Mossige, Margunn; Oxborough, Gunn Helen Ofstad; Uppstad, Per Henning

      (2014)

      The Need to Read.

      Conference on Writing Research 2014;

      2014-08-27 - 2014-08-29.

    • Rønneberg, Vibeke; Mossige, Margunn; Johansson, Christer; Torrance, Mark; Uppstad, Per Henning

      (2014)

      Dyslexic students writing with and without visual feedback.

      British Dyslexia Assosiation;

      2014-03-27 - 2014-03-29.

    • Mossige, Margunn; Rønneberg, Vibeke; Torrance, Mark; Johansson, Christer; Uppstad, Per Henning

      (2014)

      Struggling with writing; The impact of dyslexia and other language based disorders on writing and composing text. Towards a technological writing aid designed along the needs/cognitive profile of the dyslexic student.

      British Dyslexia Association 9th International Conference ;

      2014-03-27 - .

    • Johansson, Christer; Uppstad, Per Henning; Rønneberg, Vibeke

      (2013)

      Frequency Machines, Intelligent Editing & Aided Review.

      Workshop on Writing Research;

      2013-09-16 - 2013-09-17.

    • Mossige, Margunn; Rønneberg, Vibeke; Uppstad, Per Henning

      (2013)

      Writing fluency: Which strategies for writing fluency do dyslexic young adults report under different conditions?.

      Skriv! Les!;

      2013-05-06 - 2013-05-08.

    • Rønneberg, Vibeke; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Husebø, Dag; Mossige, Margunn; Uppstad, Per Henning; Staurseth, Hanne Egenæs

      (2013)

      Faglig lesing - lesing i fagene.

      Nasjonal konferanse ;

      2013-03-18 - 2013-03-19.

    • Rønneberg, Vibeke; Mossige, Margunn; Uppstad, Per Henning; Johansson, Christer; Torrance, Mark

      (2013)

      Writing Fluency - can "blind" writing enhance writing fluency for dyslectic writers?.

      Skriv!Les!;

      2013-05-06 - 2013-05-08.

    • Rønneberg, Vibeke

      (2012)

      Litterære samtaler.

      Fagdager for lærere ;

      2012-04-17 - 2012-04-18.

  • Kunstnerisk produksjon
    • Wandem, Fredrik Solli; Melby-Lervåg, Monica; Sætherskar, Ida Kristensen; Furnes, Bjarte Reidar; Næss, Kari-Anne Bottegård; Rønneberg, Vibeke; Solheim, Oddny Judith; Wang, Mari Vaage; Gunnerud, Hilde Lowell

      (2023)

      Podkast: Spesialpedagogisk spørretime #1.

  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway